Batteritestare (Från "Köpvarning: Jula Batteri Ultra Power")
Batteritestare (Från "Köpvarning: Jula Batteri Ultra Power")
(Tråd delad från "Köpvarning: Jula "Batterier Ultra Power 10-pack AA" = Skräp". Målsättning batteritestare apparat härifrån /blueint)
här vore forumet bra på om man skulle kunna enas om ett bra testförfarande och kunna jämföra olika batterier
saker om ah, inre resistans och köldtålighet vore bra saker att hålla koll på
ett picprojekt kanske för en hugad samling?
om ikeas batterier, har för mig dom bytte tillverkare från varta till kina och blev sämre
här vore forumet bra på om man skulle kunna enas om ett bra testförfarande och kunna jämföra olika batterier
saker om ah, inre resistans och köldtålighet vore bra saker att hålla koll på
ett picprojekt kanske för en hugad samling?
om ikeas batterier, har för mig dom bytte tillverkare från varta till kina och blev sämre
-
Re: Köpvarning: Jula "Batterier Ultra Power 10-pack AA" = Skräp
grym: ok.
Vet bara att jag såg en i en tidning för att par år sedan att de hade mätt mAh i olika batterier kontra priset. Men i kameror och dylikt vill man ju också att de ska kunna släppa en del ström.
Vet bara att jag såg en i en tidning för att par år sedan att de hade mätt mAh i olika batterier kontra priset. Men i kameror och dylikt vill man ju också att de ska kunna släppa en del ström.
-
Detta är en intressant fråga.
Jag har länge funderat på en urladdare just för att verifiera batteriprestanda på alkalinebatterier mfl.
Sedan även uppladdare dvs kunna kapacitetsmäta NiMh och Li jon batterier mfl.
Jag hade tänkt mig en rätt enkel lösning med fasta motstånd både för ur och uppladdning som switchas in via FET´ar, sedan får en CPU styra och mäta, den interna A/D torde räcka i noggrannhet.
Jag kan åstadkomma HW delen runt en LPC2368 med ethernetinterface mm, men jag sysslar inte med SW alls....
Men det krävs SW till LPC2368 samt även någon form av SW i PC´n för att man enkelt skall kunna styra, se och utvärdera det hela.
Det vore ju läckert med ett webb gränssnitt till att styra och hämta data i LPC2368´an för allt men det höjer ju nivån lite...
Finns det flera här som har kompletterande kunskaper?
Skall vi göra något gemensamt?
Jag har länge funderat på en urladdare just för att verifiera batteriprestanda på alkalinebatterier mfl.
Sedan även uppladdare dvs kunna kapacitetsmäta NiMh och Li jon batterier mfl.
Jag hade tänkt mig en rätt enkel lösning med fasta motstånd både för ur och uppladdning som switchas in via FET´ar, sedan får en CPU styra och mäta, den interna A/D torde räcka i noggrannhet.
Jag kan åstadkomma HW delen runt en LPC2368 med ethernetinterface mm, men jag sysslar inte med SW alls....
Men det krävs SW till LPC2368 samt även någon form av SW i PC´n för att man enkelt skall kunna styra, se och utvärdera det hela.
Det vore ju läckert med ett webb gränssnitt till att styra och hämta data i LPC2368´an för allt men det höjer ju nivån lite...
Finns det flera här som har kompletterande kunskaper?
Skall vi göra något gemensamt?
Är det inte så att olika batcher av ikeas batterier kan vara från olika fabriker?
Tycker urladdaren låter kanon! Har dock inte kunskap nog för att komplettera med
Tycker urladdaren låter kanon! Har dock inte kunskap nog för att komplettera med

Skulle vara intressant att se en jämförelse mellan olika batterier i till exempel intern resistans, mAh, max kortslutningsström, ström när spänningen sjunkit till exempelvis 1V efter nyöppnad, och en schart på tiden/ström. Och spänning när en vis ström tas kontinuerligt.
själv skulle jag bygga lastcellen på strömspeglar ala strömgenerator så man får konstant ström under hela urladdningstiden - när man har väl kommit så långt så är steget inte så stort att bygga för urladdning med konstant spänning eller konstant effekt med olika motkoppling - analog såväl styrt digitalt - många elektroniska apparater är ju idag av konstanteffektskaraktär vilket gör att strömmen ökar ju mer spänningen sjunker.
