Elektroniskt Practical Joke

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
4kTRB

Elektroniskt Practical Joke

Inlägg av 4kTRB »

Jag har vad jag vet inte råkat ut för det men jag har
hört en rolig historia även om jag inte kommer ihåg
alla detaljer.
"Kompisarna" på jobbet mixtrade till knapparna på telefonen
så när den stackars drabbade skulle ringa så blev det fel.
Han försökte igen och fick ursäkta sig på nytt för felringningen.
Tredje gången började personen på andra sidan bli lite sne.
De hade mixtrat med knapparna på fler sätt som gjorde att
det var svårt att inte le lite åt berättelsen.

Har ni råkat ut för sånt? Eller har ni kanske tom utför ett sånt
illdåd?
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Re: Elektroniskt Practical Joke

Inlägg av tompa74 »

Mjo, lite åt det hållet. Klick Mig

/ Tompa
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Till avslutningen i gymnasiet hade jag byggt om en elektrisk flugsmäll så att jag i vänster hand hade en lite brytare samt i höger två stycken nakna sladdar med lite tejp bakom så att jag inte drabbades. Kan säga att det var riktigt spännande att skaka hand med klasskompisar och lärare :lol:
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jag tänker på den populära bokserien Evil Genius skrivna av Bob.
Det bör väl vara ultimata böcker för skämtare.
alenfalk

Inlägg av alenfalk »

Jag såg en fin liten krets på, jag tror att det var, hackaday som man kopplade in mellan grafikkortet och skärmen. Vid lämplig tidpunkt så skrev den ut en BSoD på skärmen. Jag tror tom att den var kontrollerad med fjärr.

Ska ta och leta upp länken. Man blev ju lite sugen igen att knåpa ihop en. Postar länken om/när jag hittar den.

http://hackaday.com/2008/11/02/bsodomiz ... r-enemies/
Senast redigerad av alenfalk 6 september 2009, 09:10:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
slurry

Inlägg av slurry »

jag gjorde en "färgvändare" som gav min kollega spatt...en enkel adapter till bildskärmsutgången (15-pol dsub hane/hona i en kåpa) och i adaptern bytte jag plats på färgerna rött och grönt, när kollegan svor och levde om att skärmen var kass och ringde supporten så plockade jag bort adaptern när han inte såg, och vips, så var bilden normal igen :vissla:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Hmm, bytte sifferringen på ett antal telefoner, där Nollan hade flyttats.
(det var på den tiden vi hade nummerskiva på telefonerna)
Vill minnas att som standard var det 0-9, och det blev 1-9 och 0, eller så var det tvärtom.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Har inget elektronikrelaterat, men däremot har jag gjort lite hyss i radiosammanhang.
Det är lite "farligt" i den branchen, för det man gör (eller utsätts för) kan uppmärksammas av väldigt många människor...
Lyckligtvis har jag själv aldrig råkat ut för något sådant.

När en radiokollega skulle sluta så hade jag förberett en inspelning där jag gått igenom vad han hade sagt i programmet under året och klippte om allt, så han "sa" väldigt mycket konstiga grejjer (bl.a -53ºC i skuggan, trots att det var sommar, och sånt). Hans sista sändning spelades in i förväg så jag bytte helt enkelt ut de sista 10 minuterna mot min "något redigerade" version. :)

Vi stod och småpratade (lämpligt placerade vid en radioapparat..) när han plötsligt inte kände igen vad han (i radion) pratade om.
Först blev han helt tyst och sedan följde ett allmänt gapskratt.
Lyssnarna fick aldrig reda på varför han plötsligt började prata en massa goja.. :)

Ett annat radiofuffens jag gjort är att koppla in en "pitchshifter" (en burk som i "realtid" kan ändra tonhöjden) mellan mikrofonen och mixerbordet. Radiokollegan som blev utsatt för det höll på att skratta på sig varje gång hon försökte säga något. :lol:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Inte direkt elektroniskt,. jmen en rätt kul grej att ge bort, för somliga.
Det kallas för en "kuk-blomma"
Tag en blomkruka, bottna med jord osv på vanligt sätt.
Tag en toarullehylsa.
Sätt den i jorden och fyll på runt omkring så den sitter kvar.
Häll i ett par påsar bikarbonat/bakpulver.
Träd en kondom över hylsan.
Täck alltihop med jord.
Överlämna presenten till utvalt offer.
Säg till offret att vattna noggrant.
Skåda resultatet.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag byggde en gång en pryl som man kopplade till telefonen och ett jordat vägguttag. När någon tryckte ner "#" drogs ett relä och ett jordfel skapades varpå offrets lägenhet slocknade då jordfelsbrytaren löste ut...

Genom att ringa offret och trycka "#" så slocknade vederbörnade lägenhet samtidigt som man fick höra reaktionen i "direktsändning". Personen i fråga fyllde 20är så det är rätt länge sedan nu. Mycket lyckat!
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Ett annat radiofuffens jag gjort är att koppla in en "pitchshifter" (en burk som i "realtid" kan ändra tonhöjden) mellan mikrofonen och mixerbordet. Radiokollegan som blev utsatt för det höll på att skratta på sig varje gång hon försökte säga något. :lol:
Det där har jag hört i radio. Kanske var det du då? Det var några år sedan tror jag.
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

anders_bzn skrev:Genom att ringa offret och trycka "#" så slocknade vederbörnade lägenhet samtidigt som man fick höra reaktionen i "direktsändning".
Snyggt! :bravo: (Det gäller bara att veta att personen har jordfelsbrytare.)
LarsGustavMidboe

Inlägg av LarsGustavMidboe »

Hej.

Har själv flyttat runt på tangenterna på en klasskompis tangentbord. Det hör till att han är lett dyslektisk så det blev mycket rörigt ett tag. Vi avbröt skämtet ganska snabbt. Han tyckte det var kul.

Det fanns även en mjukvara som man kunne lägga på en floppy och köra in i en maskin och denna aktiverade sig själv och kopplade bort alla vokaler på tangentbordet. Mycket frustrerande.

En klassiker är annars att ta en skärmdump av skrivbordet (på någon annnans dator), öppna det i photoshop, rotera bilden 180 grander (upp och ner), aktivera fullskärmsläget och sedan gömma verktygspaletten. Det är lika roligt varje gång.

MVH

Lars Midböe
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Koppla in ett extra tangentbord i kollegans dator (när man har arbetsplatserna mitt emot).

Sätta timer på strömanslutningen till datorskärmen, lätt panik innan man inser att datorn faktiskt fortfarande är igång.

Nexa-brytare till skärm...
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Jag skämtade med farsan mycket när han skaffade sin första dator för 3 år sedan. Helt grön på området och det måste man ju driva med så när jag skulle visa honom hur man enklast styr den att det är genom tankekraft. Självklart hade jag gömt en extra mus under bordet och rörde den lite med foten och sedan var det hans tur att försöka och ja, en gammal smed från den gamla skolan sitter och försöker spela patians med tankekraft är ganska kul och såklart det klassiska med en printscreen på en patians efter han lärt sig använda musen Och sist men inte minst när jag bytte namn på "Kungen" till "Knäckten" :D
Skriv svar