IR-fjärr
IR-fjärr
Hej!
1. Fungerar dessa tror ni? (se länk)
2. Finns det något bättre sätt att göra samma sak på?
3. Behöver man microprocessorer för att ta emot IR-signaler?
4. Kan man exempelvis tända och släcka en lampa/diod med hjälp av transmittern om man kopplar lampan till reläet på receivern?
http://www.aaroncake.net/circuits/irremote.htm
Är ganska grön på elektronik, men skulle gärna vilja bygga en pryl som gör att man med hjälp av fjärr kan tända/släcka en lampa.
Mvh
/Teo
1. Fungerar dessa tror ni? (se länk)
2. Finns det något bättre sätt att göra samma sak på?
3. Behöver man microprocessorer för att ta emot IR-signaler?
4. Kan man exempelvis tända och släcka en lampa/diod med hjälp av transmittern om man kopplar lampan till reläet på receivern?
http://www.aaroncake.net/circuits/irremote.htm
Är ganska grön på elektronik, men skulle gärna vilja bygga en pryl som gör att man med hjälp av fjärr kan tända/släcka en lampa.
Mvh
/Teo
1. Det gör de säkerligen
2. Gå till Classe eller Ikea och köp färdiga så får du en massa extra finnser
3. Som de visar på den sida du länkar till NEJ. Ska du kunna styra flera olika lampor så hade det väll underlättat att sätta dit en microcontroller. Men det finns säkerliggen kretsar klara som fixar det.. går säkert att bygga nått helanalogt också.. men jobbigt..
4. Ja, var bara försiktig om det är en 230V lampa du ska blinka med!!
Observera att du altså verkar behöva bygga deras fjärrkontroll och inte kan använda en vanlig TV fjärr...
2. Gå till Classe eller Ikea och köp färdiga så får du en massa extra finnser

3. Som de visar på den sida du länkar till NEJ. Ska du kunna styra flera olika lampor så hade det väll underlättat att sätta dit en microcontroller. Men det finns säkerliggen kretsar klara som fixar det.. går säkert att bygga nått helanalogt också.. men jobbigt..
4. Ja, var bara försiktig om det är en 230V lampa du ska blinka med!!
Observera att du altså verkar behöva bygga deras fjärrkontroll och inte kan använda en vanlig TV fjärr...
3. IC1 är en så kallad operationsförstärkare... ENKELT förklarat en krets som jämför två ingångarna och sätter utgången där efter. Lite som en logikkrets för analogsignaler.
IC2 verkar vara en tondetektorkrets.. nått som ligger och lyssnar efter en speciel ton och sätter en utgång då.
så allt med många ben är inte microcontroller
4. du kan styra va du vill egentligen med ett relä, så en diod eller en 12V glödlampa kommer funka precis lika bra... ville bara göra dig uppmärksam på att 230V inte är att leka med!
IC2 verkar vara en tondetektorkrets.. nått som ligger och lyssnar efter en speciel ton och sätter en utgång då.
så allt med många ben är inte microcontroller

4. du kan styra va du vill egentligen med ett relä, så en diod eller en 12V glödlampa kommer funka precis lika bra... ville bara göra dig uppmärksam på att 230V inte är att leka med!
Ok, tack för hjälpen! 
Då tror jag att jag har lite koll på läget iaf. Får se om jag kan plocka ihop dessa delar på ELFA och bygga ihop det.
Är dock lite osäker på hur reläet fungerar. Det kanske klarnar när jag har det framför mig? Behöver dioden en egen strömkälla eller kan jag använda den som redan finns för att driva receivern?

Då tror jag att jag har lite koll på läget iaf. Får se om jag kan plocka ihop dessa delar på ELFA och bygga ihop det.
Är dock lite osäker på hur reläet fungerar. Det kanske klarnar när jag har det framför mig? Behöver dioden en egen strömkälla eller kan jag använda den som redan finns för att driva receivern?
relä är egentligen väldigt enkla, när du lägger en spänning på spolen, slår kontakten om.
Denna är "helt" isolerad från spänningen som matar kretsen. Så du kan använda den till precis vad du vill. Det är ju egentligen bara en spänningslös kontakt som sluter.
Vill du blinka med en diod kan du mata denna med samma spännning som recivern. Lägg bara ett motstånd i serie..
Altså Matning---Lysdiod---Motstånd----reläkontakt---gnd
Denna är "helt" isolerad från spänningen som matar kretsen. Så du kan använda den till precis vad du vill. Det är ju egentligen bara en spänningslös kontakt som sluter.
Vill du blinka med en diod kan du mata denna med samma spännning som recivern. Lägg bara ett motstånd i serie..
Altså Matning---Lysdiod---Motstånd----reläkontakt---gnd
Bra att jag fick reda på detta innan jag började inhandla alla komponenter. 
Ska kolla om jag hittar något schema som man inte behöver hålla in knappen på. Blir som att leta efter en nål i en höstack, eftersom jag inte vet vad jag ska leta efter.
Hojta ifall ni hittar något av intresse! 
Är det många flera komponenter som krävs?

Ska kolla om jag hittar något schema som man inte behöver hålla in knappen på. Blir som att leta efter en nål i en höstack, eftersom jag inte vet vad jag ska leta efter.

Är det många flera komponenter som krävs?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ett alternativ är helt enkelt en vippa man kopplar i toggle-läge. Nu kommer jag varkenihåg vad för slags vippa det ska vara och hur... Har för mig det är en modifierad JK-vippa. Tror det kallas för T-vippa då... Eller var det SR? 
Edit.
Nej, det var en JK-vippa helt enkelt.
Sätt Både J och K höga så växlar Q varannan klockpuls.
73-472-71 på elfa är en dubbel CMOS JK flipflop. Kan matas med från 3 till 15V.

Edit.
Nej, det var en JK-vippa helt enkelt.
Sätt Både J och K höga så växlar Q varannan klockpuls.
73-472-71 på elfa är en dubbel CMOS JK flipflop. Kan matas med från 3 till 15V.
Kommer väl kanske att bli en del problem med kontaktstuds som du har kopplat. Men det kan man väl avhjälpa med en SR-latch eller en konding om jag inte missminner mig...
edit: jag skulle inte ha öppnat min stora käft innan jag hade en lösning klar, men nu har jag kort om tid så det får bli senare.
edit: jag skulle inte ha öppnat min stora käft innan jag hade en lösning klar, men nu har jag kort om tid så det får bli senare.
Senast redigerad av Frasse 11 maj 2005, 21:32:50, redigerad totalt 1 gång.