(Bygga) Billigt USB Mikroskop!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

(Bygga) Billigt USB Mikroskop!

Inlägg av squiz3r »

Tjena. Jag har haft planer på att bygga ett billigt USB mikroskop utav en webbkamera och lite optik.

Idag ankom min webbkamera från DX, den kostade snälla ~40kr. USB PC Webcam (1.3MPixel with 6-LED)

Till att börja med blev jag lite besviken på den, bildkvalitén är ingen höjdare, och jag får bara 640*480px (0,3MP) och inte de 1,3MP som den ska ha enligt kineserna.
Bild

Men några fördelar med den är att man steglöst kan ändra ljusstyrkan på lysdioderna på den (manuellt, inte via datorn), den är liten, billig och fungerar i övrigt bra!

Eftersom fokusen är manuellt inställbar tänkte jag börja med att testa hur nära man kan ha sakerna innan man inte får in skärpan, så jag plockade fram ett kretskort och en liten lapp med text från DX.
Bild

Bild

Till min stora förvåning gick det att fokusera på saker ca 1mm från linsen, så kameran utan några andra hjälpmedel kunde filma såhär nära! Enda problemet som är ganska förklarligt är att när man kommer så här nära kretskortet skuggar linsen så lysdioderna på kameran gjorde ingen nytta. Därför fick jag lysa med en annan lysdiod från sidan. Här är komponenttrycket från kretskortet:
Bild

Och närbild på lödningarna från en SMD IC, tyvärr har kameran svårt med att det blir reflexer lite här och var på kretskortet (speciellt på lödtennet)
Bild

Den handskrivna texten på lappen skriven med bläckpenna blev väldigt fin i närbild!
Bild

Den orange texten på samma lapp var inte orange, den är gul och röd prickig.
Bild

Och solstolen på lappens framsida blev bara prickar när man zomade in fullt.
Bild

Jag testade också att sätta en lupp framför kameran, men då blev det ändå inte någon förstoring.. Jag vet inte om det borde bli det eftersom jag än så länge inte orkat fundera mer på hur ljuset kommer att gå då. Men någon gång ska jag nog uppdatera denna tråden med ett hemmabyggt optiksystem som gör att kameran inte behöver vara så nära!

Mvh. Danne
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Re: (Bygga) Billigt USB Mikroskop!

Inlägg av MicaelKarlsson »

Ser ju intressant ut!

Hur sitter lysdioderna i förhållande till linsen?

Tror att du får mindre reflexer om du kan flytta ut lysdioderna så att du kan vinkla dem mot bildcentrum för att undvika reflexer.
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Imponerande närgräns, det blir att beställa en (var ju som gratis :D ). Den där lappen från DE känner man ju allt igen (restnoterade detaljer).
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

snygg iaktagelse . jo reflektera ljuset innan tänkte jag . hitta en lösning var dimmrat diodljus reflekterat tillsamans med kameran vore kalas jue ... inom proffsmacrofotografien så har man en diffuserad ring av ljus runt objektivet . borde gå göra . kan du visa bild på fästet av kameran ? ...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske du behöver annan drivrutin för att få 1280 x 960 pixel ..?

Någon som vet hur denna står sig mot det andra USB mikroskåpet som var aktuellt i forumet för ett tag sedan ..?, just reflexerna verkar förstöra bildkvaliten en hel del.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

blueint: bedöm själv:

http://www.andli.com/elektronikforumet/brapcb.jpg
http://www.andli.com/elektronikforumet/eye.jpg
http://www.andli.com/elektronikforumet/pcb.jpg

De är tagen med ett x200 USB köpt från Tradera för typ 500 kr...
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Är det nån som har tips på optik till en DV-kamera för att komma så nära? Om man ändå har en så blir det ju extremt mycket bättre kvalitet och man kan ta in bilden via firewire.
watti

Inlägg av watti »

Har en sony hv-3 som kan gå så nära, med en macro lins på. Linsen kostar allt från 200-1000lappen på ebay, gör så vilken kamera som helst duger i princip
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

squiz3r skrev:
Till att börja med blev jag lite besviken på den, bildkvalitén är ingen höjdare, och jag får bara 640*480px (0,3MP) och inte de 1,3MP som den ska ha enligt kineserna.
Det står inte att dessa 1.3mpixel är interpolerat med liten text nånstans ?

Så var det på en webkamera en kompis köpte.. men på utsidan av kartongen stod det stort att det var 1.2Mpixel.. men i praktiken var det ju bara 640x480.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

xraid skrev: ... inom proffsmacrofotografien så har man en diffuserad ring av ljus runt objektivet . borde gå göra . kan du visa bild på fästet av kameran ? ...
Jodå visst går det, jag har gjort en men hade för ljussvaga lysdioder för att få till ett vettigt ljus med difuserat ljus. Men nån gång skall det bli med kraftiga lysdioder. :pray:

Skulle också vilja se kamerafästet!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu ska vi se .... var såg jag en ringblixt med vita LED till kamera??? Elektor/Allt Om elektronik!! För några år sedan.
watti

Inlägg av watti »

soundbrigade:
Finns en kille som byggt en sådan av Fiberoptik från tex damvippa, eller en lampa som finns på teknikmagasinet :) Gummisnodd och lite tejp var de som behövdes!

Edit:

www.naturfotoforum.se/artiklar/spagettiblixten.pdf
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Tack för länken watti!! Den såg ju ut att vara otroligt smidig.
Borre

Inlägg av Borre »

Köpte en sån här kamare snorbilligt på clasohlson för många år sedan. Med den går det att fokusera så nära man kommer med linsen om man tar bort själva plasthöljet, då det är det som gör att linsen inte går att vrida mer än ett kvartsvarv annars.
Tror inte jag har någon bild att visa men kvalitén vart faktiskt rätt bra.
http://www2.mustek.com/html/prod_camra/gsmartmini2.html
watti

Inlägg av watti »

Kan göra de också med min Sony, lägga linsen mot. Men beror väl på hur "vid" linsen är också, Vidvinkel linser har lättare att komma närmare föremål (Alltså avståndet mellan kameran och objektet.

Däremot är de väl skönare att slippa ha kameran så nära också? :) Annars skulle man väl kunna ha en scanner på bordet och skanna in kretskortet hehe. Så en macro lins är bra att klicka på, finns som sagt helt Ok för 200-500kr på ebay som passar de mesta.
Skriv svar