behöver ny wlan-antenn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
lundeholm

behöver ny wlan-antenn

Inlägg av lundeholm »

Jag bor i ett hus utan möjlighet till fast internet, men som tur är har jag bara ~450 meter till skolan så har lyckats få in deras trådlösa nät med hjälp av två hemmabyggda paraboliska antenntillbehör till min router, en wrt54gl, som jag kör i Client mode.

Bild

Problemet är att dom bygger nya byggnader i området mellan mig och skolan vilket har gjort uppkopplingen blivit sämre och sämre det senaste halvåret. Nu får jag vara glad om jag kan vara uppkopplad 5 minuter utan att det bryts.

Jag skulle vilja testa en riktig riktantenn och har kikat på davido.se efter lämpliga typer. Problemet är att jag inte vet vilken typ som fungerar bäst för mig. Jag tror inte att sändningen är problemet utan mottagningen. Antagligen är signalen väldigt svag och brusig när den når min router så jag vill fokusera på att förstärka den. Enligt routern (tomato firmware) har jag nu RSSI -76 dBm & Noise -98 dBm (vad det nu innebär). Nu är det helg och då fungerar det bättre. Under vardagar kan Noise stundvis glida ner till 90 och då funkar ingenting.

Vilken antenn borde jag skaffa för att få stabil uppkoppling? En parabol? En yagi? 14dBi? 24dBi?

Antennen måste vara i köksfönstret så hur stora antenner som helst funkar inte, men viss utsikt är jag beredd att offra.
Mindmapper

Re: behöver ny wlan-antenn

Inlägg av Mindmapper »

Kommer de att bygga hus så att signalen måste gå genom huskroppen så kommer det inte att fungera. Försvinner signalen pga störningar kan det hjälpa om du lyckas höja signalstyrkan. Hur mycket du måste höja den är det svårt att säga. Men dessto större antennvinst dessto bättre, naturligtvis. Mindre än 14dBi är ingen större vits. Att det blir mera riktverkan hjälper dig att ta bort en del störningar också.

Hur står AP'n nu står den i fönstret? Du kanske kan förbättra mottagningen genom att montera den högst upp i fönstret.

Att tro att det inte är sändningen hjälper dig inte. Skulle din sändning tas emot lika dåligt som du tar emot deras, är det ett bekymmer. Hur som helst spelar det ingen roll om du köper en bättre antenn och använder den både för sändning och mottagning.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Du kan använda byggnader som reflektorer - tänk dig att kåkarna och allt hårt är täckta av spegelglas och att du har en laserpekare.

Wlan frekvenserna studsar rätt bra mot allt hårt - inte skogsdungar med blöta löv sommartid dock.
Men berg,kala vinterträd,betonghus,metallytor och så vidare.

Laserpekaren i ditt fall kommer att bli en riktantenn - ta den med högst gain och smalast lob.

Har du kåkar typ i 45 graders vinkel bredvid så du kan studsa in signalen med dom som reflektorer.
lundeholm

Inlägg av lundeholm »

Det finns inte så mycket hus omkring där jag bor så det är nog kört att studsa mot hus tyvärr. Däremot har jag fri sikt till taket där jag tror antennen finns (massor med byggnader, vet inte vilket tak som har "min" antenn). Så här ser det ut iaf. Jag bor i huset till vänster och skolan har massor med byggnader till höger. Mitt emellan byggs det en tågstation, men eftersom det ligger i en sänka så har jag fri sikt ändå.

Bild

Kanske behövs en +18dBi yagi eller parabol då som jag monterar högst upp i fönstret. Konkreta tips på en sådan? Paraboler blir så grymt stora så det kanske är bättre med nåt annat :-P

(skulle en platt panelantenn på 18dBi funka eller är dom inte riktade nog i allmänhet?)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske du har lite mer bilder på situationen framförallt sikten?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Hmm. Brukar man verkligen sätta en antenn på taket? Är du säker på att de har antennen på taket så att den inte sitter inomhus?
lundeholm

Inlägg av lundeholm »

hmm...det har du naturligtvis rätt i. Varför skulle dom sätta en sån på taket :doh: jag har nog förutsatt att den måste sitta på taket för att jag får uppkoppling alls. I vilket fall kanske det kan vara läge att skaffa en bättre antenn.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske läge att smyga dit en reflektorplåt ..?
Kalla det "konst(ig) installation" :D
SJM

Inlägg av SJM »

Googla på: "cantenna" och "pringles antenna".

/Sven
lundeholm

Inlägg av lundeholm »

bluint, det vore rätt najs :D kör nog på den idén och funkar inte det så blir det nog en 18dBi yagi från tradlost.se

SJM, jag har läst massor om cantennas, men det verkar som att dom flesta hamnar runt 8dBi vilket inte räcker i sammanhanget.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Tror inte på någon reflektorplåt. Var ska du sätta den? En reflektion innebär en förlust (jämfört med om signalen utbredds i luft). Du måste alltså sätta den på ett ställe där du har avsevärt bättre signal. Den kan inte vara hur liten som helst. (Vet ej riktigt men jag tror inte den ska vara mindre än 20 lambda, beror visserligen på avståndet till den). De reflektorer du satt bakom antennerna sitter så nära så att de behöver inte ha samma storlek som när du kommer en bra bit ifrån.

Trådlöst verkar inte ha någon 18dBi yagi. Om du ska ha en yagi eller en panelantenn beror egentligen på hur sidolobberna är på dom, jämfört med varandra. Du vill ha så små sidolober som möjligt som pekar ner i grytan. Nu brukar det vara så att en bra designad antenn har fått bort sidolobberna och den vinsten blir lagd till huvudloben.

Nu visar ingen av de platser du angivit hur loberna på deras antenner ser ut. Och det är nog svårt att få reda på. Det ljugs en hel del om antennvinsten, och hur strålningdiagrammen ser ut måste mätas upp på en testrange som inte är så vanliga. I så fall är nog en yagi med så bra antennvinst som möjligt säkrast. Panelantenner går att designa på många sätt i en del fall prioriterar man bredd i stället för huvudstrålen.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Räcker inte 18dBi yagis så har du ju alltid 24dBi parabolerna :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag skulle ha testat med en cantenna först, min förstärkte tillräckligt för att ha gått freån noll signal till fullt acceptabel, däremot är den ju väldigt riktningskänslig så man får se till att montera den ordentligt.

Jag byggde min av en whiskeyburk.
lundeholm

Inlägg av lundeholm »

om man nu ska ha en 18dBi antenn. Spelar då det roll om det är en panelantenn eller yagi?

Hittade den här panelantennen och storleken är kanon att ha i ett fönster bakom gardinen: http://www.tradlost.se/shop/catalog_sv/ ... 16698.html

MEN, om den är sämre än en yagi så vill jag inte ha den. Hur sjutton vet man det? :shock:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det vet man aldrig. Enda sättet är att prova antenn mot antenn. Men ring och fråga på företaget, har dom kunnigt folk kan du få ledning av dem.
Skriv svar