Mobiltelefoni Kommunikation och triangulering(GSM 3G osv)
Mobiltelefoni Kommunikation och triangulering(GSM 3G osv)
Är det någon som har kunskap inom GSM kommunikation, att rekomendera mig var msan kan lära sig mer om triangulering och hur kommunikationen fungerar på en mer översiktlig men ändå djup nivå.
Är inte direkt intresserad av att sitta och läsa standarden och protokollen men om det är enda vägen att få reda på mer så.
Hade tänkt mig mer litteratur eller online info som anger hur standarden fungerar, hur kommunikation mellan mobiltelefoner och master fungerar samt hur triangulering fungerar samt görs praktiskt. Någon som är inom denna branch som kan svara på frågan om det är tjänster som kan göras åtkomligt för externa intressenter i framtiden? Möjligheter till detta och begränsningar osv.
Är jag alltför svävande eller otydlig så kan jag gärna specificera mer om ni anger inom vilket område.
Är inte direkt intresserad av att sitta och läsa standarden och protokollen men om det är enda vägen att få reda på mer så.
Hade tänkt mig mer litteratur eller online info som anger hur standarden fungerar, hur kommunikation mellan mobiltelefoner och master fungerar samt hur triangulering fungerar samt görs praktiskt. Någon som är inom denna branch som kan svara på frågan om det är tjänster som kan göras åtkomligt för externa intressenter i framtiden? Möjligheter till detta och begränsningar osv.
Är jag alltför svävande eller otydlig så kan jag gärna specificera mer om ni anger inom vilket område.
Re: Mobiltelefoni Kommunikation och triangulering(GSM 3G osv)
Då GSM har tidluckor ska de passas "ihop" vid basen varför den alltså kan skicka ett kommandom om att tidigarelägga sändningen, detta sker i upplösning av 502m.
Vid att sedan koppla upp till fler master kan detta "avståndsvärde" mätas till masterna och om mobilen sedan kan få veta av masterna vilken positioner de har kan resten ganska enkelt räknas ut.
För att göra detta krävs alltså "tillgång" till radiomjukvaran på ganska lågt nivå för att få kontakt med olika master och deras avståndsvärde.
Vid att sedan koppla upp till fler master kan detta "avståndsvärde" mätas till masterna och om mobilen sedan kan få veta av masterna vilken positioner de har kan resten ganska enkelt räknas ut.
För att göra detta krävs alltså "tillgång" till radiomjukvaran på ganska lågt nivå för att få kontakt med olika master och deras avståndsvärde.
Tack Icecap
Hade mobilkommunikation sem en del kurs under plugget. Men det är inte mycekt av det där som fastnar om man itne återanvänder det. Jobbar med radiokommunikatino idag men inte på denna nivån och inom detta område.
Vet du någon källa där jag kan läsa lite mer, annars får jag hitta något själv. Då kanske man ha givande teknisk diskussin.
Vad menar du med 502m?
>För att göra detta krävs alltså "tillgång" till radiomjukvaran på ganska lågt nivå för att få kontakt med olika master och >deras avståndsvärde.
Vad menar du med radiomjukvaran? Den som finns i mobilen eller den som finns i basstationen?
Protokollet har man ju tillgång till den som finns i luften antar jag.
Är det något som operatören måste godkänna eller har möjlighet att låta en mobilanvändare nå ens?
Vad jag i slutändan försöker ta reda på är om det finns möjlighet att inom snarframtid, mha någon sorts applikation och med eventuell tjänst från operatör/nätägare har möjlighet att få fram någorlunda exakta positioner i realtid.
Hade mobilkommunikation sem en del kurs under plugget. Men det är inte mycekt av det där som fastnar om man itne återanvänder det. Jobbar med radiokommunikatino idag men inte på denna nivån och inom detta område.
Vet du någon källa där jag kan läsa lite mer, annars får jag hitta något själv. Då kanske man ha givande teknisk diskussin.
Vad menar du med 502m?
>För att göra detta krävs alltså "tillgång" till radiomjukvaran på ganska lågt nivå för att få kontakt med olika master och >deras avståndsvärde.
Vad menar du med radiomjukvaran? Den som finns i mobilen eller den som finns i basstationen?
Protokollet har man ju tillgång till den som finns i luften antar jag.
Är det något som operatören måste godkänna eller har möjlighet att låta en mobilanvändare nå ens?
Vad jag i slutändan försöker ta reda på är om det finns möjlighet att inom snarframtid, mha någon sorts applikation och med eventuell tjänst från operatör/nätägare har möjlighet att få fram någorlunda exakta positioner i realtid.
det finns 3 eller fler triangulerings teknologier ideer kring gsm positionering - en finsk påminner jag mig som körde täta "master" på campus och så postionsbestämde bättre än distans rfid
wikipedia är vår vän http://en.wikipedia.org/wiki/GSM_localization
Mtp att europolitan redan i slutet av 90 talet/början av 00talet pratade och testade detta så är jag rätt säker på att det finns implementerat i olika versioner. Problemet ligger säkerligen i att de flesta telefoner inte stödjer det hela.
Och sen ska man ju få operatörerna/nätägarna att köpa mjukvaran för det hela med..
Så jag skulle ta de uppgifter du hört att det skulle finnas tillgängligt inom en snar framtid med en nypa salt...
Och sen ska man ju få operatörerna/nätägarna att köpa mjukvaran för det hela med..
