Bygge av cykelgenerator

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
lillpeparoni
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 september 2009, 14:16:19

Bygge av cykelgenerator

Inlägg av lillpeparoni »

Hej detta är mitt första inlägg här. Jag har kommit hit ibland genom åren och läst, men aldrig blivit medlem fören idag.

Jag ska bygga en cykelgenerator med hjälp av två generatorer på 6V som jag seriekopplar. Dessa ger växelspänning så en likriktarbrygga kommer efter dem sen en spänningsregulator. Det är tänkt att driva en radio på detta som drar ungefär 5W, kommer det att gå?
Komponenter:
http://www.kjell.com/?item=90064&path=2 ... ,269500000
http://www.kjell.com/?item=90051&path=

Räcker detta eller behöver jag en kondensator och i sådana fall var och på hur många µF?

MVH
Mindmapper
Inlägg: 7106
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Bygge av cykelgenerator

Inlägg av Mindmapper »

Man måste nog ha ett batteri som man kan lagra energin i. I detta fall räcker det inte med en kondensator. Då kan man räkna ut hur länge man måste trampa för att ladda batteriet. Förutsatt att man vet hur mycket generatorerna lämnar.

Regulatorn behövs ej. Batteriet begränsar spänningen.

Välkommen till EF! :tumupp:
lillpeparoni
Inlägg: 2
Blev medlem: 17 september 2009, 14:16:19

Re: Bygge av cykelgenerator

Inlägg av lillpeparoni »

Mindmapper skrev:Man måste nog ha ett batteri som man kan lagra energin i. I detta fall räcker det inte med en kondensator. Då kan man räkna ut hur länge man måste trampa för att ladda batteriet. Förutsatt att man vet hur mycket generatorerna lämnar.

Regulatorn behövs ej. Batteriet begränsar spänningen.

Välkommen till EF! :tumupp:
Jag vill tyvärr inte använda mig av ett batteri om möjligt, direktverkande vore bättre. Man kan inte lösa det med bamsing till kondensator? Poängen är att mina ungdomar ska kunna använda generatorn och "se/höra" vad de presterar, då blir det lite skumt om det fungerar utan att trampa på cykeln. Tack för hjälpen.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27416
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bygge av cykelgenerator

Inlägg av danei »

Om du ska generera 12V från två 6V generatorer så behöver du separata likriktare med separata kondensatorer. Generatorerna snurrar ju inte exakt i fas.
Ska du ge eleverna en uppfattning om hur mycket de kan generera så skulle jag koppla en bilgenerator på en motions cykel. Sen kan man variera antalet lampor man tänder. En radio kan man ju driva med i princip ingen energi alls.

Läs gärna första reglen.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12895
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygge av cykelgenerator

Inlägg av MiaM »

En fråga: är det vanliga cykelgeneratorer? I så fall är de troligtvis på 12V. Typiska 80-tals-generatorer verkar ge 12V mellan de två anslutningarna, och sedan är cykelns lampor seriekopplade (med chassiet som ledare mellan grenarna).

För ca 20 år sen så lekte jag med just att driva en bilbandspelare från cykelgeneratorn. Jag anslöt en helt vanlig helvågsbrygga (fyra dioder) och en glättningskondensator och matade bandspelaren rakt av. Det funkade alldeles utmärkt, fast jag minns inte om jag verkligen mätte på spänningen. Bandspelaren drog dessutom klart mindre ström än lyset, så den funkade bra vid klart lägre hastigheter än vad som krävs för att lyset ska funka. (Jag hade kopplat bort lyset).

Tänk på att en vanlig cykelgenerator ger konstant spänning så länge den orkar med lasten, så därför behövs knappast nån stabilisering. Om den inte gett konstant spänning så hade lamporna brunnit när man trampat fort som sjutton...

Om det nu är någon ultramodern eller urgammal generator så vet jag dock inte hur det är. En bra gissning är väl att gamla generatorer som bara har en "kontakt" (plus chassiejord) ger 6V. Även de lär väl ge AC. Med en sådan generator så skulle jag istället halvvågslikriktat båda halvperioderna till varsin konding (alltså två kondingar i serie med mittpunkten till generatorns chassie, och varsin diod från generatorns "pol" till kondingarnas ytterända o.s.v.).


Tänk på att det går nog inget vidare att seriekoppla AC-sidan på generatorer om de inte sitter på samma axel. Om de sitter på egna axlar (typ cykelgeneratorer som ligger mot däcket) så kan de ibland ligga helt i fas och då får man dubbel spänning mot om man har en konding, ibland ligger de helt ur fas så att man inte får nån spänning alls, och ibland glider de mellan lägena så att man får vilken mer eller mindre slumpvis spänning som helst (mellan 0 och en teoretisk maxnivå). För att seriekoppla två generatorer som inte sitter på samma axel så måste man likrikta dem separat och seriekoppla likriktarna.

