Egentligen extremt overkill då han egentligen inte behöver det, men det är hans business...
Jag tänkte passa på att i samma veva fixa till en sak till mitt larm som iofs inte är färdigt ännu.
Mitt problem som jag får små "snilleblixtar" över lite då & då är att jag vill få en form av kombinationslås så att ingen utgång är och pillar på t.ex. en siren eller något annat.
När man slår igång en PC händer det en massa flipper-effekter på skrivarporten som man just vill undvika.
Sen är det samtidigt tänkt att jag ska använda "Control"-portarna (3 tåtar) som ska aktivera olika styrkretsar (t.ex. 74xx245) som ska slussa både in- och utgångarna. Jag tänkte haka på en dekoderkrets så jag har upp till 8 olika kombinationer med möjlighet att styra styrkretsarna.
Jag har just nu inget exakt funktionskoncept, om jag nu ska kalla det så. Man får så många idéer hit & dit, och jag fastnar på den där ¤#"$£@ självhållningen
Jag har funderat på &-kretsar, fler styrkretsar för just självhållningen. T.o.m. varit inne på att använda relä, men det känns så kasst när man ska syssla med logikkretsar...
Och jag kan direkt säga att jag varken har för avsikt att använda PIC-kretsar, besitter kunskapen eller har resurser för såna projekt!
Tanken är att kunna använda vilken dator som helst som har en fungerande paralellport.
Jag tänkte att det vore förhållandevis enkelt att ta en gammal bärbar skurhink som man slaktar ner och knökar in i en liten låda
En grundtanke:
3 kontroll-bitar som ska slussa mellan olika in-/ut-gångar samt självhållning och sedan okänslig för statusen på de 3 bitarna
8-bitars-buss till resp. styrkrets, 2-3 st skulle jag tippa på borde räcka
Mer hade jag tänkt att koppla in nån gammal skurbalja till mobiltelefon och lixom kapa knappsatsen med några 4066:or eller liknande som då ska styras av 74LS42:or (Har drivor med såna) och det går åt minst 2 såna kretsar för alla knapparna då 1 bit på resp. faller bort (Om man gör det enkelt för sig. Dvs. decimalt 0- 9, och 'bit' 0 är aktiv inverterad).
Nästa tanke är som skrivet ovan att även en siren ska kunna anslutas, och som jag även skrev är det lite jobbigt om det blir fullt disco inne om man startar om datorn eller om det blir strömavbrott mitt inatten när ingen är hemma och samtidigt ringer telefonen till Uganda och sen till Tokyo och sen bara får psyko-eleptiskt anfall och bara tvärdör...

Så, om någon har nåt über-tips är jag tacksam, och har jag förklarat kasst & skevt får ni hojta till så får jag förklara bättre