hur kopplar man pulsgivare till PIC?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Johan123

hur kopplar man pulsgivare till PIC?

Inlägg av Johan123 »

Hej!

Jag planerar att bygga en accelerationsbänk som projektarbete i 3:an. Till denna hade jag tänkt mig att använda en pulsgivare och utnyttja den kanalen som ger en puls vid en viss vinkel varje varv. (artikelnummer 37-596-10 Elfa) Denna pulsgivare ska sedan vara kopplad till en PIC som tar emot och räknar pulserna som sedan skickas vidare till datorn där man mäter tiden mellan pulserna osv. Jag har inte riktigt bestämt vilken PIC som ska användas men tänkte mig något i stil med PicoLog 1012, USB (artikelnummer 76-742-15 Elfa)
Eftersom jag inte har läst så mycket elektronik ännu, då jag bara går i gymnasiet så har jag inte så bra koll på hur man kopplar denna pulsgivare till PICen och undrar därför om någon är på forumet vet hur det ska kopplas och i sådana fall kunna beskriva det?

Tack på förhand
sodjan
EF Sponsor

Re: hur kopplar man pulsgivare till PIC?

Inlägg av sodjan »

Säkert en bra men dock lite dyr givare. Om du bara tänker använda utgången
för en puls/varv så kanske det finns enklare sätt (i alla fall betydligt billigare)
att fixa denna signal.

> Denna pulsgivare ska sedan vara kopplad till en PIC som tar emot och räknar
> pulserna som sedan skickas vidare till datorn där man mäter tiden mellan pulserna osv.

Enklare (eller i alla fall bättre) att PIC'en mäter tiderna och skickar färdiga tider till PC'n.
En PC är inte speciellt bra på att "mäta tider", i alla fall inte så korta tider som det
handlar om i detta fall.

> Jag har inte riktigt bestämt vilken PIC som ska användas men tänkte mig något i stil med PicoLog 1012...

Du talar om 2 helt olika saker. Du får nog bestämma om du vill bygga något från "scratch"
med t.ex en PIC eller om du ska köra med en färdig data-logger (som du länkade till). Den
loggern har väldigt lite med en PIC att göra. Det skulle kunna sitta en PIC i den där loggern
men det framgår inte (och är inte speciellt intressant).

> hur man kopplar denna pulsgivare till PICen

Handlar mest om anpassning av signalnivåer. Givaren körs på 10-30 V och en PIC ska
ha 5 V signaler. Resten är "bara" programvara... :-)

Du måste nog sätta dig och se till att skriva ihop en vettig spec över det du
ska göra. Vilka krav du har o.s.v.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det var nog den dyraste pulsgivaren jag sett :) (fast det finns ju garanterat dyrare att hitta om man letar..)

Vad är en accelerationsbänk f.ö ? något som mäter acceleration förstås, men på vad ?
Johan123

Inlägg av Johan123 »

Tack för svaren hittills!

Att jag väljer denna pulsgivare är för att den är pålitlig och klarar höga varvtal då jag ska bänka mina högvarviga radiobilsmotorer för att bygga nya expansionskammar. Man låter motorn accelerera en trumma som man vet vikt och mått på, genom att ta reda på hur fort motorn accelererar trumman kan man räkna fram motorns effekt osv. Att den är dyr är jag fullt medveten om men tror nog att jag kan få tag på begagnade om jag letar lite.

Som jag sa så har jag inte så är min kunskap i ämnet inte så stor (dock har jag koll på programeringen och fysiken) och det är därför jag behöver hjälp.
Att använda denna pulsgivare och datalogger är det jag kommit fram till skulle fungera. Att låta dataloggern mäta tiden emellan pulserna var en bra idé, det ska jag fundera vidare på!

Jag valde en färdig datalogger beror på att jag inte har kunskap nog att tillverka en egen.

Tror ni att detta skulle fungera eller är jag behov att bygga något eget ändå?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Tror ni att detta skulle fungera ?

Kanske, kanske inte.

Som jag sa tidigare, du måste nog stämma av detta mot dina krav.
Det är ju något som vi inte vet speciellt mycket om.
Johan123

Inlägg av Johan123 »

Samplingsfrekvens: 1 MS/s vilket borde räcka. Motorn går som max 30000 rpm --> 500rps

En annan sak jag egentligen skulle vilja kunna gör är att driva pulsgivaren direkt från loggern men eftersom den kräver minst 10V så får jag ha överseende med det och använda en extern strömkälla.

Men till själva kopplingen då:
Hur vet jag vilka kablar på pulsgivaren som ska användas? Har den två kablar för den externa strömkällan och sedan en + och - som man ansluter till "analog in" och GND i dataloggern?
bearing

Inlägg av bearing »

Varför behöver du fler än 1 puls per varv?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Johan123 skrev:Samplingsfrekvens: 1 MS/s vilket borde räcka. Motorn går som max 30000 rpm --> 500rps

En annan sak jag egentligen skulle vilja kunna gör är att driva pulsgivaren direkt från loggern men eftersom den kräver minst 10V så får jag ha överseende med det och använda en extern strömkälla.
Å andra sidan så drar den bara 55mA (typ) till 125mA (max) så du skulle kunna köra stepup.

