LED-baserad kamerablixt.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

LED-baserad kamerablixt.

Inlägg av Eelector »

Jag funderar lite på att bygga en kamerablixt av en större mängd vita högintensiva LEDs.

- Vilken reaktionstid har en LED? Jag har inte lyckats hitta några sådana uppgifter.

- Om man vill styra ljusstyrkan hos blixten, vilken metod är mest lämpad för detta?. Om det är PWM, hur fixar man det enklast? Microprocessor, eller finns det dedikerade enklare chip för detta?

Det hade varit tufft om man kunde få väldigt korta brinn-tider för att frysa snabba händelseförlopp.

Mvh.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Här står lite om LED-blixt

http://www.lumileds.com/pdfs/DR01.PDF

/Johan
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Vad jag har förstått kan man med rätt typ av drivare kan man switcha en led i uppåt 1000 MHz vilket borde innebära 0.5 nS.

Men om man som glad amatör bara kör med en transistor rakt av och antar att det går mer än 1000 ggr långsammare så så är man fortfarande nere på 1 uS i responstid = 0.000 001 sekund. Med en hastigheten behöve rman inte vara allt för orolig när det gäller normal fotografering.

Lumileds - dom som gör dom där hyperstarka lysdiodsmodulerna rekommenderar inte att man gör dom på lägra strömstyrka än den rekommenderade. Vil man att dom ska lysas svagare så är det PWM som gäller för dessa.
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Ni är verkligen på hugget. Tack för de snabba svaren. :)

Jag är lite osäker på om jag vill använda lumileds, de verkar hyfsat dyra / st. (jag kommer säkert att klanta sönder den då)
Funderar istället på att köpa ett 100 pack 25000mcd (@ 20mA 4V) och köra ett antal av dessa i klump. Eventuellt med lite högre ström för extra pluver.

Jag misstänker att de lämpar sig bättre om man dessutom vill ha ett läge för fast ljus.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag kan sätta mycket på att du inte har läst i kolumnen för spridnings vinkel.
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Jodå, det har jag. Jag hade tänkt mig göra en "softbox"-liknande konstruktion för att sprida ljuset.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Varför har du då valt de dioder du använder? Många candela är inte samma sak som att det lyser mycket.
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

För att de är billiga :) Jag är nybörjare, och vill inte ha sönder för dyra prylar.

http://www.besthongkong.com/modules.php ... ath=2_7_26

Det finns en wide-angle led där också, men det jag kan inte hitta några uppgifter om hur "vidvinklig" den är. Candela är väl ljusintensitet? Vilket mått anger intensitet i förhållande till yta?

Har du några andra tips så är jag mycket tacksam :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag hittar ingen information om vinkeln. Om du ska jämför så multiplicera med vinkeln i kvadrat.

kolla här. http://www.elfa.se/se/fakta.pdf
sida 5 och 6.
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

För att sprida ljuset så kanske man kan plana av toppen på dioden och borra en liten fördjupning så man får en konkav lins?

(liknande denna:
http://news.thomasnet.com/fullstory/453079
)

Jag hade tänkt mig att ha den främst till macro-foto. Den behöver inte nå mer än kanske ½ meter.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Visst det är inte svårt att sprida ljuset. Men bara för att det är ett högt mcd väsde behöver inte inte vara mycket ljus. Det säger mest att ljuset är sammlat i ett väldigt smalt område.
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Jo, det förstår jag. Jag antar att man får försöka gå igenom spridningsdiagramen och kombinera med intensiteten, när de inte anger lumen.
Skriv svar