PMR till 27Mhz
PMR till 27Mhz
Nu ska det byggas igen!! Jag har fått en ide om att jag ska koppla ihop 27Mhz radion med PMR radion. Det ska gå till så att man ska kunna sända en 1750Hz ton så att ljud och mik kopplas ihop mellan radioapparaterna. Då kan man alltså sända på 27Mhz ca 10mil härifrån och få ut det på PMR här där jag bor. men även åt andra hållet också, alltså att man sänder en ton på PMR och kommer ut på 27Mhz. Det jag undrar är hur jag ska koppla det? jag ska använda en 555a som timer. den ska alltså låta radioapparaterna vara ihop kopplade ca 30s om ingen säger något. sen ska jag ha en LM567 som tondekoder. Hur ska jag koppla 555an. jag ska bygga vox till 27Mhz radion. och på PMRen finns det redan vox så det är bara att ljudet och miken ska kopplas ihop genom ett relä när man sänder en ton. hur ska jag koppla det ??
Låter ganska mycket som repeatrarna för radioamatörbruk, fast för andra frelvenser.
Tror du kan hitta ganska mycket info med att söka på internet, finns garanterat några amatörer som lagt upp beskrivningar på hur de byggt sina repeatrar. Samma fungerar ju, bara att du kopplar in andra radioapparater.
Tror du kan hitta ganska mycket info med att söka på internet, finns garanterat några amatörer som lagt upp beskrivningar på hur de byggt sina repeatrar. Samma fungerar ju, bara att du kopplar in andra radioapparater.