Mäta förbrukad effekt

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Icecap

Mäta förbrukad effekt

Inlägg av Icecap »

Som en del andra har jag fått bytt min el-mätare och den därmed höjda räkningen. Att så många av de mekaniska skulle lida av slitage att de släpade efter tror jag helt enkelt inte på, jag är ganska säker på att det beror på den nya mätaren och de fel som tillåts i den.

Men detta måste kunde bevisas!

Jag funderar alltså på att bygga en mätenhet som gör samma jobb fast då korrekt.

Att summera resultaten i en µC med EEPROM är knappast ett problem, att koppla ihop med en PC för dumpning av data är triviellt men att mäta åtgången effekt korrekt är inte helt enkelt, man ska ju kunde kompensera för konstiga vågformer på U och I.

Min tanke är att bygga 2 st analoga integratorer per fas, dessa växlar mellan sig när det når ett visst nivå eller när man växlar, har inte riktigt bestämt vilket som är bäst.

Dessa integratorer ska ha en strömkälla som styrs av spänningen man mäter på samt en som styrs av strömmen i ledaren man mäter på, om den första strömkälla styr "maxutslag" på den andra strömkälla och man laddar upp en kondensator med resultatet borde resultatet på kondensatorn vara ett linjärt mått på effekten.

Om man då antingen växlar mellan 2 av dessa kretslopp varje period eller när de uppnår ett visst nivå borde man minimera mätfel ganska väl. Vill man göra denna styrning mer avancerat kan man väl göra det men tanken är att man läser av och nolla den ena integratorn medan den andra jobbar och på det vis växlar fram och tillbaka.

Mitt mål är såklart att få en mätenhet som är exakt och som klarar de konstiga vågformar som dagens elektronik ger, när detta är klart ska jag sammanställa resultatet och om det avviker kännbart från den nya el-mätaren (till min fördel) ska jag ha en lång snack med el-bolaget.
Mindmapper

Re: Mäta förbrukad effekt

Inlägg av Mindmapper »

Heja Icecap, på dom bara. :mrgreen: :tumupp:
Lider också av förhöjda räkningar, men har inte din kraft att ta itu med saken.
Det ska bli verkligen intressant att följa detta, inte helt lätta mätproblem.
Hur tänker du mäta strömmen? Halleffekt eller strömtrafo!
Norpan

Inlägg av Norpan »

Som det ser ut just nu på min sida hos Eon, så har min förbrukning sjunkit med mellan 3 och 4 MWh per år, vilket är ungefär 20-25%, sen mätarbytet. 8)
Så jag vågar inte bråka med dem om nu min nya fina fjärravlästa mätare går för sakta.
Är nog förövrigt ingen större idé att försöka få tillbaka nåt, även om det skulle visa sig att den gamla gick för fort.
GFEF

Inlägg av GFEF »

Icecap
>Men detta måste kunde bevisas!

Då krävs en kaliberad mätare med giltigt kalibreringsintyg.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

GFEF: så sant så men med ett ordentligt mätverktyg kan man röra om så mycket i ankdammen att de monterar en kalibrerat mätare och kontrollerar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

enklast, få tag i en hederlig analog och kolla att den stämmer mot känd last

elektroniskt, att bygga analoga multiplicerare för ström och spänning och där få ut effekten momentant, att sedan summera den tillräckligt snabbt är ett problem, men man kan ju analogt göra ett sekundsnabbt medelvärde och summera det

dom två allternativen motsäger ju inte sig, så man kan ju gärna ha båda
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

jag tror det finns en marknad att kunna mäta vid sin matning till lght/förbrukningsavtalsställe för att kunna balansera/verifiera deras mätning som ligger i nåt kringutrymme ... tror man kan bli av med 10.000+ oberoende mätare ganska snabbt ... köpa om priset är rätt ? eller att man kan hyra mätare samt få elelektikersförbunds montering/demontering inbakat i hyran ...
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Jag hittade precis denna http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=70578979 när jag satt och läste igenom katalogen, kan det vara något ?
Per
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ytterst osanolikt att den mäter rätt, i varjefall på komplexa laster
GFEF

Inlägg av GFEF »

xraid
>samt få elelektikersförbunds montering/demontering inbakat i hyran ...

Om huvudsäkringaran är vanliga proppsäkringar.
Borde det gå att tillverka adapter propphuvar som
kopplar in en friståend kaliberad mätare.

Någonting för uthyrnings firmor.....
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

kalas - om det skulle fungera med att användaren kan installera själv ...

sen om Vi kunde koppla oss mot http://www.google.org/powermeter/howitworks.html utan att tröga nätägare ska få tummen ur ...

https://services.google.com/fb/forms/powerreaderdevice/
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

lite inspiration och ideer kanske kan hittas här http://earth2tech.com/2009/04/14/10-ene ... your-home/
Användarvisningsbild
jerjo2
Kontakt:

Inlägg av jerjo2 »

Du har läst om Actaris elmätare antar jag? Annars finns det en artikel: http://newsroom.vattenfall.se/2009/06/1 ... -elmatare/
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Sådana adapters finns att köpa 76-454-27.
StigH

Inlägg av StigH »

grym skrev:ytterst osanolikt att den mäter rätt, i varjefall på komplexa laster
God fråga.
Jag har en helt ny mätare en Policom PT761 och likt många andra fått en förhöjd förbrukning...
Gamla "mekaniska" mätaren var bara 7 år gammal..
http://www.policom.no/sitefiles/29/desi ... 08.ppt.pdf
10 000 imp/kwh på blinkande gul LED.
Igår så tröttnade jag och började koppla ur laster för att söka eltjuvar.
När jag kopplat bort vårt värme/vent aggregat med 2 stora fläktar (250 eller 500W/st, styrda)
så ÖKADE förbrukningen! Vad i..... :shock:
Jag börjar undra, hur säkra är dessa mätare på sneda laster? Vi har i huset bara 2 glödlampor och spis/disk maskin som är resistiva laster.
Allt annat i elförbrukare är ju fasföskjutande, datorer kyl/frys/motorer/pumpar/ ac/dc omvandl i elektronik etc etc.
Upprepade fö försöket och fick samma resultat! (Något annat kunde ju ha startat just exakt vid min mätning av pulser/30sek 1:a ggn..)
Finns många intressanta trådar i ämnet här, har läst en del av dem och jag vill nu ha något som ger mig momentana förbrukningen i realtid, säj 1gg/30-60 sek.
Ska naturligt visas på display/dator och basera mätn på impulsblinkandet på mätaren..
Få se om jag får till det, andra har ju redan gjort en del på området.
Skriv svar