få batteriren spänning?
- Electricguy
få batteriren spänning?
som vissa redan vet så håller jag på att bygga mitt stora klass A steg. och jag har kommit dit att jag ska bygga en nätdel modell jättestor. och klass A steg behöver ju väldigt ren spänning. så jag funderar på hur man ska få så ren spänning som möjligt och ändå kunna ta ut mycket ström. vill helst undvika jättestora kondingar.
några förslag?
några förslag?
- Electricguy
Re: få batteriren spänning?
Spolar kommer att sträva efter ett konstant strömflöde genom sig. Energin finns lagrad i det magnetiska fältet snarare än i ett elektrostatiskt (kondensator).
En supersnabb reglerloop skulle kunna jämna ut eventuella störningar innan dom blir ett problem. Samt så snabbt att dom inte kan registreras av förstärkaren. Eller elimineras med en liten kondensator.
En supersnabb reglerloop skulle kunna jämna ut eventuella störningar innan dom blir ett problem. Samt så snabbt att dom inte kan registreras av förstärkaren. Eller elimineras med en liten kondensator.
Hmm, skulle tro att det behövs mer information här. Hur ser lastvariationerna ut? Hur lite rippel avses det med "ren" spänning? I vilket frekvensområde är behovet som störst?
Med en switchad strömförsörjning blir det ju aldrig helt rippelfritt, men det kanske inte gör något med rippel som ligger en bit över det hörbara området? I värsta fall får man använda en switchad strömförsörjning den första biten och sätta en linjär regulator för den sista biten.
Med en switchad strömförsörjning blir det ju aldrig helt rippelfritt, men det kanske inte gör något med rippel som ligger en bit över det hörbara området? I värsta fall får man använda en switchad strömförsörjning den första biten och sätta en linjär regulator för den sista biten.
-
För att lagra så mycket energi som går åt till en Klass A förstärkare skulle spolarna och deras kärnor bli stora. Men det var ju en stor nätdel som TS ville ha. Finns det något som kan tala om ungefär hur stort utrymme och vikten man skulle behöva per hundra watt eller kW uteffekt från nätdelen.
- Electricguy
jag vet inte säkert hur mycket ström steget kommer att ta. men eftersom det är ett klass A steg så blir strömmen nästan konstant, men nätdelen ska nog klara 10A iaf.
vill helst köra med vanlig trafo, dels för att jag redan har en och dels för att det känns bättre med vanlig trafo
det där med spolar var intressant. Hur stora spolar behövs ungefär?
vill helst köra med vanlig trafo, dels för att jag redan har en och dels för att det känns bättre med vanlig trafo

Troligtvis menar han att han inte vill ha nån switchad historia när han skriver vanlig trafo.
- Electricguy
nej. men det är ganska stor skillnad på en vanlig trafo och ett switchat nätaggregat...
Ja, det var det som var min poäng eftersom det förelåg begreppsblandning och otydlighet. Det verkar som om du anser att en trafo och ett nätaggregat är samma sak. I 9 fall av 10 är det inte det. En transformator är en komponent. Ett nätaggregat är en samling komponenter, bland annat en eller flera transformatorer.
Så frågan kvarstår: Vad är en vanlig trafo? Vad är en ovanlig trafo?
Så frågan kvarstår: Vad är en vanlig trafo? Vad är en ovanlig trafo?
- Electricguy
men varför ska det alltid bli gnäll när jag skriver trådar? Har ni på forumet något mot mej så skriv det!!
och till ER som vill hjälpa till: hur stora spolar /kondensatorer kan man tänkas behöva?
och till ER som vill hjälpa till: hur stora spolar /kondensatorer kan man tänkas behöva?
-
En fet trafo med ännu fetare kondensatorer har fungerat de senaste 80 åren. Jag ser inte varför det inte skulle funka nu.