Jord delning.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tjolle62

Jord delning.

Inlägg av tjolle62 »

Nu är det ett till project på gång igen om ungefär samma kaliber som tidigare
men det första är helt löst och klart samt levererat.
Problemet som jag står inför denna gång är ström ( jord ) relaterat och grejjen ligger i att man
skall kunna dimmra 12 st dioder, en liten PWM som jag knackat ihop och fungerar galant !
så långt inga problem,
matningen till denna kamera / lampa är en 4 ledad kabel som nu innehåller på stift 1 = 12+ ,
2 = Jord , 3 = video och slutligen 4'an = 7V till dioderna.
Kontroll enheten är skum i utförande och får ej moddas så jag bygger en ny enhet och ett nytt pcb för belysningen till kameran,
diodstyrningen som finnes nu är vad jag tycker är skum för att vid 0% ljus så är spänningen
5,4V och vid 100% är den 7,2V och det är 8 st lägen via en vipp brytare
därför byggdes PWM'n så det hela blir steglöst och mer användavänligt enligt önskemål.
NU till problemet ! kameran och led delar ju på samma jord hur funkar detta ihop om jag vill variera spänningen till bara led och bibehålla 12v till kameran ?
har för mig att vid samma jord så kan man inte ha flera spänninga i samma miljö ?
lösningen skulle ju vara en 5 ledad kabel med kontakter men det är en affär på ca 8700:-
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Jord delning.

Inlägg av danei »

Om det är dioder så ska spänningen inte variera särskilt mycket alls. Det är strömmen du ska ändra.
Att ha olika spänningar i förhållande till samma jord är inget problem. Men PWM frekvensen kommer att störa allt som har samma jord. Så om du kör PWM så måste du filtrera bra. Jag skulle nästa rekommendera en vanlig linjär regulator i det här fallet.
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

Är det tilllåtet att modifiera lampan (+kameran) ?

I så fall kunde PWM-kortet sitta i lampan och styras av en analog signal på stift 4.
Matning tas från kamerans 12V, styrdonet är bara en box med kontakter och en pot.
tjolle62

Inlägg av tjolle62 »

Filtrera Pwm'n går ju bra för det finns gott om kondingar i skåpet,
så det går bra att ha flera olika spänningar med samma jord altså ! det låter gott det anledningen jag undrade var att på det glada 80 talet när bilsteron av mått började komma ut och PR radio var högsta mode så skulle var o varannan åkare ha sådana tingestar i lastbilarna
och man hörde från flera håll att kondingarna och dyl hade flygit i taket pga jord som jag fick förklarat då hade dom tagit 12v från halva batteri packet för att driva tingestarna men att det
låg 24V på jord ( minus ) sidan,
om jag skall filtrera pwm'en skall filter kondingarna sitta på utgången om jag uppfattat saken
rätt ?
om jag väljer att ha en linjär reg istället då borde väl en 317 fungera väl ?
vi pratar ju om en svindlande ström i området 36 - 80mA vid 12v.

TOny ! kamera / lamp huset är så :evil: litet så det finnes ingen plats för det ,
men det är nog så det här systemet är uppbyggd för intensiviteten är styrd med en vippa
och det enda i component väg på led kortet förruto dioderna är ett ytmonterat motstånd.
tjolle62

Inlägg av tjolle62 »

4 st kablar ner till kamera klumpen ,
12v - jord - video och styrning till dioderna var det ja.
om jag tar strömmen ( 12v ) från kameran och matar den till Led'arna och tar minusen från
dom och lägger dom i tåt nr 4 och reglerar diod strömmen på land
från potten så borde detta förfarande ligga närmare en logisk och enkel lösning eller ?
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

Det blir ingen skillnad, bara mer lödjobb.
Menar du att det är lättare att bygga reglering på låga sidan?
tjolle62

Inlägg av tjolle62 »

Hej TOny! har inte en susning om detta för stunden och att det blir lite lödjobb är bara roligt,
tydligen så är pwm en dålig lösning pga störningarna.
tipset om en linjär begränsare låter ju då klart bättre tycker jag men har ingen bra lösning på
utförandet men ganska säker på att ni har en betydligt bättre lösning på detta.
Kamera klumpen får absolut inte moddas fick jag bli varse om men det framgick inte någonting
om kopiering :vissla:
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

Med mer lödjobb (två trådar, men iaf.) syftade jag på att koppla om i kameran, men du kanske sätter en separat lampa på sidan av kameran?

