Digital självhållning - Totalt hjärnsläpp....

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Ac3T

Digital självhållning - Totalt hjärnsläpp....

Inlägg av Ac3T »

Hõla... Sitter här och funderar på ett projekt åt min morbror. Ett datoriserat larm.

Egentligen extremt overkill då han egentligen inte behöver det, men det är hans business...

Jag tänkte passa på att i samma veva fixa till en sak till mitt larm som iofs inte är färdigt ännu.

Mitt problem som jag får små "snilleblixtar" över lite då & då är att jag vill få en form av kombinationslås så att ingen utgång är och pillar på t.ex. en siren eller något annat.

När man slår igång en PC händer det en massa flipper-effekter på skrivarporten som man just vill undvika.

Sen är det samtidigt tänkt att jag ska använda "Control"-portarna (3 tåtar) som ska aktivera olika styrkretsar (t.ex. 74xx245) som ska slussa både in- och utgångarna. Jag tänkte haka på en dekoderkrets så jag har upp till 8 olika kombinationer med möjlighet att styra styrkretsarna.

Jag har just nu inget exakt funktionskoncept, om jag nu ska kalla det så. Man får så många idéer hit & dit, och jag fastnar på den där ¤#"$£@ självhållningen

Jag har funderat på &-kretsar, fler styrkretsar för just självhållningen. T.o.m. varit inne på att använda relä, men det känns så kasst när man ska syssla med logikkretsar...

Och jag kan direkt säga att jag varken har för avsikt att använda PIC-kretsar, besitter kunskapen eller har resurser för såna projekt!

Tanken är att kunna använda vilken dator som helst som har en fungerande paralellport.
Jag tänkte att det vore förhållandevis enkelt att ta en gammal bärbar skurhink som man slaktar ner och knökar in i en liten låda

En grundtanke:

3 kontroll-bitar som ska slussa mellan olika in-/ut-gångar samt självhållning och sedan okänslig för statusen på de 3 bitarna

8-bitars-buss till resp. styrkrets, 2-3 st skulle jag tippa på borde räcka

Mer hade jag tänkt att koppla in nån gammal skurbalja till mobiltelefon och lixom kapa knappsatsen med några 4066:or eller liknande som då ska styras av 74LS42:or (Har drivor med såna) och det går åt minst 2 såna kretsar för alla knapparna då 1 bit på resp. faller bort (Om man gör det enkelt för sig. Dvs. decimalt 0- 9, och 'bit' 0 är aktiv inverterad).

Nästa tanke är som skrivet ovan att även en siren ska kunna anslutas, och som jag även skrev är det lite jobbigt om det blir fullt disco inne om man startar om datorn eller om det blir strömavbrott mitt inatten när ingen är hemma och samtidigt ringer telefonen till Uganda och sen till Tokyo och sen bara får psyko-eleptiskt anfall och bara tvärdör... :roll:

Så, om någon har nåt über-tips är jag tacksam, och har jag förklarat kasst & skevt får ni hojta till så får jag förklara bättre
Användarvisningsbild
T0ny

Re: Digital självhållning - Totalt hjärnsläpp....

Inlägg av T0ny »

Självhållning fixar man enklast med en RS-vippa.
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Jo, jag har funderat på nåt sånt jag åxå, men hur f@n jag än försöker, får jag fasen inte till det för den ska samtidigt vara återställbar, men inte av t.ex. en oavsiktlig omstart (Typ när blixten slår ner å sånt). Sen ska jag rätta mig själv litegrann... Fick för mig att jag bara hade 3 bitar å pilla med på kontroll-porten, det var fel. Det är 4 stycken så det ger lite mer möjligheter att konstra till det hela...

Hur som helst vill jag iaf sätta en vippa av något slag, på nåt vis så att jag kan fippla bäst jag vill på samtliga I/O's, undantaget förstås en viss kombination som jag antar att jag får använda nån fet &-krets till och kanske nån inverterare, men i vilket fall som helst måste det vara nån kombo som inte sker av sig självt under uppstart.

