Baslåda, projektarbete!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Viktor

Baslåda, projektarbete!

Inlägg av Viktor »

Tjenare elektronikforumet!
Jag går sista året nu på elprogrammet och har bestämt mig för att bygga en portad baslåda till bilen som projektarbete.
Jag skriver för att jag behöver all hjälp jag kan få med att komma igång med mitt arbete så jag är glad för all information jag kan få.
Jag är helt ny inom detta området så jag hade behövt få reda på vad ni rekommenderar för element osvosv för att kunna få en bra och kraftfull baslåda.
Jag skulle bli otroligt glad om ni ville följa mig i mitt arbete och hjälpa mig med frågor och svar.

Tack på förhand.
Mvh Viktor!
Användarvisningsbild
ghost_rider

Re: Baslåda, projektarbete!

Inlägg av ghost_rider »

ett hett tips är ett program som heter probox, där ställer du bara in vilka element du har, eller spexen. så räknar den ut volymen på din låda.
sen får du typ sprängskisser på alla delar, sen är det bara att såga ut o montera ihop o njuta! ;)
Viktor

Inlägg av Viktor »

Tack för tipset! Uppdaterar så fort jag prövat det! Kom gärna med tips på bra material till lådan.
Troligtvis så ska projektet in i en Polo 1.4 -99 och den har ett batteri på 62 A/h om jag inte minns fel, så då undrar jag om du har något förslag på bra delar som passar för ett sånt batteri?
MChip

Inlägg av MChip »

MDS har slutsteg för billig peng.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Tjock spånskiva eller tjock MDF. Betong är fint men tungt.
Jag har sett betonglådor för bas i hemmabyggen så vill du
ha nåt polarna troligtvis inte har så bygg en betonglåda.
MDF är bra men ganska mycket dyrare än spån. Sen kan du
givetvis välja ek och andra exklusiva material.
För fyllning rek. många fårull.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

22mm spån har jag använt till mina lådor, stabilt. har inte behövs att stadgas innuti heller då.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Väljer du en betonglåda så vill du säkert inte att den blir för stor.
Då behöver du ett element som funkar bra i en liten låda. Ett
sånt element är PRO TM-12 en 12 tummare på 400W som
går lågt i frekvens. Slaglängd är viktigt och 25mm gäller för
detta element. Bygger du en låda på 28 liter så kan du komma
ner i 30Hz. Bor du i typ Burträsk så kommer alla, även de stendöva,
veta när du närmar dig infarten.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det låter som att du är i fel forums del.
Det låter mer som ett eftermiddags projekt, än ett skolprojekt.

Betong är nog inte det första valet till en mobil högtalarlåda.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Nej men det är ett av flera alternativ.
Om du kan komma över en bok/häfte som heter "Bullock on Boxes"
så kan jag rekommendera den. De har även en hemsida på nätet med
bla många beräkningsprogram. Kolla på biblioteket de kan ha boken.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Tar lite vad jag kommer på efterhand:

ÅNGRADE MIG, Jag letade efter MDFs reonsnsfrekvens och hittade då det jag hade tänkt skriva, fast med bättre ord så här kommer det:

En högtalare bör byggas så att egenresonanser i högtalarlådans material inte uppstår vilket leder till att ljudet färgas. Material av högre densitet som MDF har resonans vid omkring 400 Hz medan spånskiva har resonans runt 40 Hz. Resonansfrekvensen hos spånskivan sägs vara mer utbredd än hos MDF skivan. Spånskivan lämpar sig inte så bra till en subwoofer eftersom den opererar omkring resonansfrekvensen och det krävs tjockare då tjockare väggar och mer stagning än om man hade använt MDF.

Hos material av högre densitet, t ex metall eller sten, brukar uppkomna resonanser klinga ut långsamt. Longitudinella vibrationer i material av högre densitet dör ut långsammare. Jag tror att orsaken till detta beror på att amplituden (eller våglängden) hos de vibrerande partiklarna är mindre och att det krävs större energier för att partiklarna i ett material av högre densitet skall börja vibrera (energi=hv/våglängd, där h = planks konstant, v = vågens utbrednings hastighet där v=frekvens*våglängd; för konstant frekvens i ett medium måste våglängden minskas då energin ökas).

