T. Laga kretskort i GBG
T. Laga kretskort i GBG
Hej. För det första är jag ny här, med nästan noll kunskaper. Därför behöver jag hjälp.
Har ett enkelt kretskort med några ytliga kontakter som blivit sönderbrända, och som jag inte lyckats laga själv. Testade att lägga på lite lödtenn, men det blev för bulligt, samt silverlack, men det funkade inte heller.
Det är några rutor på ca 3x4mm som måste fyllas i med "något ledande material" (sa ju att jag hade noll kunskaper)
Kortet ser ut som på bilden nedan, men fastlött bland kablar och batterier. Det är några av de rutorna som sitter i en halvmåneform som behöver fyllas i.
http://www.dykarna.nu/fotoalbum/21114/253007.html
Någon som vill hjälpa mig i veckan med detta? Skulle vara jättebra om det var lagat innan torsdag.
Tack på förhand /K
Har ett enkelt kretskort med några ytliga kontakter som blivit sönderbrända, och som jag inte lyckats laga själv. Testade att lägga på lite lödtenn, men det blev för bulligt, samt silverlack, men det funkade inte heller.
Det är några rutor på ca 3x4mm som måste fyllas i med "något ledande material" (sa ju att jag hade noll kunskaper)
Kortet ser ut som på bilden nedan, men fastlött bland kablar och batterier. Det är några av de rutorna som sitter i en halvmåneform som behöver fyllas i.
http://www.dykarna.nu/fotoalbum/21114/253007.html
Någon som vill hjälpa mig i veckan med detta? Skulle vara jättebra om det var lagat innan torsdag.
Tack på förhand /K
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: T. Laga kretskort i GBG
Hej.
Det är alltså en vridomkopplare gjord på kretskort...
Hur ser metallkontakterna ut i själva vredet, du skrev att det brunnit..
Är dessa ok?
Om det har brunnit så att kopparfolien är borta så blir det riktigt besvärligt att reparera. Det kan vara enklare att tillverka en ny.
Swech
Det är alltså en vridomkopplare gjord på kretskort...
Hur ser metallkontakterna ut i själva vredet, du skrev att det brunnit..
Är dessa ok?
Om det har brunnit så att kopparfolien är borta så blir det riktigt besvärligt att reparera. Det kan vara enklare att tillverka en ny.
Swech
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Det där är oxiderat, förmodar att det har kommit i kontakt med saltvatten.
Nytt kretskort är det som behövs för att fixa det där problemet, kontaktytorna bör även vara guldplätterade för att ha ett bra oxidationsskydd.
Vad är det till för?
Nytt kretskort är det som behövs för att fixa det där problemet, kontaktytorna bör även vara guldplätterade för att ha ett bra oxidationsskydd.
Vad är det till för?
Bilden heter ju "dränkt blixt" så man kan väl anta att det är till en blixt.
- tecno
- Kontakt:
Lite trött är man tydligen
Som sagt, nytt kort och även byte brytare är på sin plats.

Som sagt, nytt kort och även byte brytare är på sin plats.
Sönderbränt var nog bara ett ord jag använde. Metallkontakterna är lite oxiderade, men funkar.
Det är ett reglage för en blixt avsedd för undervattensfotografering. Den blev dränkt några veckor sedan då jag glömde en tätande o-ring. Kretskortet på bilden hör till en annan blixt som jag tänkte reparera med nya kontakter osv. Tänkte bara byta de trasiga sladdarna och löda på nya, men det projektet havererade totalt. Att beställa nya kretskort är inget att tänka på för jag tror inte tillverkaren kommer godkänna det. De reparerar gärna, men är ovilliga att låta andra pilla på sakerna. Ska det repareras får det dessutom sändas till USA.
Suttit och pillat med en liten buzzer för att se var det fungerade och inte fungerade. Tyvärr har jag förstört lite i mina försök till reparation, men finns vissa områden som funkar (dock inte tillräckligt stora för att allt ska funka). I den inre raden är (från vänster) ruta 1 och 4 som ska lagas, och in den yttre raden ruta 4 (som ska sitta ihop med inre ruta 4). Lyckades skrapa bort den skyddande färgen (det mörkgröna) och man kanske kan leda allt vidare därifrån?
Förstår ni vad jag menar?
