Idag ankom min webbkamera från DX, den kostade snälla ~40kr. USB PC Webcam (1.3MPixel with 6-LED)
Till att börja med blev jag lite besviken på den, bildkvalitén är ingen höjdare, och jag får bara 640*480px (0,3MP) och inte de 1,3MP som den ska ha enligt kineserna.

Men några fördelar med den är att man steglöst kan ändra ljusstyrkan på lysdioderna på den (manuellt, inte via datorn), den är liten, billig och fungerar i övrigt bra!
Eftersom fokusen är manuellt inställbar tänkte jag börja med att testa hur nära man kan ha sakerna innan man inte får in skärpan, så jag plockade fram ett kretskort och en liten lapp med text från DX.

Till min stora förvåning gick det att fokusera på saker ca 1mm från linsen, så kameran utan några andra hjälpmedel kunde filma såhär nära! Enda problemet som är ganska förklarligt är att när man kommer så här nära kretskortet skuggar linsen så lysdioderna på kameran gjorde ingen nytta. Därför fick jag lysa med en annan lysdiod från sidan. Här är komponenttrycket från kretskortet:

Och närbild på lödningarna från en SMD IC, tyvärr har kameran svårt med att det blir reflexer lite här och var på kretskortet (speciellt på lödtennet)

Den handskrivna texten på lappen skriven med bläckpenna blev väldigt fin i närbild!

Den orange texten på samma lapp var inte orange, den är gul och röd prickig.

Och solstolen på lappens framsida blev bara prickar när man zomade in fullt.

Jag testade också att sätta en lupp framför kameran, men då blev det ändå inte någon förstoring.. Jag vet inte om det borde bli det eftersom jag än så länge inte orkat fundera mer på hur ljuset kommer att gå då. Men någon gång ska jag nog uppdatera denna tråden med ett hemmabyggt optiksystem som gör att kameran inte behöver vara så nära!
Mvh. Danne