Att bygga i plast kanske inte är en så dum idé egentligen om man tar hänsyn till ovanstående. Men om du skall bygga en fullregisterhögtalare som återger de lägsta frekvenserna kan du få stora problem med uppkomna resonanser i de lägre frekvenserna. Dessa klingar förmodligen av snabbt men ger ändå ett betydande påverkan eftersom vibrationerna blir så stora. Du får antagligen fundera ut en special lösning till basdelen för att få bukt med dessa resonanser. Kanske bygga en separat basdel i MDF eller staga upp din plastkonstruktion genom att bygga i olika lager och rikligt med intern stagning. Man kan även få ett bättre resultat om lådan byggs så att väggarna inte är parallella, så att ståendevågor inuti högtalarlådan inte uppstår.
Källa:http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=122581

Jag har personligen alltid (nästan) valt spånskiva då det är billigt och resonans frekvensen kan kompenseras med delvis med tjockare material i fler lager eller med stagning. Annan nackdel med spån är att det inte är helt tätt utan läcker (gäller även MDF som är något tätare dock).

Val av baselement vågar jag inte ge mig inpå, men jag avråder från det billigaste och okända märken.

Jag skulle rekommendera läsning på http://www.bilstereoipraktiken.se/

Edit: Senare tillägg:
Jag får väl hålla delvis med danei om att det verkar vara lite litet projekt för skolarbete men det behöver inte vara så. Så för det vill jag föreslå att du kollar på lite olika lådtyper. Sluten låda är enklast och mest förlåtande för felaktig lådvolym, vilket du garanterat kommer att få beroende olika bilars olika resonansfrekvens och basars avvikelser i parametrar. Svårast är någon typ av 7:ordningens baslådor där elementet är helt inbyggt och ljudet samt avstämningen avgörs av lådornas volym och portarnas storlek/längd.

Läs på och återkom med mer specifika frågor så får vi se om vi kan hjälpa.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Skulle rekomendera dig att använda MDF, mycket stabilt och enkelt att jobba med. Förborra och försänk alla skruvar. 22 mm MDF. Som sagts innan, fårull som dämpning.

Skulle avråda dig från att använda MDS grejor överhuvudtaget. Inte bra och håller inget vidare heller.

Vidare skulle jag välja ett lite bättre märke, Kenwood, Rockford etc. Något dyrare ja, men stor skillnad i ljud och verklig effekt samt verkingsgrad. Det där med lång slaglängd är mest nånsens. Det enda som du får med lång slaglängd är att det brölar. Ingen kvalitet alls på ljudet utan bara ett dovt muller/fladder. Titta på alla riktigt bra högtalare, B&W, Dali, etc. De har kort slaglängd!!! Mycket mer kontrollerat ljud, du får attack i basen och en helt annan snärt i ljudet. Sen titta även efter verkningsgraden. Ett billigt bilelement ligger på 85-92 db/w/m. Titta på ett par bra Hifi eller PA högtalare som kommer upp i 90-100 db/w/m.
Se även till att dimensionera slutsteget så det kan hantera högtalaren. Du ska gärna ha 10-15 % högre riktig effekt från steget än vad högtalaren klarar. Du klipper det inte, steget klarar av att hantera högtalaren så du får bra ljud.
ex, klarar högtalaren 300wRMS så välj ett slutsteg som ger 350 wRMS, dvs riktiga watt. Dessutom blir förlusterna lägre, mindre värme och enligt mina öron bättre ljud än om man belastar det till bristningsgränsen.

En bra bas:
http://www.brl.se/main.aspx?mc=72&c=72&p=4903

Leta annars på blocket. Brukar finnas ok prylar där.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Om vi tar det elementet jag föreslog
http://www.ljudia.se/Archive/ProductFil ... elska).pdf
så har du alla Thiele-Small parametrar du kan behöva. I Bullock on Boxes finns tabeller och formler att
använda de här parametrarna till så att du kan få en anpassad låda. Sedan vill det till att ha en god
förstärkare. Eftersom du förmodligen enbart är intresserad av frekvenser under ca 100Hz så är ett
skarpt lågnivåfilter, gärna med faskontroll, bra att ha. Här finns olika typer av filter att välja på och
det kan enbart lyssningstest avgöra vilket som funkar bäst. Bra är om förstärkaren har god dämpfaktor.
Med en bra byggd låda så behöver du inte en förstärkare på 400W det blir i häftigaste laget, mer än
njutbart skulle jag förmoda.
Viktor

Inlägg av Viktor »

Tack för alla tips, under dock om det är någon som vet någon bas och slutsteg som man får för en billig peng men som ändå är ganska hyffsade?
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Viktor

Inlägg av Viktor »

Jag undrar om ni har några förslag på en bra kombination utav basemelent, ett par 6.9or, slugsteg?
Hur skulle detta se ut tex:
Baselement: GAS ALPHA1025X 2-PACK / Kicker Comp C12 12 tum
6.9: 2x GAS ALPHA6925X
Slutsteg: ?

Letar efter något i de lägre prisklasserna!
Skriv svar