Vilken tillverkare av FPGA?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
castaway

Vilken tillverkare av FPGA?

Inlägg av castaway »

Hej forumet!

Vilken tillverkare av programmerbar logik föredrar ni?
Altera, Xilinx eller annat?

Jag har lite erfarenhet av xilinxkretsar och tyckte väl att utvecklingsmiljön inte var den allra roligaste. I dagsläget finns inte ekonomi till något annat än gratis utvecklingsmjukvara från tillverkaren tyvärr. Ni som har testat Alteras mjukvara, vad tycker ni?

Sen undrar jag även var man bäst köper sina kretsar. Finns det några svenska återförsäljare?

Har ni även info om andra fördelar/nackdelar mellan olika tillverkare blir jag mycket glad.

tack på förhand :D
Michel

Inlägg av Michel »

Jodå, Farnell, Avnet, Insight Memec m.fl. - fast helst då till företag och i +1000 pack. :roll:
Annars har vi ju Elfa som säljer smått & gammalt för en dyr peng. :nene:

Jag är intresserad om Ni hittar någon som säljer lite större saker till privatkund.

(har inte hunnit kolla Xilinx hemsida ännu ) :wink:
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Digikey har en del hyffsat moderna grejer till någorlunda överkomliga priser, och de säljer styckvis till vem som helst.

Mycket frakt blir det förstås, detsamma gäller xilinx webshop där det finns CPLDs och spartan3 till riktigt vettiga priser.

Är gärna med och delar på frakten från xilinx förresten om det är några fler som är intresserade av att köpa därifrån...

När det gäller mjukvaran så har jag använt både webpack, ISE och quartus och jag tycker nog att alteras program är något trevligare att jobba med. Jag har inte använt så speciellt avancerade funktioner i något av programmen dock.
castaway

Inlägg av castaway »

Tack ska ni ha..

Det är så illa alltså att det är svårt att köpa i Sverige? Jag befarade detta men hoppades ändå att det var jag som var dålig på att navigera på Elfa och Farnell.

Xilinx har alltså Insight Memec som svensk distributör, och Altera har Arrow och EBV elektronik. Det känns som att dessa har gjort ett ganska uselt jobb vad det gäller att få ut sina produkter till svenska återförsäljare va? Jag har ett registrerat företag, men är inte sugen på att köpa containervis med prylar. Jag kanske skulle ringa och kolla med dessa vad det är som gäller egentligen, om ingen annan här redan har gjort det, såklart (?)

Annars får man väl helt enkelt köra via xilinx eller digikey.
Michel

Inlägg av Michel »

Dom säljer nog enstaka till företag, men det grymtas nog lite efter samtalet.

'Hur många vill du ha?'
'En.'
'Aha, ett rör á 25st...det blir...'
'Nej, jag ska ha *en* krets.'
:wink:

Kolla bara att det inte är straffavgift under ett visst belopp och för 'brutna förpackningar'.
Ibland är dessutom det enda sättet att leverera via UPS / företagspaket. Det kostar ibland och kräver att man kan ta emot paketet under dagtid.

--
DipCom var jättetrevliga att ha att göra med. Mer än jag kan säga hittills om Insight Memec, tyvärr.
castaway

Inlägg av castaway »

Ja, insight memec är inte roliga att ha att göra med. Arrow säljer Alteras FPGAer endast i 125-pack typ :(

RS-components kör med lite Spartan II och XL, som skulle kunna funka. Det känns ju däremot lite åsneaktigt att köpa därifrån när man kan köpa Spartan III från xilinx.com mycket billigare.

Cyr: Vad kostar frakten, på ett ungefär, om man beställer ett par kretsar från xilinx webshop? Blir det tullavgifter och annat skräp också?

Sorgligt att utbudet i Sverige ska vara så dåligt...
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

När jag beställde 6 kretsar blev frakten $20, inte så farligt tycker jag. Inga tullavgifter och paketet kom fram på en vecka.

/Johan
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Hade för mig att det var $25, men nu kollade jag och det står mycket riktigt $20.

Klart, om man bara ska ha ett par 1-dollars CPLD så är det mycket ändå :)
castaway

Inlägg av castaway »

Ah, det blir inte mer än så alltså, då får det nog bli xilinx ändå.

Tack för infon :)

/Anders
Skriv svar