Likriktning av AC-svets
Likriktning av AC-svets
HEjsan
Har en enkel AC-svets med en stor transformator i sig. Funkar helt ok att svetsa med men har läst lite om att det är lättare och bättre att svetsa med DC-spänning.
Är det så enkelt att man kan likrikta efter trafon och sen kunna svetsa med det??
Menar, en inverter är ju i princip det men styrningen är annorlunda. Däremot blir ju slutresultatet väl ändå samma??
Vad jag då tänkt mig för likriktare till detta. Har fått ta på några riktigt feta dioder i en kraftig kapsel, TO-247. De är specade till 600 volt, 60 A styck. Funderar på att parallell-koppla dem två och två, så totalt 8 dioder kopplade som en brygga. Borde klara effekten.
Max svets-ström är 130 A. Så hoppas det ska hålla.
Är dettta något som kan funka?
Har en enkel AC-svets med en stor transformator i sig. Funkar helt ok att svetsa med men har läst lite om att det är lättare och bättre att svetsa med DC-spänning.
Är det så enkelt att man kan likrikta efter trafon och sen kunna svetsa med det??
Menar, en inverter är ju i princip det men styrningen är annorlunda. Däremot blir ju slutresultatet väl ändå samma??
Vad jag då tänkt mig för likriktare till detta. Har fått ta på några riktigt feta dioder i en kraftig kapsel, TO-247. De är specade till 600 volt, 60 A styck. Funderar på att parallell-koppla dem två och två, så totalt 8 dioder kopplade som en brygga. Borde klara effekten.
Max svets-ström är 130 A. Så hoppas det ska hålla.
Är dettta något som kan funka?
- prototypen
Re: Likriktning av AC-svets
Det går men man bör nog ha en drossel också då det "bara" blir helvågslikriktat, En kollega satte en annan enfassvets som drossel.
Tror inte att de dioderna kommer att överleva trots parkoppling.
Protte
Tror inte att de dioderna kommer att överleva trots parkoppling.
Protte
Det är löjligt svårt att få till en ljusbåge utan induktans, så en drossel är lämplig.
Om svetsen är märkt 130A så kan du nog räkna med 400 - 500A när den står på max och pinnen "klibbar!
Det behövs fler och/eller större dioder och en kraftig drossel på utgången för att det ska fungera.
Det behövs fler och/eller större dioder och en kraftig drossel på utgången för att det ska fungera.
Okay, jo misstänkte att man skulle behöva blanda in en drossel i det hela med.
Får tillverka någon form av drossel då, Har en kärna i ganska stor modell. Eller får se om hittar en annars, hmm.
Ska bara svetsa i tunn aluplåt, något tjockare stålplåt <7 mm.
Det blir väl bara o testa helt enkelt. Hitta några gigantiska bryggor eller ritkigt feta dioder samt tillverka/köpa en drossel.
Får tillverka någon form av drossel då, Har en kärna i ganska stor modell. Eller får se om hittar en annars, hmm.
Ska bara svetsa i tunn aluplåt, något tjockare stålplåt <7 mm.
Det blir väl bara o testa helt enkelt. Hitta några gigantiska bryggor eller ritkigt feta dioder samt tillverka/köpa en drossel.
Parallellkoppla säg 10 stöddiga bildioder så borde du nog ha så det räcker vid kortslutning vilket du förr eller senare garanterat kommer att få. Vet inte om det brukar vara helvvågslikriktat annars så hade i alla fall jag testat halvvågslikriktat först vilket sparat in en hel del på antalet dioder som behövs.
Använd en trafo från en gammal mikrovågsugn och rensa bort lindningarna. Sedan kan du linda på t ex 6 – 10 varv med 35 – 50 kvadrats kabel så har du en rejäl drossel.
Det behövs väl ett luftgap i kärnan för att den ska kunna lagra energi?
Är det lönt i dag att börja ett sådant projekt !!
Jag har själv testat för 25 år sedan med att bygga en brygga till en transformator svets typ "130A". Funkade inge vidare
När jag sedan köpte jag mig en 180A migsvets , och såg att det satt 4ggr * X Amp "bilgenerator dioder" i ett kylpaket paralellkopplade "3fas".
Är det inte bättre att köpa en 1800 - 3300 kr inverter på biltema än att försöka bygga en ny "lådda" till en svets som kostar "799 -1100 kr"
Är det bara tunnplåt så kanske ett tomtebloss kan fungera , eller leta begagnat
Jag har själv testat för 25 år sedan med att bygga en brygga till en transformator svets typ "130A". Funkade inge vidare
När jag sedan köpte jag mig en 180A migsvets , och såg att det satt 4ggr * X Amp "bilgenerator dioder" i ett kylpaket paralellkopplade "3fas".
Är det inte bättre att köpa en 1800 - 3300 kr inverter på biltema än att försöka bygga en ny "lådda" till en svets som kostar "799 -1100 kr"
Är det bara tunnplåt så kanske ett tomtebloss kan fungera , eller leta begagnat