Rocky_AL's elcykelprojekt [updaterad 30 nov]

Berätta om dina pågående projekt.
Rocky_AL
Inlägg: 617
Blev medlem: 7 december 2006, 15:14:50
Ort: Stockholm

Rocky_AL's elcykelprojekt [updaterad 30 nov]

Inlägg av Rocky_AL »

Kände att jag slappade för mycket, så när jag hittade en 800w, 36V elmotor på http://www.el-scooters.se så kunde jag inte låta bli att köpa.

För att reglera motorn så ska jag använda pwm och mosfetar.
Har suttit och valt bland olika mosfetar och hittat dessa två som verkar fungera:
1.IRFB3006PBF
# Voltage, Vds Typ:60V
# Current, Id Cont:270A
# On State Resistance:2.1mohm

2.IRFP3077PBF
# Voltage, Vds Typ:75V
# Current, Id Cont:120A
# On State Resistance:2.8mohm

Det lutar åt alternativ nr. 2 då den har en större kapsel, tål lite högre spänning och är billigare, dock så har den högre resistans.
Tänkte parallellkoppla 4st mosfetar.

För att ta bort spikar m.m. från från motorn, så tänkte jag sätta några av dessa dioder över motorn:
STTH6004W
# Voltage, Vrrm:400V
# Current, If AV:60A
# Current, Ifsm:60A
# Typ Reverse Recovery Time, trr:66ns
# Voltage, Vf Max:0.83V

Även här tänkte jag parallellkoppla 4st kapslar.
Ser valen bra ut?
Behövs det fler dioder?
Har ingen vana alls vid så här stora strömmar, så alla tips är välkomna.

Edit: pwm-frekvens har jag inte valt än, men det blir väl någonstans kring 4-10kHz.
Senast redigerad av Rocky_AL 30 november 2009, 21:37:26, redigerad totalt 7 gånger.
Rocky_AL
Inlägg: 617
Blev medlem: 7 december 2006, 15:14:50
Ort: Stockholm

Re: Rocky_AL's elcykelprojekt

Inlägg av Rocky_AL »

Nu har jag även lyckats fixat fram ett kopplingsschema. :)



switchande krets som gör om batterispänningen till ca 16.6V.
denna ska mata gatedrivern.
Bild


Här är själva pwm-kretsen som är baserad på en pic16f688.
Bild


och här är mosfetarna och dioderna.
Bild


Hittade även en bild på motorn.
Bild
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Re: Rocky_AL's elcykelprojekt

Inlägg av Fagge »

En gate resistor i serie med varje mos är väl att föredra.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: Rocky_AL's elcykelprojekt

Inlägg av Illuwatar »

Och någon form av överströmsskydd skadar inte heller...
Rocky_AL
Inlägg: 617
Blev medlem: 7 december 2006, 15:14:50
Ort: Stockholm

Re: Rocky_AL's elcykelprojekt

Inlägg av Rocky_AL »

Hmmm, trodde inte att mosfetar behövde något motstånd på gaten. För de har väl bara en kapacitans som man vill ladda så snabbt som möjligt.
Eller kan man ladda en gate för snabbt?
Vad är ett bra värde på gateresistor?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Re: Rocky_AL's elcykelprojekt

Inlägg av vfr »

Nja. Inte för snabbt egentligen. Men om du laddar på utan gatemotstånd, så blir strömmen väldigt hög tack vare kapacitansen.
Rocky_AL
Inlägg: 617
Blev medlem: 7 december 2006, 15:14:50
Ort: Stockholm

Re: Rocky_AL's elcykelprojekt

Inlägg av Rocky_AL »

ok, kollade lite mer i mosfetens datablad och fann att kapacitansen var lite under 10 000pF och gateresistansen var 1.2Ω
Så enligt standardformel för laddning av kondensator så skulle strömmen bli som högst ca 13A vid laddning av en mosfet.
Så en resistor på 30~50Ω i serie med varje gate borde väl vara i rätt storleksordning då?

edit: såvida jag inte glömt något då. Frekvensen spelar väl iofs in, men så små kapacitanser borde laddas upp tillräkligt snabbt ändå.
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: Rocky_AL's elcykelprojekt

Inlägg av Fräsen »

"borde laddas upp tillräkligt snabbt ändå."