Vid seriekoppling av likriktarbryggor: Tänk då på att sätta skyddsdioder som skyddar likriktarnas glättningskondingar från backspänning. En helvågsbrygga ger ett visst skydd, men tillåter ändå 1.4V backspänning över kondingen. En separat diod av vanlig typ tillåter 0.7V. En Schottkydiod är kanske det bästa. Fast här erkänner jag att jag är osäker på vad glättningskondingarna egentligen tål. Faran är väl för övrigt mest om man generatorerna har klart olika slirningsrisk eller liknande.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27416
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bygge av cykelgenerator

Inlägg av danei »

Nej. Generatorn ger snarare konstant ström. Det blir lamporna som får en konstant spänning över sig vid denna ström. Det kanske man kan tycka att det kvittar. Men om man byter last blir det inte konstant spänning längre.
SvenW
Inlägg: 1156
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: Bygge av cykelgenerator

Inlägg av SvenW »

Jag minns en diskussion vi hade på en kafferast när jag jobbade på ASEA för många år sedan. ASEA tillverkade cykelgeneratorer en tid.
Det rådde enighet om att just cykelgeneratorn var bland de mest komplicerade generatorer att konstruera, just därför att den skall ge konstant spänning/ström/effekt över ett brett varvtalsområde.
Cykelgeneratorn är en elmaskin jag själv inte förstår hur den fungerar, trots att jag plockat isär många, men jag tror att man utnyttjar järnets mättnad på något sätt.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5974
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Bygge av cykelgenerator

Inlägg av hcb »

Öh, nu har jag inte någon vidare koll på sådant här, men jag trodde att det var en helt vanlig permanentmagnetgenerator, och att strömmen i sådana (själv)begränsades p.g.a. att mot-magnetfältet aldrig kan bli större än fältet från permanentmagneterna.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26638
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Bygge av cykelgenerator

Inlägg av Icecap »

MiaM: är du säker?
På de cyklar där jag har jobbat med detta är lamporna parallellkopplat och på 6V. Med seriekoppling slocknar alla om en slocknar så jag tror helt enkelt inte på det, dessutom skulle en seriekoppling medföra minst en extra ledning.
SvenW
Inlägg: 1156
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: Bygge av cykelgenerator

Inlägg av SvenW »

>> (själv)begränsades p.g.a. att mot-magnetfältet aldrig kan bli större än fältet från permanentmagneterna.

Man utnyttjar säkert denna effekt, men jag gissar att det inte är hela sanningen. Glödlampor har ju den egenskapen att resistansen ökar proportionellt med temperaturen, och att driva dem med dåligt reglerad konstantström är inte helt lyckat.
Men det är möjligt att det ändå är så man gör.
Fritt fram för den som känner till knepen!
(Modern halvledarteknik utnyttjas inte såvitt jag vet, i vart fall inte förr i tiden)
danielr112
Inlägg: 8092
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Bygge av cykelgenerator

Inlägg av danielr112 »

De gamla generatorerna jag hade på mina cyklar var alla på 6v. Lamporna var paralellkoplade och de också på 6v.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12895
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygge av cykelgenerator

Inlägg av MiaM »

Icecap skrev:MiaM: är du säker?
På seriekopplingen är jag hyffsat säker. Däremot är jag inte jättesäker på det där med konstantspänning v.s. konstantström. Jag kanske både hade fel och dessutom hade tur när jag drev bandspelare från cykelgenerator för 20 år sen :wacko:
Icecap skrev:På de cyklar där jag har jobbat med detta är lamporna parallellkopplat och på 6V. Med seriekoppling slocknar alla om en slocknar så jag tror helt enkelt inte på det
Jag är halvsäker på att jag varit med om cyklar där just båda lamporna slocknar samtidigt. En intressat fråga är varför det är två separata klämmor på vissa generatorer om det inte är seriekoppling. Ytterligare en intressant bonusfråga är varför kompisens cykel (för 25 år sen, minnet KAN svika...) som saknade baklyse behövde en kortslutning från generatorns "baklyse"-klämma till jord för att framlyset skulle lysa, och också varför det framlyset lyste galet starkt?
Icecap skrev:,dessutom skulle en seriekoppling medföra minst en extra ledning.
Näe, inte om du jämför med paralellkoppling där både baklyse och framlyse har varsin ledning fram till generatorn.

Med seriekoppling så har man en ledning från generatorn till ena lampan, lampans andra pol är ansluten till chassiet och den andra lampan är ansluten dels till chassiet och dels till generatorn.

Snarast så att vid paralellkoppling behövs en jordskruv som ansluter generatorn till chassiet säkrare än vad vanliga fästklämmor garanterar :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36675
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bygge av cykelgenerator

Inlägg av Glenn »

cykelgeneratorer brukar ju ha just en klämma, och en skruv i mitten som ska skruvas in genom lacken på framgaffeln för att få ordentlig jordning.


..Eller brukade iaf, var väl en 20 år sen jag tittade på en cykelgenerator senast :)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27416
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bygge av cykelgenerator

Inlägg av danei »

Det finns två typer. De med en pol och de med två.
De med en pol har parallella lampor med jord i chassit. Oftast två 6V lampor med olika effekt.
De med två poler har lamporna i serie. Ramen används som ledare mellan lamporna. Här har lamporna olika spännings märkning efter som de får samma ström, men man vill ha mer effekt fram.
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Bygge av cykelgenerator

Inlägg av xxargs »

spelar nog inte så stor roll om de parallell eller seriekopplade resp. separat uttag - cykellamporna fram och bak var ju tämligen standardiserade effektmässigt och man dimensionerade generatorerna och framförallt rotorns magnetstyrka efter totallasten och strömgränsen skulle vara då i balans så att det gav ca 6 Volt när fram och baklamporna är igång samtidigt och generatorn snurrade över ett visst varvtal. Tog man bort endera av dessa så lyste det starkare om man snurrade tillräckligt fort.

samma sak var/är det med mopeder/MC med magnet då med standardlampa (15 W ?) så höll sig spänningen runt 6 eller 12 Volt oavsett varvtalet då generatorn går strömbegränsat - medans öppen slinga så kunde det ge uppåt 70 Volt vid fullgas...

nu är cykelgeneratorn som snurrar mot däckskanten en tämligen ineffektiv historia i jämförelse med dagens navgeneratorer och största 'förlustposten' stod nog lilla rullen mot däckssidan för...
Skriv svar