Enl databladet finns det f.ö en version som pratar RS422 som drivs på 5V också.
Senast redigerad av Glenn 20 juli 2009, 10:59:34, redigerad totalt 1 gång.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Som jag har försöt att säga vid flera tillfällen nu. *Först* måste du samla dina krav i en kravspec.
Sedan kan du kolla på olika lösningar. Det här blir bara fåning med en massa lösryckta
ogenomtänkta "krav" som inte stämmer överens mot varandra. T.ex :

> Samplingsfrekvens: 1 MS/s vilket borde räcka. Motorn går som max 30000 rpm --> 500rps

Du har tidigare sagt att dy vill ha 1 puls/varv. Vid 500 varv/sek så blir det 500 pulser/sek.
Vad är det som ska "samplas" 1.000.000/sekund ???
Och ska du inte bara vänta på pulserna ? Vad är det som ska "samplas" ??

Så en gång till, sätt dig ner och tänk igenom det hela i lugn och ro. Fundera
på vilka dina krav är. Kolla att allt stämmer överens. Var inte detta ett projektarbete ?
Ligger det inte i själva uppdraget/arbetet att försöka genomföra det på ett ordentligt sätt ?
Vad har du/ni skrivit för dokumentation så här långt ? Projektspec ? Kravspec ?
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Med en vit/svartmålad axel och en fotoreflektor får du nog minst samma rotations hastighet på axeln som med den sensorn på elfa.
För ca en tusendel av priset.
Mätningen kan du göra med en vanlig pic och använda en med usb kanske för att få till dator.
Jag skulle tro att du kan bygga all elektronik för under 100:- istället för flera tusen.
Och du lära dig mer om du bygger själv istället för koppla ihop 2 moduler.

Sedan får du såklart fästa någon vikt på axeln på motorn så den inte snurrar upp i maxvarv direkt.
Johan123

Inlägg av Johan123 »

hmm låter intressant!
En vikt måste jag ändå fästa så det är inga problem.
Med en vit/svartmålad axel och en fotoreflektor får du nog minst samma rotations hastighet på axeln som med den sensorn på elfa.
är alltså fotoreflektor bättre för så höga varvtal?

Anledningen till att jag inte bygger själv beror på att jag inte har så god kunskap inom elektronik ännu, men det är klart, med lite hjälp och vägledning ska det nog kunna gå!
Mätningen kan du göra med en vanlig pic och använda en med usb kanske för att få till dator.
Skulle du kunna ge något exempel på vilken pic och fotoreflektor du skulle använda för bygget om du skulle bygga?
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Om du handlar på elfa så kan jag föreslå följande:
PIC:
Om du vill köra via serieporten: 73-873-54 Den har de flesta funktioner och är väldigt billig.
Om du vill köra via USBporten: 73-342-38 Den har USB funktion.

Sedan måste du såklart ha en programmerare till PIC:kretsen med det kanske ni har i skolan.

Reflektions sensor: 75-344-72

Om du vill ha via serieporten måste du ha en max232 krets(eller liknande).
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

victor_passe skrev:Om du handlar på elfa så kan jag föreslå följande:
PIC:
Om du vill köra via serieporten: 73-873-54 Den har de flesta funktioner och är väldigt billig.
Skoja i min doja, hur 17 kan dom sälja den för det priset ? det är väl lägre än microchips pris om jag minns rätt ?
dessutom MYCKET lägre än vad jag gav för föregångaren..
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Japp, jag noterade i vintras att ELFA's prissättning på många nyare PIC
processorer är lite märklig. De ligger ibland *under* Microchips volympriser.
I just detta fall (16F887 i DIP) så ligger ELFA på 17:80 och MC på 16:90
i 1-styck, och för 100 st är priserna 14:40 resp 16:00. Man måste köpa
> 5000 st från MC för att komma under ELFA's 100-pris.

Detta är naturligstvis en av anledningarna att jag under vintern slutade med
att erbjuda ett PIC sortiment, det finns ingen chans att konkurera med
ELFA om jag själv ska ta hem dom från MC... :roll:

Jag ringde faktiskt upp ELFA för att kolla om priserna verkligen stämmer,
men det tyckte de att de gjorde. De måsta ha fått redigt bra avtal med MC !

Personligen undrar jag fortfarande om inte ELFA har gjort en kalkylmiss...

> dessutom MYCKET lägre än vad jag gav för föregångaren..

ELFA tar ca 100:- (97:30) för 16F877A (d.v.s "föregångaren") i 1-styck...

Det gör 16F886/887 väldigt prisvärda med tanke på vad de innehåller.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja, och just 16F877A är den picen jag använder oftast, nu har jag iofs rätt många sådana liggandes men den saknar ju intern oscillator, vilket ju 16F887 har. (och säkert en del andra förbättringar som jag inte är direkt i behov av.)

Får ta och handla några 887 och testa med :)
Skriv svar