Att köpa ett nytt batteripack kostar 170 dollar plus frakt, moms och tull. Inte så roligt i detta läget.
Det är ett reglage för en blixt avsedd för undervattensfotografering. Den blev dränkt några veckor sedan då jag glömde en tätande o-ring. Kretskortet på bilden hör till en annan blixt som jag tänkte reparera med nya kontakter osv. Tänkte bara byta de trasiga sladdarna och löda på nya, men det projektet havererade totalt. Att beställa nya kretskort är inget att tänka på för jag tror inte tillverkaren kommer godkänna det. De reparerar gärna, men är ovilliga att låta andra pilla på sakerna. Ska det repareras får det dessutom sändas till USA.
Suttit och pillat med en liten buzzer för att se var det fungerade och inte fungerade. Tyvärr har jag förstört lite i mina försök till reparation, men finns vissa områden som funkar (dock inte tillräckligt stora för att allt ska funka). I den inre raden är (från vänster) ruta 1 och 4 som ska lagas, och in den yttre raden ruta 4 (som ska sitta ihop med inre ruta 4). Lyckades skrapa bort den skyddande färgen (det mörkgröna) och man kanske kan leda allt vidare därifrån?
Förstår ni vad jag menar?
Att köpa ett nytt batteripack kostar 170 dollar plus frakt, moms och tull. Inte så roligt i detta läget.
- tecno
- Kontakt:
Det där är inget man försöker lappa ihop! Byta kort är det som gäller, finns det inte som reservdel så är det ju illa. Den är ju relativ enkel så ett nytt kan man ju göra själv
Skulle kanske kunna hjälpa dig med en beställning av nytt kort. Behöver inte bli så dyrt (~200 kr), om du kan vänta lite. Krävs dock fler bilder för att avgöra om det är möjligt (gärna på kortet som det gäller, där dess montering och funktion framgår).
Lagt upp en bild på det aktuell kortet där det sitter fast med kablar o skit. Följ den förra länken och tryck åt höger uppe i hörnet. Där syns även de andra delarna som hör till: Det ytte vredet som styr den "inre hållaren" för kontakterna (metallbitarna) och skruven som håller fast den inre hållaren mot kortet. Egentligen ett väldigt enkelt kort (ser det ut som), men har man inte gjort sådant här innan blir det genast lite svårare.
Varje steg har en eller två funktioner. Steg 1 (från vänster blir det ruta ett och två som kopplas samman. inre raden för sig, yttre för sig) visar batteristyrka och en positionslampa. Steg 2 är allt avstängt. Steg 3 (bara yttre ruta 3+4) blixt igång. Steg 4 har blixt samt lampan från steg1.
Malm: kan du hjälpa mig med det vore det bra. Hoppas bara jag kan löda ihop allt på ett bra sätt. Skulle kunna fixa en ritning åt dig isåfall. Gör du två kort kanske jag t.o.m kan återuppta det havererade projektet.
Varje steg har en eller två funktioner. Steg 1 (från vänster blir det ruta ett och två som kopplas samman. inre raden för sig, yttre för sig) visar batteristyrka och en positionslampa. Steg 2 är allt avstängt. Steg 3 (bara yttre ruta 3+4) blixt igång. Steg 4 har blixt samt lampan från steg1.
Malm: kan du hjälpa mig med det vore det bra. Hoppas bara jag kan löda ihop allt på ett bra sätt. Skulle kunna fixa en ritning åt dig isåfall. Gör du två kort kanske jag t.o.m kan återuppta det havererade projektet.
Borde ju lätt kunna gå att etsa ett likadant kort och ersätta detta med. Guldplätering är svårare men om man förtennar håller det en bra stund ändå, förutsatt att det inte kommer i saltvatten då 

Jag har fått hjälp och ett nytt kort håller på att tillverkas. Meningen är ju att det inte ska in saltvatten men vad ska man göra när man glömmer de tätande o-ringarna. Inte kombinera öl, prat och vänner med att montera kameran... Då kan "olyckor" hända...
Nä, inget bra. Om det görs andra typer av förberedelser i samma tillstånd, så kanske man ska vara glad att inget värre hände. Fast å andra sidan så är man nog automatiskt noggrann med dom riktigt viktiga sakerna.