Får inte ihop detta..(nybörjare)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
GVR4

Får inte ihop detta..(nybörjare)

Inlägg av GVR4 »

Hej hej.

Jag är inget jätteproffs på elektronik. Men jag försöker lära mig. Tyckte att jag börjat få lite kläm på det nu. Men sen när jag kolla på en krets jag köpt. Den här>> http://www.kjell.com/kemo/87197.htm . Så körde det ihop sig för mig. Jag mätte på relät att det hade en resistans på 400 ohm. Och om man räknar ihop värdena i den kretsen så blir det ju 0.36 watt.

Enligt databladet jag har på transistorn så är maxvärdena 20V, 0.1A, 0.2W.

Betyder inte det att man inte får överskrida nått av det? Vad gör jag för fel?
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Du räknar som en kråka :-)

Inlägg av SvenPon »

:wink:
>Enligt databladet jag har på transistorn så är maxvärdena 20V, 0.1A, 0.2W.

Det blir 2 watt
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Vad är det som blir 2 W?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Maxvärden innebär inte att man kan ha alla på max samtidigt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Transistorns maximala 0,2W har inget att göra med hur stor effekt som utvecklas i reläet, utan det beror på strömmen och spänningsfallet över transistorn. Den utvecklade effekten i transistorn kommer inte ens i närheten av 0,2W.

En typisk småsignaltransistor har ca 0,1V spänningsfall mellan E och K vid 30mA (12/400) 30mA*0,1V=3mW (Mätte precis på en BC556B) Så det är ju en bit under 0,2W :)
GVR4

Inlägg av GVR4 »

Hm. Då tror jag att jag hänger med lite igen.
Relät skulle t.ex kunna vara på 140 ohm då utan att det skulle bli för mycket för transistorn?

Hur får man reda på spänningsfall över saker å ting? Är det något som man bara vet? Som att småsignaltransistorer har ett spänningsfall på 0.1V?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det kallas erfarenhet och bygger på utbildning och att göra en massa fel.

Att en transistor har 0,1V över sig när den är "på" är en sanning med modifikation, det beror på transistorns typ, "storlek", drivning och temperatur så det är inte en sanning....men ganska nära ändå.

I detta fall är det nog ganska rätt.

Det är sånt man kan lära sig, det finns många böcker och många utbildningar och nu har du (och andra) lärt det :D
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

GVR4 skrev:Hm. Då tror jag att jag hänger med lite igen.
Relät skulle t.ex kunna vara på 140 ohm då utan att det skulle bli för mycket för transistorn?

Hur får man reda på spänningsfall över saker å ting? Är det något som man bara vet? Som att småsignaltransistorer har ett spänningsfall på 0.1V?
Det första man måste göra är att kolla i databladet, särskilt när man har med halvledare att göra.

I databladen står i princip all information man behöver och lite till, det gäller bara att veta VAD man ska leta efter, eftersom det finns en del kryptiska förkortningar.
Skriv svar