Vilka regler gäller?
Vilka regler gäller?
Jag la tidigare in en tråd ang triacs, det slutade med ett halvledarrelä som du kan hitta på ELFA (art: 37-411-62).
Nu till min fråga, om jag bygger ihop det hela så jag bara behöver skruva på starkströmmen i något kontaktstift (eller vad det kallas) och sticka in en styrström i andra änden och hela mitt bygge är kapslat, får jag då ansluta detta till elnätet utan risk för att detta är olagligt?
Hade tänkt ett kretskort, löda på relät + "Kontaktdon" + en lysdiod så allt funkar, ni förstår nog hur det skulle kunna se ut(?) och sedan kapsla det hela.
Tacksam för svar /B
Nu till min fråga, om jag bygger ihop det hela så jag bara behöver skruva på starkströmmen i något kontaktstift (eller vad det kallas) och sticka in en styrström i andra änden och hela mitt bygge är kapslat, får jag då ansluta detta till elnätet utan risk för att detta är olagligt?
Hade tänkt ett kretskort, löda på relät + "Kontaktdon" + en lysdiod så allt funkar, ni förstår nog hur det skulle kunna se ut(?) och sedan kapsla det hela.
Tacksam för svar /B
Olagligt ?
Då ska man kanske också tänka på vad man får göra själv, och det är inte mycket !
I princip bara byta glödlampor, säkringar, strömbrytare.
Observera BYTA.
Att ÄNDRA eller NYINSTALLERA är ej tillåtet om
spänningen överstiger 50 Volt.
Ska man ändå greja med det så ska man se till att det blir säkert.
T.ex dragavlastningar på kopplingstråden så den sitter fast ordentligt.
Säkringar är också viktigt.
Då ska man kanske också tänka på vad man får göra själv, och det är inte mycket !
I princip bara byta glödlampor, säkringar, strömbrytare.
Observera BYTA.
Att ÄNDRA eller NYINSTALLERA är ej tillåtet om
spänningen överstiger 50 Volt.
Ska man ändå greja med det så ska man se till att det blir säkert.
T.ex dragavlastningar på kopplingstråden så den sitter fast ordentligt.
Säkringar är också viktigt.
Hej på er, snabba ni va:)
Jag läste en tråd som skrevs för några år sedan där du janne66 va med bla. Där stode en del nyttigt och jag bestämde mig för att ringa min "privata elinstallatör" som är behörig.
Han sa då att: CE-märkt ska den vara för att bevisa att den är säker att handskas med, koppla in får enbart en behörig göra. En behörig tekniker lär inte installera nått som inte är CE-märkt.
Min elinstallatör skulle titta på mitt bygge och anser han att den är säker så får den en CE-stämpel. Tack o bock för det:)
Jag ANTAR att om jag har en kontakt på mitt bygge som är fast monterad i min låda så får vem som helst koppla in den men där är jag inte säker.
/B
Jag läste en tråd som skrevs för några år sedan där du janne66 va med bla. Där stode en del nyttigt och jag bestämde mig för att ringa min "privata elinstallatör" som är behörig.
Han sa då att: CE-märkt ska den vara för att bevisa att den är säker att handskas med, koppla in får enbart en behörig göra. En behörig tekniker lär inte installera nått som inte är CE-märkt.
Min elinstallatör skulle titta på mitt bygge och anser han att den är säker så får den en CE-stämpel. Tack o bock för det:)
Jag ANTAR att om jag har en kontakt på mitt bygge som är fast monterad i min låda så får vem som helst koppla in den men där är jag inte säker.
/B
-
- Kontakt:
Det låter som om du ska göra en fast installtion och inte ett vanligt stickproppsanslutet bygge.
Är det inte också olika regler för om man använder den privat eller som den ska säljas? Har för mig att det inte finns några större restriktioner för stickproppsanslutna hemmabyggen som man använder själv.
CE-märkning är bara för försäljning inom EU har jag för mig. Och det har egentligen inte med el att göra. Många "barnsaker" typ barnvagnar och annat som kan vara en säkerhetsrisk skall vara CE-godkända.
Det finns väl inget CE-test eller testmyndighet heller. Det är ett märke som man kan sätta dit om man som tillverkare garanterar att man uppfyller alla tillämpliga regler och förordningar kring produkten.
Är det inte också olika regler för om man använder den privat eller som den ska säljas? Har för mig att det inte finns några större restriktioner för stickproppsanslutna hemmabyggen som man använder själv.
CE-märkning är bara för försäljning inom EU har jag för mig. Och det har egentligen inte med el att göra. Många "barnsaker" typ barnvagnar och annat som kan vara en säkerhetsrisk skall vara CE-godkända.
Det finns väl inget CE-test eller testmyndighet heller. Det är ett märke som man kan sätta dit om man som tillverkare garanterar att man uppfyller alla tillämpliga regler och förordningar kring produkten.
Tjena, nä jag tänkte mig en stickproppsanslutning, fast installation får enbart behörig göra.
Detta med CE är ju beviset på att den är säker i sig, dvs: Jag skadas inte av den på något sätt.
Om jag bygger en sak med komponenter från tex elfa och den brinner upp och tar huset med sig står jag som ansvarig, det har jag ingen lust med. Är den CE-märkt så skall den anses som säker och händer då något ska jag gå fri från det ansvaret. Så tolkade jag det.
Ska jag ge bort det hela till grannen o hans hus brinner upp så vill inte jag stå för det heller, är den CE-märkt så skall jag gå fri.
CE-test kan alla behöriga el-installatörer göra. (enligt denne själv)
Jag är inte behörig och kan då inte garantera att den är säker heller.
