Tråd om elektroniskt fartreglage till RC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Chorus

Tråd om elektroniskt fartreglage till RC

Inlägg av Chorus »

Jag vill minnas att jag sett en tråd där någon bygger en egen ESC till en RC-bil, men kan inte hitta den, har jag drömt? =)
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Re: Tråd om elektroniskt fartreglage till RC

Inlägg av RDX* »

Chorus

Inlägg av Chorus »

Aha, inte borstlöst :/
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Chorus

Inlägg av Chorus »

Tack för infon, det verkar klurigt att bygga en egen, jag behöver klara minst 11.1 volt och 60A, samt ha back
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Tyvärr är dessa saker något man inte helt enkelt bygger själv. Hur man än gör så blir det dyrare än att köpa ett färdigt (som man dessutom ofta vet fungerar direkt ;) ). Trist men sant.
Chorus

Inlägg av Chorus »

Tror du verkligen det blir dyrare att bygga själv? Det är fruktansvärt dyrt att köpa färdigt
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

http://www.mft.nu/?cid=124024 tex. finns säkert billigare om man letar.

Det är ju inte helt trivialt att bygga heller mycket som skall tänkas på det är ju liksom inte ett relä av/på man bygger :D
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Ska du köra mycket ström genom det så behöver du MOSFET:ar med låg Rdson kanske kan kosta 30-60 kronor, du behöver 6 st, lite beroende på vad du köper för några sådana så behöver du även drivkretsar 3 st ~20 kr (kan ev lösas med några lösa transistorer om hälften av FET:arna är P-channel). Dessutom behöver du en processor för att styra allt, mitt val hade hamnat på någon enklare dsPIC ur motor-control serien ~50 kr men många av de modeller som finns färdiga på nätet använder någon AVR misstänker att de kostar ungefär lika mycket. Du måste också göra dig ett kretskort, skulle gissa på att det hamnar på 50 kr om du gör det själv, kanske 300 kr om du beställer.

Så min gissning är att du hamnar någonstans kring 400-700 kr. För de pengarna tror jag du kan köpa en ganska bra variant.

kan rekommendera en titt på http://www.hobbyking.com/ de har rätt bra priser, och de brukar leverera förhållandevis fort i en kartong det står "Gift" på så jag har inte haft några problem med tullen.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

LHelge:Det är ju precis nåt sånt jag menar. Vill man bara ha funktionen så är färdigt precis det man ska köpa vill man lära sig den hårda vägen är egenkonstruktion det absolut bästa.

Tillverkarna av dessa reglage köper in säkert 100' såna FET:ar och får dem då för några kronor (om ens det) styck pangar på dem på ett kort mha P&P i tusentals och åter tusentals ex totalkostnaden är något vi bara kan drömma om för one off:s även efter alla led.

Plus att man får med en bruks som det står vad man få roch inte får göra. Det är ju en sak att bygga en annan sak om skiten brinner upp det första den gör för "jag tänkte inte på det".
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det är fruktansvärt dyrt att köpa färdigt

Det är helt beroende på var man letar. :wink: Ta en titt på hobbycity.com de har tex en 15A borstlös kontroller för knappt 100:- inkl frakt.

http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... oduct=6456

Väldigt enkel typ med begränsade inställningar men den fungerar hur bra som helst, kommer dock ej ihåg om dessa billiga har back (orkar inte kolla upp min heller) men om inte så har de andra som har för inga stora summor alls.
Chorus

Inlägg av Chorus »

Om man vill ha något enligt dom specarna jag tittat på (minst 60A constant, minst 11.1v, LVC, back, broms) så kostar det betydligt mycket mer, man får nog räkna med minst $50 (+ frakt och tull)

Jag tror inte jag kommer ge mig på att bygga eget, det skulle nog ta mig en evighet att få det att fungera, men det vore kul :)
övrigt
Kontakt:

Inlägg av övrigt »

Det låter ändå ganska billigt tycker jag, sett till vad man faktiskt får för prestanda och funktioner :)

Jag har också funderat på att bygga ett dyligt, men det stannade där. Dessa små motorer är ju synkrona? Vilket kräver en återkoppling för att slippa få en bil som bara står och skakar typ :). För att inte tala om att få till bra prestanda och ge bra känsla tillbaka till föraren. En asynkron motor eller förståss en borstad DCmotor hade varit en annan sak.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Den jag länkade klarade amperstyrkan iaf. Men volten orkade jag inte läsa mig till. Och som sagt jag kollade bara MFT för att jag vet att de har det mesta inte för att de är billigast eller bäst.

Nä anledningen att jag skriver att det är dyrt och komplicerat är ju för att det är borstlös moto,r en vanlig räcker ju med en trissa fram och en back (i princip men ni fattar) och sen köra PWM på det, fast HELT enkelt är ju inte det heller men bra mycket iaf.
Skriv svar