Adresserbart med andra ord... I skallen funkar det mesta jag kommer på, men när man ska plita ner det på papper lr koppla ihop det inser man att man har tänkt galet :shock:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Koppla ett 8bit-skiftregister + 8-bit-komparator + 8-bit-dip switch. För att aktivera klockar man ut ett nyckelsträng av bitar. Endast om den stämmer med dip-switchen så lyssnar resten av kretsen. Som kan skyddas med lite and-grindar.
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Ok..? Blev SM i hjärnsläpp istället för VM där iaf...

Har du några särskilda kretsar i åtanke? Har inte hållt på nåt speciellt med såna kretsar tyvärr... Men det låter som en bra idé iaf... När du skriver 8-bit dip-switch, menar du en sån där strömställare med DIL-pinnar? *Lite trött & allmänt borta... Nog lite åldersrelaterat tror jag* :humm:
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

Du behöver en Magnitude comparator t.ex 74LS682 Den jämför två 8bit parallella data och sätter en utgång om de är lika.
Eller koppla utgångarna från 8st XNOR grindar till ingångarna på en 8-input AND grind (74LS682 funkar så).

Se kretsen i övre vänstra hörnet: www.cryogenius.com/hardware/isarng/
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Ok... Jag förstår principen... Återstår dock biten med shiftregistret som blueint skrev om... Har aldrig haft någon användning för såna direkt i något projekt jag sysslat med och jag har aldrig hittat någon användning för såna - Vad jag vet ska väl tilläggas också. :vissla:

Jag har hållit på lite sporadiskt med elektronik de senaste åren, och det var 05 jag började igen, om man så säger, då jag mer eller mindre lade av i några år innan dess pga. skilsmässa, större intresse för datorer, bristande ekonomi och ungar mitt i smeten. :tumner:

Mycket har fallit bort, men som ofta bekant är det många bitar som faller på plats också. :humm: Man börjar tänka lite mer annorlunda nu mot då, och man får snilleblixtar när man passar på att röka medan man bläddrar i Elfa-katalogen och andra kataloger... Sen som jag skrev tidigare när man försöker plita ner det på papper rör man ihop allt, sen också att man börjar bli till åldern, trots att man blir visare(-ish), visar det sig att man inte kan använda hjärnan som en hårddisk, utan snarare som en 5 1/4"-floppydrive med disketterna hålslagna och prydligt insatta i en pärm på hyllan i det knökfulla förrådet på andra sidan stan. :doh:

Typ därför man sitter här bl.a. och luskar... Sen att det alltid finns störande moment hör tyvärr vardagen till, och det är att man sitter och ser på en massa film och serier, ungarna som man har titt som tätt, för mycket ledig tid och allmän olust ibland att göra nåt över huvud taget, och ofta hänger det på pengar. Men så har man de där små stunderna då man får för sig att testa något, så hamnar man framför sortimentskåpet, framför faktaböckerna (9 av 10 fall: Skärmen) och sen försöker man hitta på något vettigt av det hela. :lol:

Man skulle varit ekonomiskt oberoende, det hade varit något det. :badgrin:
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

Skiftregister funkar så att för varje klockpuls rör sig alla bitar ett steg.
Om du har ett serie-in parallell-ut (sipo) skiftregister (det finns olika typer) så kan du göra serie till parallell-omvandling.
Alltså:
Clock och keydata går till skiftregistret.
Skiftregistrets utgångar till P0-P7 på 74LS682.
Musorgeln (dipswitchar) till Q0-Q7.
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

T0ny skrev:.
Musorgeln (dipswitchar) till Q0-Q7.
Hahaha :rofl Den var nåt nytt.

