strandhögtalare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Poke
Kontakt:

strandhögtalare

Inlägg av Poke »

jag bor nära stranden. cirka 200 meter. och min kvinna och jag brukar ha strandfester men har alltid problem med ljudet och musiken.

får ursäkta om jag har lite stavfel här coh där...har kaksmulor i tangentbordet

efter 6 år som ljudtekniker på festivaler så är vanliga boombox och liknande för mesiga enligt min mening och 200 meter elsladd är långt för att koppla in ett PA system (alltid någon full jävel som drar ut en sladd)

så nu har jag under ett par veckor börjat fundera på att bygga min egna "boombox"

skalet kommer bestå av en 150 x 30 x 40 (cm) missillåda som jag "hittat"

att bygga allting är inga problem. jag har redan införskaffat förstärkare med delningsfilter samt högtalare dock har jag små problem med strömförsörjningen, men det kommer vi till senare :)

högtalare 2x200 watts denver högtalare med kevlarmembran

slutsteg 4x200W Denver CAP-4100 http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,477000000

tanken är att lådan skall ha möjlighet att både koppla in och förvara ipod,laptop och liknande.(önskar jag hade ett CAD program så jag kunde vissa)

högtalarlådorna skall vara som insatser som du "drar upp" ur missillådan så att dem klickar och fastnar uppe. det har jag itne löst ännu men det kommer nog ideer

en av problemen jag har är att jag har ett motorcykel batteri coh jag har inte en aning om hur länge den pallar driva denna lådan. lådan skall ha möjlighet att både kopplas till elurtag samt en alternativ strömkällan. finns det smartare sätt än batteri?

blir luddigt utan att veta hur det ser ut...haha. postar detta sålänge och skall under natten hitta ett CAD program coh rita upp det :)

EDIT: har inte kommit på heller var basen kommer hamna...blir nog i mitten någonstans. ska ha 2 bas element som är kopplade emot varandra som samarbetar
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Re: strandhögtalare

Inlägg av Purre »

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=35513

I den tråden har det diskuterats en del fram och tillbaka. Där står det även att bilhögtalare och framförallt bilslutsteg inte är optimalt att använda då det blir mycket värme och dålig batteritid.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Nu kommer du nog förvisso inte kunna plocka ut de 4*200 watt som står på steget, snarast 4* 25 watt. Men det kommer dra en del ström. Vill du använda blybatteri skulle nog ett 60Ah bilbatteri vara att rekomendera.
Säg att det drar kanske 200 watt för att ligga på den säkra sidan.
Batteri = 13,4 volt
P= U*I => I = P/U => I = 200/ 13,4 = 15 A.

60 Ah, 15 A. Det är enligt matematiken 4 h du kan spela på det batteriet. Nu kommer det nog inte dra så mycket, i överkant detta. Men det ger dig en uppfattning om hur mycket det drar.

När du ska driva det från vägguttag hemma kan du lätt använda en sådan: http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,352500000 http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,354000000
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> ...brukar ha strandfester men har alltid problem med ljudet och musiken.

Det är inte andra som har det problemet ?
Eller är det en avskild/privat strand ?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag såg några coola batterier på Norbergfestivalen. Det var nog lastbilsbatterier, det stod mercedes på dom, de var större och plattare än vanliga bilbatterier och på 12V 75Ah. Tunga men tåliga, en stod i ett tält och spelade "ganska" högt konstant på en datoranläggning i 3 dygn!

Lycka till med projektet och glöm inte ritningar, skisser, bilder mm!
Användarvisningsbild
sky_eye
Kontakt:

Inlägg av sky_eye »

sodjan skrev:> ...brukar ha strandfester men har alltid problem med ljudet och musiken.

Det är inte andra som har det problemet ?
Eller är det en avskild/privat strand ?
Förmodligen finns det fler som lider av dåligt ljud och att inte kunna kräma på ordentligt.
Jag tycker att det är lika hemskt med dåligt ljud som med griniga gubbar som skall gnälla på allt och alla.

\\Sky
Användarvisningsbild
Poke
Kontakt:

Inlägg av Poke »

nej det är ingen privat strand?

det är mer att jag anser att vanliga stereos och liknande ger för mesigt ljud

någon som har ideer på skenorna till insatserna? skall under dagen försöka få fram en bra ritning på det :)
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Vad vore problemet med att köra 2st aktiva plastbaljor?
Användarvisningsbild
Poke
Kontakt:

Inlägg av Poke »

2 enkla svar :)

1. det är roligare att bygga det

2 2 aktiva högtalare som drivs av ett bil batteri lär bränna på musik i 20 minuter till 40 minuter. sen är det slut
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Varför skulle ett par sjysta aktiva högtalare dra mindre ström än ett bilslutsteg?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag skulle köra på ett klass D (T) steg och ett par lättdrivna högtalare från t.ex hifi-kit.
Jag har kört anläggningar med rejäl volym i timtal på bilbatterier, inga problem!
Min lilla parkstereo som går på ett 7Ah blkybatteri kan spela högt i 6 timmar och på normal radiogvolym i 24 timmar när batteriet är nytt.

En gång hade jag ett truckbatteri på 220AH (70+ kg dock) och de drev två aktiva yamaha 15" fullrange via inverters och en 12V baslåda SVINHÖGT i mer än 6 timmar. Då hade vi två mindre lasrar, laptop, två technics 1200, en mixer och div blixtlampor också.
Utan alla spexiga lampor och dj grejer och med en typ Ipod som ljudkälla har vi spelat SVINHÖGT på festival i över 10 timmar, på slutet så hade vi ett strömuttag på 50A! :)
Användarvisningsbild
Poke
Kontakt:

Inlägg av Poke »

haha ni behöver itne vara oroliga att någon snor batteriet iaf :P

köpte nytt slutsteg idag
blev ett sånt här:http://www.rockfordfosgate.com/products ... cale=en_US

pyntade 1000 spänn så det var ett bra kapp :) dock blev strömförsörjningen ett större problem >.< har dessutom beslutat att jag ska ha 2 motorer som skjuter upp högtalar lådorna ur "huvudlådan"
Användarvisningsbild
Poke
Kontakt:

Inlägg av Poke »

http://img199.imageshack.us/img199/9758/boxesu.jpg

mh... första lådan till vänster är när den är stängd.

mitten är när man öppnat locket...och högra är när man har skjutit upp högtalarna

håller på att jobba på en animation av hur allt kommer funka :P mend et var ett litet smaktips
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul idé med missil-låda. Ska bli roligt att se bilder på hela härligheten. :)
Användarvisningsbild
Poke
Kontakt:

Inlägg av Poke »

ska hämta lådan från mina föräldrars hus tisdag/onsdag :) då börjar bygget få se hur det hela utlöper :P
Skriv svar