Hur stort är ett kretskort?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Hur stort är ett kretskort?

Inlägg av Greensilver »

Hur långt är ett snöre? :D

Jag undrar då jag hade tänkt bygga en etstank och en UV låda som den i FAQ avdelningen. Min fråga är alltså - hur stora kretskort jobbar man normalt med som vanlig amatör?

Tänkte göra så att ett A4 fick plats först - men det kanske är för stort?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Europaformatet är 160*100mm så det är väll den minsta storleken man bör kunna ta!.
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Då du gör UV-lådan kommer ju lysrören du väljer att avgöra storleken lite grand. Finns väl två olika längder på rören tror jag.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Mina kort är ställan över 8x10 cm, men det beror på vad man bygger såklart.

Mina etsprylar är gjorda för att klara standardstorleken 10x16 med lite marginal.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Idag fick jag hem luftpump, doppvärmare och bubbelsten.
Tanken blir 330 mm. bred och UV lådan 311 mm.
Användarvisningsbild
RRacer

Inlägg av RRacer »

Jag gick till lokala glasmästaren och bad honom göra en tank.
Innermått: 250 mm på bredden, 350 mm hög och 25 mm djup.
Utförd i 5 mm glas (jag vill egentligen ha syrafast glas, men glaskillen sa att det bara behövdes till salpetersyra eller något sånt), som sammanfogats med silikon.

Jag får i ett 200*300-kort, bubbelsten och doppvärmare samt 2-3 cm kvar från vätskeytan till kanten. Funkar perfa!
För mindre kort kan tanken fyllas mindre.

Problem som uppstått:
Bubbelstenen blir tät och löser upp sig.
Ångor går bakvägen i luftslangarna och förstör pumpen.
Doppvärmare har alltid en del plastdetaljer i toppen, vilka blir sköra och går sönder efter ett tag.
Inget av problemen ovan är en större grej om man tar upp prylarna ur tanken efter varje etsning.

Tips: större serier (>10 kort) blir bättre och i praktiken billigare att beställa från ett riktigt kretskortstillverkningsföretag.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Ok. Synd det där med bubbelstenen. Kanske kan man försöka hitta på en annan lösning - en slang med lite hål tex. Jag tänkte sätta en backventil på slangen - en sådan som sitter i spolarvätskeslangarna på bilar. Vi får se om det funkar, kanske är pumpen för klen för att orka öppna membranet...

Skall till glasmästaren på måndag - hur mycket fick du betala för glas+jobb?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Vad är en bubbelsten? När jag etsar använder jag en pump med en slang med massa små hål i som man lägger i vattnet så det bubblar
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

En bubbelsten består av något sandaktigt material som fått smälta ihop lite grann så att en väldigt porös "sten" bildas. Min är typ 250x30x25mm. Fördelen med en sten är ju att bubblorna sprids ut.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Greensilver skrev:Ok. Synd det där med bubbelstenen. Kanske kan man försöka hitta på en annan lösning - en slang med lite hål tex. Jag tänkte sätta en backventil på slangen - en sådan som sitter i spolarvätskeslangarna på bilar. Vi får se om det funkar, kanske är pumpen för klen för att orka öppna membranet...

Skulle det inte gå att använda ett vattenlås (jäsrör) som man sätter på tunnor när man jäser vin?
Den måste ju effektivt och billigt fixa problemet med ångorna
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Jag har faktiskt funderat på det - tänkte att man kunde köpa ett provrör på apoteket och sätta i en kork med två anslutningar varav den ena mynnar under vattenytan och den andra upptill på röret. På det sättet pumpas luften genom vattnet in i tanken och backströmmar får det svårare att ta sig fram.

Men ett riktigt vattenlås som du skrev kanske är både bättre och billigare.
Användarvisningsbild
RRacer

Inlägg av RRacer »

Greensilver skrev:Ok. Synd det där med bubbelstenen. Kanske kan man försöka hitta på en annan lösning - en slang med lite hål tex. Jag tänkte sätta en backventil på slangen - en sådan som sitter i spolarvätskeslangarna på bilar. Vi får se om det funkar, kanske är pumpen för klen för att orka öppna membranet...

Det gick på en tusenlapp. Mycket proffsigt utfört - alla kanter avfasade, stor basplatta så att den står stadigt.

Har provat med slang men fick det inte att funka så bra (borrade hål i plastslang). Ska köpa en färdig slang, men är ändå rädd att det kommer att bygga upp kristaller i den. Går att spola rent men det är inte lätt!

Gaserna som går bakvägen är inget stort problem om man kopplar ifrån slang och pump när man är klar, men det hade ju varit trevligt att slippa sånt extrajox.
Jag förbrukar en akvariepump om året ungefär :( .
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Ok. Jag försöker nog bygga tanken själv blir nog billigare så! :)
Hann inte till glasmästarn igår så det får bli imorrn.

Fick tag på akvariepumpen rätt billigt (130:-) så de är ju inte hela världen om jag får byta ut den om ett år.
Användarvisningsbild
RRacer

Inlägg av RRacer »

Skaffa en ganska kraftig pump - det behövs för att trycka luften igenom bubbelrör/-stenar. Med en liten pump bubblar det ojämnt (mest på ena sidan).
Skriv svar