Mäta töjning av tråd.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
ChristianS

Mäta töjning av tråd.

Inlägg av ChristianS »

På min segelbåt sitter det sk. rod-rigg dvs det är heldragen tråd.
Jag justerar i dag spänningen i riggen mha. att mäta förlängningen av stagen med att tejpa fast en tumstock på 2m och sedan mäta mot en fast punkt detta är ett vanligt sätt att göra det på, det fungerar men...
Här rör det sig om en töjning på ca 2-3 mm över 2m stag. Tycker att det är lite svårt att krypa runt och mäta med ett skjutmått så jag tänker mig ett mätinstrument.

Jag tänkte i stället om man kör en ström genom staget och mäter spänningen över så kommer den givetvis att öka ju mer jag sträcker vantet, jag ställer mig då frågan hur mycket kan jag förvänta mig att den ökar?

Jag klurar lite fram och tillbaka hur stagets form förändras egentligen.

Mina första beräkningar res=längd * resistivtet * Dia^2 * pi /4 och först över 2,000m sedan över 2,002 m
Diameter 6mm resistivitet rf-stål ca 0,86, resultat deltaR är då 60 uOhm inte särskilt mycket.

Min tanke är då att givetvis måste under töjning blir tråden diameter mindre också vilket leder til följande resonemang, kan man anta att trådens volym under belastningen skall vara den samma eller minskar är det en linjär minskning osv.

Om jag räknar på att tråden skall ha samma volym dvs, tråden minskar sin diameter direkt proportionellt blir resistansändringen ca 10mOhm i stället viket låter mättekniskt mycket bättre.

Är det någon här som kan det där med trådtöjningsgivare tar jag tacksamt emot information.

// Christian
blueint
Kontakt:

Re: Mäta töjning av tråd.

Inlägg av blueint »

Det jag sett på universitetslabb är tunnfilmssensorer som jobbar resistivt och kopplas till mätapparatur.

Tänk dock på deformationen, jmf brottkurvan:
Bild

Ovanför punkt (2) så återtar metallen inte längre den ursprungliga formen.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

kan du inte bara montera på en skjut-potesiometer?
Eller blir det för låg upplösning?
Användarvisningsbild
ChristianS

Inlägg av ChristianS »

Har funderat på en mekanisk lösning men har tyvärr just nu inte tillgång till mek-verkstad så en helt elektrisk lösning är vad jag siktar efter. Alternativt en helt mekanisk man kan ju använda en mätklocka tex. Jag funderar vidare....
Nerre

Inlägg av Nerre »

Så gjorde farsan (mätklocka).

Två stöd, en mätklocka mitt mellan dem och på andra sidan en fjäder med en excenter.

Han fick ju visserligen inget absolutvärde, men kunde jämföra så alla vant blev lika sträckta. Lösningen med klockan mellan stöden gjorde ju också att den inte blev beroende av diametern på vanten.

Funkade både med de gamla vajervanten och de heldragna.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kan använda fasskillnad hos laserljus eller radarpulser också
Skriv svar