Bordsur, DCF77

Berätta om dina pågående projekt.
Anonym2

Bordsur, DCF77

Inlägg av Anonym2 »

Hej

Nu har jag gjort klar bordsur v2.0, denna gång med en DCF77 modul från Conrad(art.nr 641138). Fronten är tillverkad av 3mm stålplåt, och styrkretsen är en Arduino Duemillanueve. Mjukvaran är tagen från denna tutorial http://gonium.net/md/2006/11/05/arduino ... -receiver/ och är modifierad för att skicka tid/datum till en standard HD44780 display.

Mottagaren är dock lite lurig att använda, i mitt vardagsrum fungerar den bra om inte TVn är påslagen(?) och även i köket, men inte sovrummet/arbetsrummet.

Bild

Bild

//Alexander
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Re: Bordsur, DCF77

Inlägg av MicaelKarlsson »

Såg ju trevligt ut!! :tumupp:

Du är inte rädd att plåten är lite för tunn? :mrgreen:

Jag blir frestad att testa DCF77 men nu får det inte plats mer på min att göra lista. :(
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Hej

Förra bordsuret jag gjorde var av alluminium, men jag tycker att stål är mer lättbearbetat på många sätt, allu. har en tendens att "smeta" tycker jag. Hålet gjorde jag genom att borra 4st 8mm hål, vinkelslipa ut delar av mittstycket och sedan fila ned till rätt dimension. Plåtens ytterkanter kapades grovt till med vinkelslip och sen snyggades de till med en slipmaskin(snurrande sandpappersband - modellen).

DCF77 signalen verkar vara mycket känslig, dator och TV och sådant stör ut min mottagare. Koden som jag använder har sina brister, klockan är i princip helt beroende av signalen. Jag håller på med en egen kod som förhoppningsvis ska bli bättre.

Tanken är att den inlästa tiden ska användas för att korrigera den inbyggda klockan, och att "skadad" signal ska kunna användas så länge informationen om tid/datum är ok, det följer ju med en hel del annan information också som inte är nödvändlig för bordsuret.

//Alexander
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Din placering av antennen i förhållande till din stora stålplåt är nog inte den bästa.. Stålplåten skärmar nog en del.
Har du testat att köra den i delar.. ta bort plåten och se om du får bättre mottagning...

Swech
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Hej

Jag har provat att köra utan stålplåten och fick något bättre mottagning. Det verkar även vara av viss betydelse hur man vrider själva uret(plåten kanske skärmar mot tyskland...).

DCF77 signalerna verkar bara sträcka sig till Gävle, undrar varför vi inte har en repeterstation i Sverige/danmark?

//Alexander
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Du får sätta DCF77 mottagardelen utomhus. Koppla ihop det med EIA-485. Och då kan man hänga på fler saker.. typ hemmanät :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har en "färdigbyggd" (alltså färdigköpt) sådan klocka, och den funkar i princip bara om den står i vardagsrumsfönstret :/
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Antennen är väl dessutom också riktningskänslig då den ju är upplindad på en ferrit.
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Bredsidan mot tyskland?

//Alexander
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Borde vara kortsidan som skall vara riktad dit för att suga till sig magnetfältet som strålar rakt ut från antennen, men det är min teori är inte insatt i magnetfältsfysik. Hos mig fungerar det vilket som men jag bor ju väldigt nära så det kan kvitta pga styrkan. Gissar på att det är riktningskänsligt, äldre (och nya?) AM antenner tex är ju och de är uppbyggda på samma sätt.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Ranstam skrev: DCF77 signalerna verkar bara sträcka sig till Gävle, undrar varför vi inte har en repeterstation i Sverige/danmark?
Umeå har jag hört! Sundsvall, Östersund är inga problem om man inte har för för mycket vägg ut till signalen.
Användarvisningsbild
rickardg
Kontakt:

Inlägg av rickardg »

Bredsidan ska vara riktad mot tyskland! Har själv kört DCF-mottagare från Conrad i min RGB-färg-klocka och när jag utvecklade den bodde jag i en lägenhet med betongväggar i Linköping och där fungerade den bara i fönstret och endast på sommaren, på vintern gick det endast att få enstaka korrekta angivelser (och då har jag för mig att det främst var på natten) så väderförhållanden verkar även spela även roll.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Finns en professor i Luleå som tar emot DCF77 mha parabol, vilket tydligen ingår i laboration.

I vilket fall som helst, skulle man inte kunna montera någon amplitud mätare som ger en stapel på displayen så att man kan få respons på vart det är bäst signal ..?

Projekt som visar hur man ska göra:
Bild
Bild
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

rickardg
DCF använder sådan våglängd som utbreds under nattetid. Så klockorna ska gå själv under dagen/dagarna och sedan synkas på nätterna.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Min DFC77 klocka uppdateras varje timme och det fungerar men räckvidden blir säkert bättre på natten så det når längre.

Just ja vågorna utbreds ju som en cirkel och då är det bredsidan mot som borde ge bäst mottagning, vet inte vad jag tänkte på innan.
Skriv svar