Med reglering på höga sidan kan du behålla lampan eller sätta in en egen.

Jag föreslår en strömspegel baserad på PNP.
Men absolut enklast är en driver baserad på LM317 men den har ett spänningsfall på 3,5V.

+12V---[In ]
Adj----(Led+)
(Led-)----GND
[Vout]---{Rlimit 16 Ohm}-----{Pot 36 Ohm}----[Adj]
tjolle62

Inlägg av tjolle62 »

Ber om ursäkt för att återigen kommit med okompletta och oklara frågor,
kamera huset som jag dissekerade har ett pcb med 12 dioder som en ring runt kameran ( ccd)
och kabeln till detta har 4 st kablar i sig.
Jorden delas mellan dioderna - kameran
video signalen har fått en egen
och slutligen som jag fått fram är en kabel regulationen till diod ljuset.
led pcb'n är 45mm i dia med ett centerhål på 15mm för linsen och det hela är bara35mm högt
så det finns inte mycket plats för kreavitet där inte.
Uppe på land i väskan så finns det tillgång till antingen ett 12volts batteri / 80Ah eller internt
agg på 12v 6A så strömming finns det,
vad menar du att en strömspegel är för något ? är något nytt för mig,
och driver'n i detta sammanhang är det en strömbegränsnings krets byggd på en 317 ?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

1. Testa att söka det är en standard koppling.
2. Japp. Med ställbar ström.
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

Problemet med mitt "schema" är att hitta en pot på 36 Ohm, och som överlever 80mA.
220 Ohm i parallell med 100 Ohm pot borde ge 36 Ohm.

LM317 med fast utström 350mA:
http://www.instructables.com/id/Super-s ... ED-driver/
Kombiner den med pot 36 Ohm samt byt R till 16 Ohm

Lite fler kretsar:
http://www.instructables.com/id/Circuit ... wer-LED_s/
tjolle62

Inlägg av tjolle62 »

Tack TOny ! det här är perfect lösning tror jag ,har just etsat fram ett kort för 12 ir dioder
och skall montera in 12 st 850nM's dioder.
om jag räknat rätt så skall det här dra 120mA och ung 1500mW så då återstår beräkningen
till 317 kretsen.
Precis det ja ! en pot på i det här fallet på 36 Ohm lär väl inte växa på träd,
borde väl inte vara svårt att räkna fram värdena för 120mA på både pot och motstånden ?
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

LM317 lägger 1,24V mellan Out och Adj, bara dividera 1,24 med önskad maxström för resistorn.
Gör samma sak för önskad minimumström och dra ifrån resistorn så får du poten.

10 Ohm + 50 Ohm pot* ger 20-120mA
*) tror det finns annars: 100 Ohm pot i parallell med 100 Ohm 1/4W

Sen behöver du en resistor i serie med varje sling av dioder för att fördela strömmen jämnt.
Hur många dioder har du i varje sling?
tjolle62

Inlägg av tjolle62 »

Börjar klarna nu på detta med strömmen som ska vara då typ nånting upp till max 120mA
har tillomed fattat hur detta går ihop med 317 men det jag inte fattat är om har sjusterbar
ström hur får man till spänningen då eller har jag kopplat helt fel i kontoret !
nu reglerar man spänningen efter dioderna som jag kopplar i array om 6 st x 2 och med 12v
som matning så spärrar man ju av med ett 100 ohm's motstånd då per slinga
317 reglerar man strömmen med då men hur blir det med spänningen ?
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

Lysdioden har ett konstant spänningsfall på lite drygt 1V, det kan du inte reglera.
Bara mata med korrekt ström så sköter det sig självt.

Den här kretsen är en konstantströmsgenerator, den ger konstant ström så länge det finns minst 3,5V + spänningsfallet över dioderna (och ev. utjämningsresistorer).

Dina lysdioder kommer att lysa lika starkt oavsett om du matar med 9V eller 24V. :tumupp:
Skriv svar