Magnetventil överhettas och smälter sönder

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
doin

Magnetventil överhettas och smälter sönder

Inlägg av doin »

Har fått fel på en magnetventil i ismaskinen på min frys. Magnetventilen drar till sig en järnkärna som öppnar en lucka som släpper ut isbitarna.
Första gången hade järnkärnan smältfast i magnetventilen och smält armen till luckan. Köpte ny lucka och magnetventil och sen höll det i ungefär en månad. Nu har samma sak hänt igen. Har mätt spänningen och den ligger på 230VAC och ventilen är märkt 220-250VAC. Kopplade in ventilen och efter tre av och på började kärnan kännas het. Vad kan man misstänka att felet är. Ska kolla styrkortet om jag kan se hur det fungerar. Kan det vara en någon begränsning av ström till spolen som havererat? Väldigt tacksam för tips på vad som kan orsaka överhettningen! Självklart så gick ventilen sönder just efter att garantin gått ut.
xxargs

Re: Magnetventil överhettas och smälter sönder

Inlägg av xxargs »

Sådana saker är ofta inte gjorda att dra kontinuerligt, i allafall inte med full spänning - det kan vara en ganska hög dragström för att dra till sig ankaret - sedan - när det fungerar - går över till en hållström som håller kvar ankaret i det dragna läget den tänkta tiden.

om det är så, så är det förmodligen fel på styrkortet eftersom felet upprepar sig kort efter byte av dragmagnet.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Mät spänning och ström under drift.
GFEF

Inlägg av GFEF »

>järnkärnan smältfast i magnetventilen

Brukar att järnkärnan inte komer till normal botten läge.
Något får den att fastna fel i läge.

En växelströms spoler dar MYCKET mera ström med järnkärnan ej helt i spolen.
Brukar vara det som begränsar srömen vid spänigsatta mangetspolar för växelström
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Spolar med DC spänning över sig har inte denna markanta ökning av strömmen när kärnan inte är mitt i spolen? och är alltså därmed säkrare egentligen?
GFEF

Inlägg av GFEF »

En likströmsspolen kan inte vara späningsatt utan strömbegränsing.
På kontaktorer med likströmsspolar är självhållningen via ett motstånd.
Endast full ström vid tillslag.
Likströmsspolar används vid många manöver per timme.

En växelströmspolen har mindre reaktans med järnkärnan ej i spolnen.
Därför minskar strömen stark när järnkärnan kommer in i spolen.

Har inte träffat på mangetventiler för likström, men kontaktorer.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Hur lång är garantin och hur fungerar det efter garantin? Jag frågar för att jag vill förvissa mig om att du inte går på 1års tricket!
doin

Inlägg av doin »

Har kollat på styrkortet och det verkar inte vara någon begränsning av strömmen. Sitter en RC-krets parallellt med magnetventilen, den fungerar som "Spark killer" skulle jag tro. Sedan är det en krets som styr reläet men jag ser ingen strömbegränsning. Provade ventilen utan att montera in den och kärnan blir varm även om den är i botten. Försökte mäta strömmen genom spolen men det gick inget vidare. Ska ta mig en funderare på vad jag gör för fel och prova igen. :roll:

Mindmapper: Jag pratade med support och de sa att garantin bara gällde i ett år. Kan man använda reklamationstiden på 3 år för att få det reparerat ändå eller?
doin

Inlägg av doin »

Såg varför jag inte kunde mäta strömmen...Fel multimeter! Får ta hem min fluke imorgon och mäta igen.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Fel som beror på svagheter i konstruktionen och som funnits sedan tidigare har du reklamationsrätt på. Det är väldigt få som upplyser om det bara.

http://www.arn.se/praxis_referatiurval/ ... lmant/130/

I det här fallet borde det inte vara någon tveksamhet tycker jag. Det som kan ligga dig i fatet var att du gjorde jobbet själv förra gången.
doin

Inlägg av doin »

De kan skicka en tekniker som jag får betala för och sedan kan jag lämna in en reklamationsansökan om att det är pga konstruktionen.
Är inte sugen på att ta dit en tekniker och betala för något som jag kan göra själv. Hade det varit klart i förväg att jag inte behöver betala så hade det varit ok. Nu fortsätter jag hellre själv tills jag måste ge upp och ta dit en tekniker. Om det skulle vara något problem med styrkortet så lagar jag det hellre själv än att köpa ett nytt för 1500kr. Ska rita ett eget kopplingsschema över kortet och klura om det kan vara något som kan fela. Ska även mäta strömmen ikväll och se hur det ser ut.
GFEF

Inlägg av GFEF »

Fråga ?
>magnetventil

> Magnetventilen drar till sig en järnkärna som
>öppnar en lucka som släpper ut isbitarna.

Är det en magnetspole typ magnetventil som
öppnar en lucka för isbitar ?

Finns det någon läsbar märkning direkt på spolen ?
Att märkningen på utsidan inte stämer med
monterade komponeter på insidan är inte okänt.
Skriv svar