Förstärkar fråga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
fatpo83

Förstärkar fråga

Inlägg av fatpo83 »

Jag en signal på ca 2.43 V som är en DC spänning. Denna signal ändras runt 2.4 + - . Jag vill förstärka endast ändringen och när det inte är nån ändring så ska man endast få "original" signalen ut, alltså 2.43 V...

Jag har testat en rad olika metoder (typ differential koppling) men inget har fungerat bra. Ska komma med en ritning snart.
ClasseMan
Kontakt:

Inlägg av ClasseMan »

Om du högpassfiltrerar signalen innan du förstärkerden och sedan lägger på 2.43 volt på den förstärkta signalen borde det.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

En helt vanlig opamp-koppling med en 2.43V DC-offset istället för jord (om du förstår vad jag menar) borde kunna funka.

Offseten kan komma från en trimpot (buffrad med en opamp), så man kan trimma in precis rätt.
fatpo83

Inlägg av fatpo83 »

Grejen är den att 2.43 inte är konstant utan ändrar sig med tiden. (cyr, du kommer väl ihåg min fråga tidigare men då hade jag löst det på ett annat sätt som visade sig vara inte så bra). Så vill testa något annat nu...

Anledningen till att det "inte" är bra med en DC ofset är att OM vi förstärker typ 50ggr, och OM 2.43 ändras till 2.53 så blir ju felet 50*10mV =500mV alltså 0.5 Volt fel!!

Jag vill att när och om 2.43V signalen ändras så ska offsetten automatiskt anta det värde, och sen bara förstärka skillnaden runt den...
Senast redigerad av fatpo83 17 januari 2005, 22:05:58, redigerad totalt 1 gång.
fatpo83

Inlägg av fatpo83 »

ClasseMan, jag förstår inte. Jag använder redan ett BP filter och lite annat för att få signalen till 2.43V...hur kan ett HP filter hjälpa det?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Jo jag tyckte jag kände igen problemet...

Om nu DC-offseten ändras så håller jag nog med om högpassfiltrering / AC-koppling. Eller kanske DC-servo (mät DC och dra bort det, typ).

Vilka frekvenser är det som är intressanta? Alltså, hur snabbt ändrar sig den intressanta signalen och hur snabbt ändrar sig DC-offseten?

Och hur ser signalen ut? Är det så att den är "0" vid vissa bestämda tidpunkter så att man auto-kalibrera bort DC-offseten då?

edit: om du har ett BP-filter så borde DC-nivån per definition vara 0 (eller iaf helt konstant, inte ändra sig), om inte filtret är kasst :)
fatpo83

Inlägg av fatpo83 »

Kan ni förklara HP filtreringen så att jag fattar?

Det är inte alls så snabba frekvenser, mellan 0.5-20Hz maximalt. Och eftersom man inte vet när signalen är stilla så kan man endast kalibrera vid start, sen är det kört...
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Ett högpass (eller bandpass) filter har förstärkning 0 vid frekvensen 0.

Det betyder att det tar bort DC-nivån helt, så en signal in som "står still" eller ändras väldigt långsamt ger 0V ut.

Det gäller perfekta filter, som ju inte finns i verkligheten, men man borde kunna komma tillräckligt nära.

Dock så kan man bara använda den metoden om DC-nivån på insignalen är ointressant! Annars har man ett mycket svårare problem...

Men ge så mycket detaljer som möjligt om signalen, var den kommer ifrån, hur den ser ut och vad den ska användas till så kanske vi kommer på något mer bra...
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Skulle man inte kunna köra signalen genom ett lågpassfilter (parallellt med högpassfiltret) för att få ut DC-offseten och sedan ha den som referens när man efter förstärkningen lägger på en DC-offset igen?
evert2

Inlägg av evert2 »

fatpo83: DC-servo.....det är vad du behöver!
fatpo83

Inlägg av fatpo83 »

evert2 -> kan du förklara snabbt vad ett DC servo är för nåt (jag har inga motorer asså :) )

tiff -> kan du komma med kopplingsförslag så att jag förstår bättre?

cyr -> Egentligen finns det inte mycket att säga om signalen. Den kommer från ett gyro och efter lite bearbetning lyckades jag få själva signalen till 2.4V. Den ger alltså (nästan) klockren DC signal när den är stilla. Så fort den börjar rotera ges en signal som är proprotionell mot rot.hastigheten. Jag vill att den ska vara super känslig så jag vill förstärka signalen från det.

När rotation sker så fås ett utslag runt 2.4V. Det är just det jag vill förstärka. Men eftersom gyron inte är ideala kommer det att driva med tid, temp och dyl. Så kanske efter 10 min sjunker signalen till 2.3 el. stiger till 2.5. Räcker denna info?
fatpo83

Inlägg av fatpo83 »

Så här ser den ut asså:

Bild

Titta inte på värdena för de finns inte på schemat. Matning är 5 V. Det första steget är en LP med HP. Andra OP steget förstärker signalen 2 ggr så att 2.43V erhålls.[/img]
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Hur ser frekvenssvaret ut för det där filtret?

För faktum kvarstår att om du har ett fungerande högpass eller bandpass-filter i signalvägen så har du redan plockat bort DC-offset/drift från gyrot. Kvar blir då bara offseten i opamparna, men det borde inte kunna göra så mycket om du inte förstärker många tusentals ggr...

Vad för opampar använder du i bygget?
fatpo83

Inlägg av fatpo83 »

Just nu använder jag TS924 (den enda jag hade hemma). Men hur ska jag göra så att jag förstärker endast skillnaden, säg 50 ggr? Hur ser kopplingen ut då?
Skriv svar