tittar man på batterifabrikanternas datablad (tex duracell) så fins det ofta definierade ett antal standardlaster och vilointervall mellan dessa då ett primärbatteris beteende kan variera stort vid kontinuerlig urladdningsström mot fast resistans tills 0.8 Volt/cell (som brukar vara det normala) och om det laddas ur under 1 timme per dag (transistorradioanvändning)
tittar man på batterifabrikanternas datablad (tex duracell) så fins det ofta definierade ett antal standardlaster och vilointervall mellan dessa då ett primärbatteris beteende kan variera stort vid kontinuerlig urladdningsström mot fast resistans tills 0.8 Volt/cell (som brukar vara det normala) och om det laddas ur under 1 timme per dag (transistorradioanvändning)
strömgenerator med åtminstånde några valbara strömmar
eller flera som man väljer oberoende av varandra, sedan behöver man bara mäta spänningen
den stora fördelen är om man gör ett gemensamhets projekt och spikar testförfarandet så man kan hålla en aktuell lista med batteriprov som alla kan delta i
eller flera som man väljer oberoende av varandra, sedan behöver man bara mäta spänningen
den stora fördelen är om man gör ett gemensamhets projekt och spikar testförfarandet så man kan hålla en aktuell lista med batteriprov som alla kan delta i
Sammanfattning så långt..
Med vissa korrigeringar
Bra batterier:
IKEA gula (danielr112)
"BatteryX" från Rusta (Rifakungen)
Duracell hos BatteryJunction. (mrfrenzy)
GP hos Kjell & Co. (mrfrenzy)
Dåliga batterier:
Jula "Ultra Power 10-pack AA". (blueint)
"Konnoc" är totalt värdelösa. (mrfrenzy)
Mätnings parametrar:
Kapacitet (Ah/Joule), Inre resistans, Köldtålighet. (Grym)
Alkaline, NiMH, LiON. (limpan4all)
Max kortslutningsström, Ström när spänningen sjunkit till exempelvis 1V vid första användningen, Diagram på tiden/ström. (007sweden)
Spänning när en vis ström tas kontinuerligt. (007sweden)
Konstruktions ideér:
Fasta motstånd som switchas med FET. (limpan4all)
Konstruktionsförslag: LPC2368 med Ethernet. (limpan4all)
Bygga lastcellen på strömspeglar a la strömgenerator så man får konstant ström. (xxargs)
Många elektroniska apparater är ju idag av konstanteffektskaraktär vilket gör att strömmen ökar ju mer spänningen sjunker. (xxargs)
Spika testförfarande. (grym)
En PWM reglerad belastningsregulator (FET+Resistor), där ström och spänning mäts och som styrs med en MCU borde klara uppgiften ..?
Flotta GUI och beräkningar kan man lägga i en PC. Webbgränssnitt är ett jobbigt API att använda ifall man vill koppla ihop enheten med automatiserade mjukvaror som t.ex. egendefinerade testprogram utan att behöva kompilera ny firmware.
Edit: Korrigerade, Duracell hos BatteryJunction & GP hos Kjell & Co.
Med vissa korrigeringar

Bra batterier:
IKEA gula (danielr112)
"BatteryX" från Rusta (Rifakungen)
Duracell hos BatteryJunction. (mrfrenzy)
GP hos Kjell & Co. (mrfrenzy)
Dåliga batterier:
Jula "Ultra Power 10-pack AA". (blueint)
"Konnoc" är totalt värdelösa. (mrfrenzy)
Mätnings parametrar:
Kapacitet (Ah/Joule), Inre resistans, Köldtålighet. (Grym)
Alkaline, NiMH, LiON. (limpan4all)
Max kortslutningsström, Ström när spänningen sjunkit till exempelvis 1V vid första användningen, Diagram på tiden/ström. (007sweden)
Spänning när en vis ström tas kontinuerligt. (007sweden)
Konstruktions ideér:
Fasta motstånd som switchas med FET. (limpan4all)
Konstruktionsförslag: LPC2368 med Ethernet. (limpan4all)
Bygga lastcellen på strömspeglar a la strömgenerator så man får konstant ström. (xxargs)
Många elektroniska apparater är ju idag av konstanteffektskaraktär vilket gör att strömmen ökar ju mer spänningen sjunker. (xxargs)
Spika testförfarande. (grym)
En PWM reglerad belastningsregulator (FET+Resistor), där ström och spänning mäts och som styrs med en MCU borde klara uppgiften ..?