Är det inte det som är problemet?

90% av spänningen vid tiden 0.0001 (10kHz) och 10 nF ges av 4300 ohm... Fast det låter ju galet mycket.
Rocky_AL
Inlägg: 617
Blev medlem: 7 december 2006, 15:14:50
Ort: Stockholm

Re: Rocky_AL's elcykelprojekt

Inlägg av Rocky_AL »

Jag tror att vfr syftade på att det blir orimligt stora strömmar utan gatemotstånd.
Den gatedriver jag valt klarar 2A kontinuerligt, och den matas med ca 16.6V.

utan gateresistor skulle strömmen vara över 13A precis i början av uppladdningen av gaten, vilket är aldeles för mycket.
Men med bara en liten extra resistans på 30~50Ω så blir laddningsströmmen aldrig större än ca 0.5A.
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Rocky_AL's elcykelprojekt

Inlägg av persika »

Rocky_AL: Även här tänkte jag parallellkoppla 4st kapslar (diod STTH6004W)

Man ska inte parallell-koppla dioder direkt med varandra.
Diodererna kan ha lite olika spänningsfall, och då kommer den diod med lägst spänningsfall att få mest ström genom sig.
bearing
Inlägg: 11674
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Rocky_AL's elcykelprojekt

Inlägg av bearing »

Synkron likriktning kanske vore nått. Bättre verkningsgrad och möjlighet till regenerativ broms.
Rocky_AL
Inlägg: 617
Blev medlem: 7 december 2006, 15:14:50
Ort: Stockholm

Re: Rocky_AL's elcykelprojekt

Inlägg av Rocky_AL »

bearing: Synkron likriktning blir nog för krångligt för mig just nu. T.ex. hur man ska få rätt utspänning till batteriet och hur man hanterar batterier som redan är full osv.
Det får nog vänta till version 2.

persika: Av de andra elmotorprojekt jag har sett här på elektronikforumet så ska det vara ok att parallellkoppla dioder. T.ex. fagges elcykel här på forumet. Den hade 6st parallellkopplade dioder.
Hur ska man annars få den strömtålighet man är ute efter?
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: Rocky_AL's elcykelprojekt

Inlägg av victor_passe »

man kan ha ett litet motstånd i serie med varde diod.
Och med litet menar jag så klart inte ett fysiskt litet.
Rocky_AL
Inlägg: 617
Blev medlem: 7 december 2006, 15:14:50
Ort: Stockholm

Re: Rocky_AL's elcykelprojekt

Inlägg av Rocky_AL »

kan tillägga att dioderna kommer att sitta på ett gemensamt kylelement, så de kommer att hålla ungefär samma temp.

Edit: Hittade den här dioden, den klarar minst lika mycket som de andra 4 tillsammans:
240U80DPBF
DIODE, STANDARD, 240A, 800V
Diode Type:Standard Recovery
Voltage, Vrrm:800V
Current, If AV:320A
Current, Ifsm:4500A
Voltage, Vf Max:1.33V
Max Junction Temperature, Tj:180°C
Operating Temperature Range:-40°C to +180°C
Case Style:DO-9
No. of Pins:2
Current, Ifs Max:4700A
Diode Polarity:Cathode to Stud
Forward Voltage:0.83V
Thread Size:3/4"-16UNF-2A
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1308
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: Rocky_AL's elcykelprojekt

Inlägg av rysshack.se »

Edit: Hittade den här dioden, den klarar minst lika mycket som de andra 4 tillsammans:
240U80DPBF
I databladet verkade den inte vara gjord för speciellt höga frekvenser.........
Håller på och bygger på en elcykel oxå, och funderar något fruktansvärt vilken frihjulsdiod som kan passa.

Motorn jag har är 24 V specad för 2kW kontinuerlig drift.
Så rätt höga strömmar.
Skriv svar