Så jag skulle ta de uppgifter du hört att det skulle finnas tillgängligt inom en snar framtid med en nypa salt...
XigBee: jag menar 502 meter, 'm' brukar vara tecknet för denna mätenhet.
Tack för vår vän, min vän.xraid skrev:det finns 3 eller fler triangulerings teknologier ideer kring gsm positionering - en finsk påminner jag mig som körde täta "master" på campus och så postionsbestämde bättre än distans rfid
Så det är möjligt mha mjukvara i mobilen. Det förutsätter att man får en absolut position för de positioner man får fram är ju relativa mot masterna. Det står huruvida i texten att man kan bestämma latitud och longitud också. Det är ju rena kooordinater. Så det låter ju bra.
Jag vill själv börja undersöka om det går. Jag förstod också på wikipedia texten att mjukvaran är något av problemet och begränsingarna. Men ville initialt se hur möjligheterna är. Det ser ju ut som om det är möjligt iaf så det är intressant.AndLi skrev: Mtp att europolitan redan i slutet av 90 talet/början av 00talet pratade och testade detta så är jag rätt säker på att det finns implementerat i olika versioner. Problemet ligger säkerligen i att de flesta telefoner inte stödjer det hela.
Tacksam för mer intressanta länkar, ppt slides eller ev också kurslitteratur.
Hur du än gör är upplösningen på trianguleringen just 502 meters steg vilket är ganska värdelöst i staden medan det ute där världen är förlängd med golvplank kan fungera ganska bra.
iPhone kör en blandad gps kordinat maststyrka google maps - du kunde kanske hitta nåt där som ideosfär...
ahhh det där finska exemplet jag nämnde ovan använde sig av wifi positionering, nog så intressant i ett meshnet tänk ...
Jag uppskattar dina svar på mina tekniska frågor. I wikipedia artikeln står det att man kan få upplösning så bra som 50 meter i innerstaden. Vad baserar du 502 meter på? Vore intressant o läsa om bakgrunden till det.Icecap skrev:Hur du än gör är upplösningen på trianguleringen just 502 meters steg vilket är ganska värdelöst i staden medan det ute där världen är förlängd med golvplank kan fungera ganska bra.
Absolut. Det är ju intressant. Helst vill man ha en lösning som fungerar generellt på alla mobiler och mobiler utan GPS också. Men i de fall man har GPS så måste man nästan ha mastkoordinat också. För GPSen leverarar ju position endast om den har kontakt med satelitterna och inte inomhus och exempelvis om man har den i någon täckt ficka osv.Xraid skrev:iPhone kör en blandad gps kordinat maststyrka google maps - du kunde kanske hitta nåt där som ideosfär...
Det här blir lätt ganska avancerat.
De där 502 metrarna kommer antagligen från längden på tidsluckorna och ljushastigheten.
Men det innebär ju att avståndet till en bas kan bestämmas i steg om 502 meter, triangulerar man så blir ju precisionen bättre eftersom man får 3 eller flera cirklar som har en radie i steg om 502 meter.
Samtidigt tror jag ju att basstationerna kan få fram tidsfördröjningen till en telefon med högre noggrannhet än en tidslucka.
Men det innebär ju att avståndet till en bas kan bestämmas i steg om 502 meter, triangulerar man så blir ju precisionen bättre eftersom man får 3 eller flera cirklar som har en radie i steg om 502 meter.
Samtidigt tror jag ju att basstationerna kan få fram tidsfördröjningen till en telefon med högre noggrannhet än en tidslucka.
_kan_ ja, ganska säkert men telefonen får besked i 502m steg. Självklart kan ett "utökad samarbete" mellan bas och mobil ge bättre upplösning och det är nog så det fungerar med de test som är utförd med detta men det blir svårt som "hemmapulare" dels att få kontroll över att ens läsa ut dessa data i 502m steg och dels att få den att koppla upp mot 3 master, det blir ganska besvärligt när man ska ha operatören att lägga in mjukvara för att ge bättre upplösning på avståndsmätningen.
Det skulle dock inte förvåna mig om detta inte redan fanns men hur man kommer åt den information är ju lite mer problematisk.
Då jag jobbade på Ericsson hade jag en 388'a där man kunde se avståndsvärdet, kanal osv, det fanns en bit man kunde "flippa" med rätt utrustning som visade all denna information. kul grej. Aktiverade det på min Nokia 6210 också, kan göras med en AT-kommando via IRDA-grejen.
Det skulle dock inte förvåna mig om detta inte redan fanns men hur man kommer åt den information är ju lite mer problematisk.
Då jag jobbade på Ericsson hade jag en 388'a där man kunde se avståndsvärdet, kanal osv, det fanns en bit man kunde "flippa" med rätt utrustning som visade all denna information. kul grej. Aktiverade det på min Nokia 6210 också, kan göras med en AT-kommando via IRDA-grejen.
Såvitt jag känner till så bygger ALLA fungerande såna där lösningar på att funktionen finns i nätet, inte i telefonen. I telefonen finns bara en klient som kommunicerar med trianguleringsfunktionen.
Delvis beror det ju på att telefonen kan knappast veta den exakt positionen för varje station, men det kan operatören.
Delvis beror det ju på att telefonen kan knappast veta den exakt positionen för varje station, men det kan operatören.
Finns det någon svensk operatör som erbjuder positionering via triangulering? Telias friendfinder (har bytt namn till nått annat nu) använder vad jag vet enbart närmast mast som position.