Installation av spotlights, 12V vs 230V?
Installation av spotlights, 12V vs 230V?
Köket byggs om och jag tänkte sätta upp spotlightsen själv. Och styra dem med dimmers.
Så nu funderar jag på om det ska bli 12V eller 230V spots, vad tycker ni?
Behöver man alltid infällnadsburkar?
Vad jag hört så har båda sina fördelar och nackdelar:
12V
+ Billigare lampor
+ Bättre ljus
+ Låg värmeutveckling
230V
+ Lättare installation
+ Billigare installation
+ Bättre sortiment
Så nu funderar jag på om det ska bli 12V eller 230V spots, vad tycker ni?
Behöver man alltid infällnadsburkar?
Vad jag hört så har båda sina fördelar och nackdelar:
12V
+ Billigare lampor
+ Bättre ljus
+ Låg värmeutveckling
230V
+ Lättare installation
+ Billigare installation
+ Bättre sortiment
- prototypen
Re: Installation av spotlights, 12V vs 230V?
Infällningsburken krävs om det finns risk att något brännbart kan komma nära.
Satsa på 12 V
Protte
Satsa på 12 V
Protte
12V är bäst tycker jag också.
Burkar behöver du om brännbart kan komma för nära spotten, detta gäller oavsett 12/240V. Har man luftigt runt om behövs ej burkar.
Burkar behöver du om brännbart kan komma för nära spotten, detta gäller oavsett 12/240V. Har man luftigt runt om behövs ej burkar.
Tips på burk: Blomkruka
Billiga, värmetåliga och med hål i botten som passar VP-rör.
Billiga, värmetåliga och med hål i botten som passar VP-rör.
ta inte någon blomkruka, det är ju varmast upptill, och vprör brinner lika bra som all annan plast
ifall du vill snåla kör med tomma färgburkar. alla färgaffärer har tomma att sälja, annars finns riktiga hos elgrossisterna som är anpassade för just spotlights.
ifall du vill snåla kör med tomma färgburkar. alla färgaffärer har tomma att sälja, annars finns riktiga hos elgrossisterna som är anpassade för just spotlights.
man hade ju inte behövt köra in rören i krukan så långt ^^ finns värmetålig plast eller skum att täta med för den delen.
men färgburkar är också en bra idé

men färgburkar är också en bra idé

12 V som inte blir varma lyser inte bra utan är enbart deco belysning. (min uppfattning)
Satsa på halogen, men de blir varmt oavsett 12/230V..
Dimmer till 12 V är lite dyrare, trafon blir varm och är en underbar felkälla så göm den men du ska kunna komma åt den..!
O ett tips är att välja riktbara spots..
Satsa på halogen, men de blir varmt oavsett 12/230V..
Dimmer till 12 V är lite dyrare, trafon blir varm och är en underbar felkälla så göm den men du ska kunna komma åt den..!
O ett tips är att välja riktbara spots..
så enda anledningen till att inte använda 230 istället är energiförbrukningen då?
man skippar ju trafon, billigare dimmers...
man skippar ju trafon, billigare dimmers...
Va? Du måste väl få lägre förluster om du skippar transformatorn. Eller hur menar du?
-
12V 50W har längre livslängd än 230V 50W, har något med halogenprocessen att göra har jag för mig.
Dvs kostnaden över livslängden blir betydligt högre med 230V AC.
Sen så kommer det rätt bra GU10 230V AC LED spottar, jag handlade några för tester, riktigt bra faktiskt.
Dvs kostnaden över livslängden blir betydligt högre med 230V AC.
Sen så kommer det rätt bra GU10 230V AC LED spottar, jag handlade några för tester, riktigt bra faktiskt.
förlåt min otydlighet, jag syftade på att det sägs att man behöver starkare lampor när man använder 230v och att det då blir dyrare elräkning...danei skrev:Va? Du måste väl få lägre förluster om du skippar transformatorn. Eller hur menar du?
-
>det sägs att man behöver starkare lampor när man använder 230v
Var sägs det?
>och att det då blir dyrare elräkning...
De ska alltså vara så mycket sämre att de ger mer förluster än trafon i 12V system!
Visserligen har jag sett kinesiska 50W halogenlampor som gett synbart sämre ljus än en 40W vanlig glödlampa. Men det är extremfall när köparen blivit helt blåst och inte fått det de betalt för. Det finns mycket skit och många lycksökare som ska tjäna pengar.
Det vore bra att se en seriös jämförelse som ger fakta om hur stor skillnaden är mellan 230V och 12V lampor och under vilka förutsättningar.
Var sägs det?
>och att det då blir dyrare elräkning...
De ska alltså vara så mycket sämre att de ger mer förluster än trafon i 12V system!
Visserligen har jag sett kinesiska 50W halogenlampor som gett synbart sämre ljus än en 40W vanlig glödlampa. Men det är extremfall när köparen blivit helt blåst och inte fått det de betalt för. Det finns mycket skit och många lycksökare som ska tjäna pengar.
Det vore bra att se en seriös jämförelse som ger fakta om hur stor skillnaden är mellan 230V och 12V lampor och under vilka förutsättningar.
- prototypen
12V 35 Watt ger lika mycket ljus som 230V 50 Watt.
Räkna ut vilket motstånd som behövs för 12V35W och vad som behövs för 230V50W.
Det är ungefär samma legering i glödtrådarna hur kommer tråden att se ut för 12V (Svar:kort och tjock), hur ser den ut för 230V (Svar:lång och tunn).
Hur blir hållbarheten för en kort och tjock kontra lång och tunn vid 4000 grader.
12V får längre livslängd trots att man kör den glödtråden hetare och får mera ljus än en 230V.
Sedan finns en annan sak också, med 230 V har man stor kraft bakom i elnätet som ger en stor inkopplingsström medan en transformator inte kan ge så hög ström och därmed skona glödtråden.
Transformatorn har en verkningsgrad på runt 90% medan glödljus omkring 5-10% så kan man öka verkningsgraden på glödtråden så vinner man totalt.
Halogen effekten är inte beroende av 230/12V utan glödtråden måste vara het, en starkt neddimmad halogen då fungerar inte återföringsprocessen utan metallångan sätter sig på glasets insida.
Protte
Räkna ut vilket motstånd som behövs för 12V35W och vad som behövs för 230V50W.
Det är ungefär samma legering i glödtrådarna hur kommer tråden att se ut för 12V (Svar:kort och tjock), hur ser den ut för 230V (Svar:lång och tunn).
Hur blir hållbarheten för en kort och tjock kontra lång och tunn vid 4000 grader.
12V får längre livslängd trots att man kör den glödtråden hetare och får mera ljus än en 230V.
Sedan finns en annan sak också, med 230 V har man stor kraft bakom i elnätet som ger en stor inkopplingsström medan en transformator inte kan ge så hög ström och därmed skona glödtråden.
Transformatorn har en verkningsgrad på runt 90% medan glödljus omkring 5-10% så kan man öka verkningsgraden på glödtråden så vinner man totalt.
Halogen effekten är inte beroende av 230/12V utan glödtråden måste vara het, en starkt neddimmad halogen då fungerar inte återföringsprocessen utan metallångan sätter sig på glasets insida.
Protte
Jag har 20-25st 12V halogenspotar i huset och tycker dom är förnämliga. Billiga lampor, håller länge och ger bra ljus. Som allmänbelysning har jag 10W och arbetsbelysning 20W. När behöver man 35W?