78AB LBBB
- jonnorberg
78AB LBBB
Hej jag håller på och backwardsengineerar lite här och hittar ingen info om en krets som jag tror är självaste spänningsregulatorn. Det står 78AB LBBB på den och kapseln är ytmonterad med ett stort jordbläck och 4 ben på andra sidan. Hittar inte exakta kapseln. Är det nån som vet vad detta är för en krets?
- jonnorberg
Re: 78AB LBBB
Verkar kunna vara en 2.5V LP3961.
78 = Tillverkningsdatum
AB = Batchnummer (för att kunna spåras bakåt i tillverkningsprocessen)
78 = Tillverkningsdatum
AB = Batchnummer (för att kunna spåras bakåt i tillverkningsprocessen)
- jonnorberg
Hm ok. Ska kika närmare. 3 stift går till denna från en flatkabel. Det är alltså de 3 enda stiften som skall strömförsörja en hela kortet. Många utan kretsarna på kortet skall ha 5V så jag får inte riktigt ihop det i huvet hur det skule kunna vara rätt krets.
- jonnorberg
Nu sitter jag och mäter runt lite. Det verkar som att den ena pinnen in på kortet går till alla Vdd på de flesta kretsar. Och den andra pinnen går till denna lilla spänningsregulator. Finns det nån anledning till att konstruktören har skilt på 3.3 och 5V? Det måste ju endå vara 5V in på båda pinnarna. 3.3V verkar gå till en Spartan-krets xc2s100.
Lite svårt att säga utan att veta vad det är och hur det sitter, men jag kan tänka mig flera anledningar till att det är separerat:
* Historiska skäl (det satt ett tidigare kort med annan spänning eller den är anpassad till ett befintligt nätagg)
* Spänningen till regulatorn kan vara ostabiliserad
* Om den drar mycket i förhållande kablage och liknande undviker man spänningsfall med separat kabel
* ...
Men spelar det någon roll? Den lär ju gå bra att mata med 5V?
* Historiska skäl (det satt ett tidigare kort med annan spänning eller den är anpassad till ett befintligt nätagg)
* Spänningen till regulatorn kan vara ostabiliserad
* Om den drar mycket i förhållande kablage och liknande undviker man spänningsfall med separat kabel
* ...
Men spelar det någon roll? Den lär ju gå bra att mata med 5V?
- jonnorberg
Det jag pysslar med är en adc. Det klockar och verkar fungera men jag får inte igenom nåt ljud. Mycket skumt. Alla kretsar drivs ju på 5V.
- jonnorberg
Nu har jag lyckats. Agnd och Dgnd får man ju koppla ihop =). Fick till det när kaffit rann in i kroppen.