Jo, jag förstår grundprincipen med shiftregister, men som sagt (skrivet) har jag aldrig haft nåt bruk för dem

Jag funderade på ifall man skulle haft sån där komparator och styrt in så att en kombination på kontroll-porten och bussen måste matcha sen byglar man resten eller kör en "musorgel" som du skriver. Funderade även på att ev. pilla med en sån där "Reset-krets" som jag satt å bläddrade lite om i ELFA-katalogen och lägga den parallellt med kretsarna som stänger av hela rasket. Kan kanske vara lämpligt om man nu ska multiplexa bussen som skrivet, och man får ett svaj i elnätet så datorn begår Seppuku, sen blir det som den där hypnotisören's ögon, den där i Asterix 12 stordåd ("Du ääär ett viildsviiin, du äääär ett viiildsviiin..." "- Du är ett vildsvin du är ett vildsvin") och blir disko med både ljud & ljus eller vad nu min morbror vill koppla på för nåt
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns många lösningar men jag tycker att en är otestat:
Mät på skrivarporten vilka pinnar som "flipprar". Är det t.ex. en (eller fler) av handskakningssignalerna som inte har ett eget liv vid boot är den ju självskrivit att användas som "latch"-signal till t.ex. ett skiftregister.

Är det så att alla 4 flipprar kan det vara vettigt att koppla på en adressdekoder och se om alla 16 kombinationer har kul, jag känner mig ganska säker på att ung. hälften av kombinationerna inte aktiveras och då kan dessa ju användas som "säkra".

Som det är nu är det för många osäkra faktorer.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det enklaste torde väl vara att se till att det är lite reaktionstid på de grejer som kan bli störda. Pinnarna som fladdrar vid start lär väl inte ligga "fel" i flera sekunder? Men för larmet gör det ju knappast nåt om det dröjer en halv sekund innan sirenen drar igång?

Å andra sidan tror jag ju att buggar och annat i datorn riskerar att orsaka mer störningar än att pinnarna i parallellportel fladdrar vid boot. Om pinnarna fladdrade mycket borde ju varenda skrivare som är parallellportsansluten spotta ur sig en massa skräptecken när man slår på datorn.
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Nerre skrev: Om pinnarna fladdrade mycket borde ju varenda skrivare som är parallellportsansluten spotta ur sig en massa skräptecken när man slår på datorn.
:rofl

Kunde inte låta bli =0P

Icecap: Jo, jag hade funderingarna på ifall man skulle sätta typ en &-krets lr eller en komparator (Smidigast tror jag) på nåt vis efter hur det spökar. Kruxet är bara att det är annorlunda mellan olika datorer. =0(

Iofs är det väl inte hela världen att öppna låddan och ändra på "musorgeln"

Nerre: Hade funderingar ett tag på ifall man skulle använda typ en monostabil vippa ihop med funktionaliteten av en komparator (Som jag inte särskilt hade i åtanke just då, men samma funktion, fast uppbyggd med lösa kretsar) så att en viss kombo måste ligga på under en viss tid lr nåt åt det hållet...

Vore jävligt najs iaf med en färdig lösning så man kan börja plita vidare =0(

Så mkt som hänger på just den här funktionen... Skiten ska vara återställbar också, sen ska det vara nån reset-krets åxå har jag gett mig fasen på, men återigen så fastnar jag på kontrollportarna som ska styra hela rasket...
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

I CNC-sammanhang har man samma problem.
Det finns någon lösning som går ut på att man skickar ut en fyrkantvåg.
En enkel transistorbaserad krets ger utsignal bara för rätt frekvens (eller om dat var pulsbredd).
Kan bara inte komma ihåg vad den kallas.
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Nja... Det där lät bara jobbigt, så det sågar jag nog rakt av
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Kallas för Charge-Pump inom cnc-världen, här finns ett par exempel på hur kretsen kan fungera:
http://www.artofcnc.ca/ChargePumpSafety.pdf

Allt som krävs är ett litet program på datorn som matar ut en 10-15khz fyrkantsvåg på en pinne när den väl är igång.
Skriv svar