Automatiskt Ljus i bilen?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
watti

Automatiskt Ljus i bilen?

Inlägg av watti »

Hej, har tänkt på en sak i nyare bilar så tändslampan(orna) i taket när du öppnar dörren, när du vrider av tändningen osv. Hur brukar de vara lite mer precis? Tänkte bygga en programera liten Pic som löser dett som man kan simpelt konvertera in i äldre bilar. Någon som har lite mer koll på de övriga och kanske har lite idéer? Känns som ett lagom projekt att börja på.

Så innan jag sätter mig ner skulle jag gärna villja ha lite tips idéer osv :) Spåna lite..

//Simon
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: Automatiskt Ljus i bilen?

Inlägg av FormerMazda »

Det är väl ganska olika från bil till bil, men i min 9-5a från 2000 så tänds innerberlysningen när:
* Man öppnar en dörr
* Larmar av
* Slår av tändningen
* Man trycker på knappen.

Den släcks när:
* En viss tid gått ut efter stängd dörr
* En längre tid när dörren inte stängts
* Man startat bilen
* Man tryckt på knappen igen..

Ska du ändå lattja med belysningen i en bil så bygg en walk-me-home, en funktion som tänder halvljus typ under 30sek efter det att man stängt dörrarna. Om man vill. På 9-5an aktiverar man denna funktion genom att blinka med helljuset en gång innan man stänger. Smidig sak för en lantis som en själv! :)

Lycka till!
Nerre

Inlägg av Nerre »

Har för mig från när jag haft 9-3 som hyrbil i tjänsten att den funktionen (walk me home) även finns i fjärrkontrollen? Fast iofs var det kanske nyare modeller än -00.
watti

Inlägg av watti »

Ah jo klart en Walk me home blir de också!. Nej min tankbelysning har en kabel gått av, eller liknande, hittar ingen trasigsäktrin i alla fall och få inte liv i den. Och innan jag börjar riva i bilen tänkte jag varför inte över-göra de när man ändå är i farten :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det finns ju färdig automatik att köpa och montera, men givetvis är det ju roligare att bygga själv :)
watti

Inlägg av watti »

Jasså gör det? :O

Tänkte de lär ju räcka med en liten Pic-procesor som kan stå på hela tiden.. Denna lär ju inte ladda ur batteriet menar jag. Eller hur mycket drar en 7805a i standby?
dock har någon koll på vad man får göra i bilen osv, elväg? Måste ju vara vissa lagar där också, med tanke på besiktning osv.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

7805 ska du inte ha. Det finns mycket snålare kretsar som tar mycket mindre tomgångsström. I och med att den alltid ligger inkopplad är det viktigt att den tar så lite som möjligt.
Vilken man ska ha som dessutom passar bäst i bilen det är en annan 5'a.

Bilen är egentligen en starkströmsanläggning så det är lite knepigt vad man får göra egentligen. Ger man sig in i redan avsäkrade kretsar med små utrustningar som inte belastar nämnvärt och dessutom har vettigt reda på sig så är risken liten att ställa till det.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Med tanke på alla stereobyggen som går igenom besiktningen finns det nog inte mycket till regler, får väl vara om man pillar för mycket så det på nått vis kanske påverkar helbilsgodkännandet?

Annars tycker jag 9-5an funktion är rätt bra. Det jag saknar är jag skulle vilja att innerbelysingen inte slockade efter en viss tid när man satt sig i bilen, den kunde allt vänta på att man startar bilen. Samma när man stänger av bilen, då kunde den få vara igång till man stänger dörren efter sig.
Skulle också vilja ha en 'walk-me-there', alltså kunna tända lite ljus på bilen med fjärren när man går mot den. Och inte bara framljusen utan runt om.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

I princip får man göra vad fan man vill elektriskt i bilen så länge det inte påverkar några funktioner som måste funka, exempelvis hel/halvljus, ABS osv. Ett exempel man inte får göra är ju tex att göra så att man kan slå på extraljus som inte automatiskt stängs av när man bländar ner.

@mindmapper: det råder ju delade meningar om det där, jag skulle vilja påstå att bilen är en klenspänningsanläggning.

Jag vet att det finns olika definitioner, men enl mej är starkström en ström eller spänning som I SEJ SJÄLV kan skada människor, och efterssom människor har så hög resistans så blir det inte farligt med dom ~12-14V i spänning som en bil har, även om bilen är kapabel att leverera hög ström.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

PHermansson skrev:Det jag saknar är jag skulle vilja att innerbelysingen inte slockade efter en viss tid när man satt sig i bilen, den kunde allt vänta på att man startar bilen. Samma när man stänger av bilen, då kunde den få vara igång till man stänger dörren efter sig.
Om man bara öppnar dörren för att hämta något tänds ju då belysningen och släcks aldrig. Så en timeout behövs. Skulle timeouten vara väldigt lång så kan jag tänka mig att biltillverkarna får höra det av kunder som tror lyset är trasigt då lampan aldrig släcks. Gör man grejerna själv kan man ju förstås välja själv.
watti

Inlägg av watti »

Mycket intressant, har kopplat in lite saker i bilen, 1 slutsteg.. Är en liten bil med med ett stort ljudsystem i, möjligtvis blir de ett slutsteg till. Har dragit kablarna så de är lätt att byta till en nyare. Har bara dragit 1 kabel på förarsidan och den är ordentligt upptejapad, säkrad, och fast buntad, resten är på pasargerarsidan, så inget ska hamna bland pedalerna i 100...

Sen är de okey för mig att tex sätta säkring på säktring så att säga, eller bör man inte göra det? Har kopplat in diverse saker på den 15amp säkringen som ciggutaget sitter på. En Eq och Remote start till slutsteget. Till de sakerna har jag satt en gemensam säkring på ca 4amp som jag lite snyggt borrade fast under hela "Sterioskåpet" imitten av bilen över växelspaken.

Har även lött ihop en 7805a där som jag kopplat ihop med en usb port.. Men denna beter sig märkligt.. Kopplar jag in ipoden för laddning så dör i stort sätt EQ:n eller så är de slutsteget som stänger ner. Vad tror ni detta beror på? Den fungerade utan problem och är bra isolerad osv, testade den gjorde jag med labbagget och då var de inga problem, Det är en 7805:a på 1amp.

Men vad för krets kan klara lite spikar osv (Vid start och stopp, och vid feta vrom vrom :doh: ) som är liknande 05:an ?

//Mvh Simon

Edit: Vad sägs om en viktsensor i stolen för lampan där ? :) Lite overkill, men lär ju inte bli många kronor för volvo osv, att de inte tänkt på det.
farskost

Inlägg av farskost »

Det brukar finnas sensorer för det i åtminstonde passagerarstolen, för att påminna om bilbältet :)
Tugga

Inlägg av Tugga »

Sensorer i framstolarna fanns det redan original på min Pontiac från -74, tyvärr är de sedan länge borta...
Skriv svar