Detta med CE är ju beviset på att den är säker i sig, dvs: Jag skadas inte av den på något sätt.
Om jag bygger en sak med komponenter från tex elfa och den brinner upp och tar huset med sig står jag som ansvarig, det har jag ingen lust med. Är den CE-märkt så skall den anses som säker och händer då något ska jag gå fri från det ansvaret. Så tolkade jag det.
Ska jag ge bort det hela till grannen o hans hus brinner upp så vill inte jag stå för det heller, är den CE-märkt så skall jag gå fri.
CE-test kan alla behöriga el-installatörer göra. (enligt denne själv)
Jag är inte behörig och kan då inte garantera att den är säker heller.
Jag förstår att det är en del förvirring kring CE-märkningen och det är helt logisk.
Först med hembygge:
Så länge det är utförd på ett vettigt, proffesionellt sätt är det godkänd! Såklart inte fasta installationer osv. men anslutna till uttag. Fast om kåken brinner ner och försäkringen krånglar kan det vara kul att kunna bevisa att det var en fräsh grej man byggde. Därför kan det vara en bra ide att ta kort och/eller få enheten bedömd av fackman (med intyg).
CE märkningen är en märkning som anger att enheten, rätt använd och inkopplat, inte stör andra enheter och inte blir störd av dom samt att enheten överensstämmer med de regler som finns. Denna märkning sätts på av tillverkaren på deras bevåg men blir det strul ska de, inom 7 dagar, framlägga bevis (testresultat osv) för denna märkning.
Så ni kan som hembyggare CE-märka allt ni vill men ha vedimerade tester klara om det skiter sig!
Först med hembygge:
Så länge det är utförd på ett vettigt, proffesionellt sätt är det godkänd! Såklart inte fasta installationer osv. men anslutna till uttag. Fast om kåken brinner ner och försäkringen krånglar kan det vara kul att kunna bevisa att det var en fräsh grej man byggde. Därför kan det vara en bra ide att ta kort och/eller få enheten bedömd av fackman (med intyg).
CE märkningen är en märkning som anger att enheten, rätt använd och inkopplat, inte stör andra enheter och inte blir störd av dom samt att enheten överensstämmer med de regler som finns. Denna märkning sätts på av tillverkaren på deras bevåg men blir det strul ska de, inom 7 dagar, framlägga bevis (testresultat osv) för denna märkning.
Så ni kan som hembyggare CE-märka allt ni vill men ha vedimerade tester klara om det skiter sig!
Nej, det är inte alls så då amatörer får en "licens" som säger att dom FÅR göra detta. Tillverkar dom en sak så får inte du som icke radioamatör använda det, däremot andra radioamatörer.Macce skrev:Borde nog vara tillåtet att ansluta annat än CEgodkända saker till elnätet. Radioamatörer får ju t.ex. ansluta självbyggd radioutrustning till elnätet, så troligen får andra också göra det.
Detta läset jag på nån av dessa sidor som semko, elsak etc (minns inte vilken) + att jag har en kollega på jobbet som är just en sådan "amatör".
Som sas ovan: Brinner nått ner pga min apparat vill jag ju givet kunna bevisa att den var ok. Det finns MÅNGA "experter" på el och diverse annat, det vet vi ju alla.
EDIT EDIT: JAG är INGEN expert och vill ha mitt godkänt av en behörig installatör även om jag med sunt förnuft + internet får allt i ordning:)
Enligt min vän "behörige elinstallatören" så står CE för hur säker produkten är i olika avseenden. Både hur säker den är för individer och hur den funkar ihop med annat.
Detta är vad JAG kommer gå på, det är väl därför han har det yrket.
Trist att det ska va så luddigt detta ämne.
/B
Vill du ha raka svar är det väll lika bra att fråga det verk som har hand om detta och inte ett forum? Då kommer du säkert få ett rakt svar och troligen en referens till vad standarden säger...
Jag är inne på matsengs linje vad det gäller egenbyggda 230V applikationer. Vi byggde en Bilbatteriladdare i gymnasiet, den gick på regeln att vi inte fick ge bort den utan fick bara använda den själv.
CE känns som ännu en märkning som det fuskar rätt kraftigt med, Tacka vet jag gamla hederliga (S) och T märkningen
Jag är inne på matsengs linje vad det gäller egenbyggda 230V applikationer. Vi byggde en Bilbatteriladdare i gymnasiet, den gick på regeln att vi inte fick ge bort den utan fick bara använda den själv.
CE känns som ännu en märkning som det fuskar rätt kraftigt med, Tacka vet jag gamla hederliga (S) och T märkningen

Det här med regler är invecklat.
Man får INTE bygga nätanslutna saker själv.
Radioamatörer hade förr "dispens" för detta, men efter EU-inträdet
är det tuffare.
Radioamatörer får bygga nätanslutna saker själv, men endast sånt som är "radioamatörprylar".
En radioamatör kan alltså inte bygga batteriladdare, mätinstrument,
m.m som alltså inte är specifikt för hobbyn.
Glöm detta med SEMKO o.s.v för det är regler FÖRE EU-inträdet.
/Janne (amatör sen 1976)
Man får INTE bygga nätanslutna saker själv.
Radioamatörer hade förr "dispens" för detta, men efter EU-inträdet
är det tuffare.
Radioamatörer får bygga nätanslutna saker själv, men endast sånt som är "radioamatörprylar".
En radioamatör kan alltså inte bygga batteriladdare, mätinstrument,
m.m som alltså inte är specifikt för hobbyn.
Glöm detta med SEMKO o.s.v för det är regler FÖRE EU-inträdet.
/Janne (amatör sen 1976)