Flotta GUI och beräkningar kan man lägga i en PC. Webbgränssnitt är ett jobbigt API att använda ifall man vill koppla ihop enheten med automatiserade mjukvaror som t.ex. egendefinerade testprogram utan att behöva kompilera ny firmware.
Edit: Korrigerade, Duracell hos BatteryJunction & GP hos Kjell & Co.
-
Jag uppfattade inte mrfrenzys inlägg som att Duracell hos BatteryJunction eller GP hos Kjell&Co var dåliga. Eller?
jag har kört liknande tester på datorn innan och jag ser det enklast att ha en ett par fasta strömgeneratorer
det går smidigt att prova den inre resistansen då, om man exempelvis urladdar med 1A och mäter spänningen så ökar man strömmen med säg 0.5A och får då en lägre spänning, där kan man räkna ut den inre resistansen
det går lika bra att sänka det kortvarigt
föreslagsvis så strömgeneratorer på exemeplvis 0.1 0.2 0.4 0.8 A ger möjlighet till ström på 0.1 till 1.5A
köldtåligheten är simpel, att ha det batteriet man mäter på i frysen
frågan är hur man vill ha resultatet, smidigast vore att få det till datorn som kurvor
enklast med en pic som säger några värden när testcyklen är slut
exempelvis Ah vid vilken ström, inre resistansen vid början och slut
det går smidigt att prova den inre resistansen då, om man exempelvis urladdar med 1A och mäter spänningen så ökar man strömmen med säg 0.5A och får då en lägre spänning, där kan man räkna ut den inre resistansen
det går lika bra att sänka det kortvarigt
föreslagsvis så strömgeneratorer på exemeplvis 0.1 0.2 0.4 0.8 A ger möjlighet till ström på 0.1 till 1.5A
köldtåligheten är simpel, att ha det batteriet man mäter på i frysen
frågan är hur man vill ha resultatet, smidigast vore att få det till datorn som kurvor
enklast med en pic som säger några värden när testcyklen är slut
exempelvis Ah vid vilken ström, inre resistansen vid början och slut
Jag har en färdig prototyp för konstantströmsurladdare. Laddströmmen väljs helt steglöst via en mikrocontroller, som även skickar spänningen och ström till dator för loggning. Läs mer i den här tråden. Tyvärr flummade jag iväg lite i slutet av tråden... Nåväl, prototypen funkar och jag har kommit en bit på nästa version som ska klara mer än 100A och har vattenkylning.
Säg till om ni vill ha koden/schemat.
Säg till om ni vill ha koden/schemat.
Jag tycker det låter som en jättebra idé. Förslagsvis använder vi en liknande metod som CPF så vi kan dra nytta av det arbete dom redan lagt ner och jämföra. Dom har testat väldigt många batterier som finns på amerikanska marknaden, det som återstår är förstås alla svenska brandade batterier.
Alkaline Battery Shootout
NiMh Battery Shoot Out Part II
123 Battery Shoot Out
Li-Ion Battery Shootout RCR123
Jag vet inte om man kan säga att IKEA's batterier är bra, dom innehåller 57% av Energin i Duracell Ultra:
Graf
Alkaline Battery Shootout
NiMh Battery Shoot Out Part II
123 Battery Shoot Out
Li-Ion Battery Shootout RCR123
Jag vet inte om man kan säga att IKEA's batterier är bra, dom innehåller 57% av Energin i Duracell Ultra:
Graf
Re: Köpvarning: Jula "Batterier Ultra Power -> Batteritestare
Ehm, vart har min post med kommentaren att "BatteryX" från Rusta är skräp tagit vägen?
Var visserligen 2 år sedan, men då var de inte bra! Om jag minns rätt hade de problem både med höga strömmar och dålig kapacitet. Var väl gamla brunstenar.
Har använt dem i ficklampor, kanske att de är bra till applikationer som drar väldigt lite ström, men för mig var de inte bra!
Var visserligen 2 år sedan, men då var de inte bra! Om jag minns rätt hade de problem både med höga strömmar och dålig kapacitet. Var väl gamla brunstenar.
Har använt dem i ficklampor, kanske att de är bra till applikationer som drar väldigt lite ström, men för mig var de inte bra!
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Re: Köpvarning: Jula "Batterier Ultra Power -> Batteritestare
Det inlägget ligger kvar i den här tråden,
eftersom det inte har med batteritestaren att göra.
eftersom det inte har med batteritestaren att göra.