Slimmat moderkort
- Gildebrand
Slimmat moderkort
Hejsan!
Jag är på jakt efter ett moderkort som får plats bakom en 12,1 tums tft. Tanken är att jag ska bygga en väggmonterad dator med touchscreen, och vore trevligt om den inte byggde alltför mycket på djupet. Moderkortet behöver ha dubbla skärmutgångar, den ena med upplösningen 800x600 som går till skärmen och den andra går till en projektor. Det behöver också ha 4 kanalers ljud. Jag har kollat på lite olika ATOM bord men de bygger så mycket på djupet.
Har ni någon idé?
Jag är på jakt efter ett moderkort som får plats bakom en 12,1 tums tft. Tanken är att jag ska bygga en väggmonterad dator med touchscreen, och vore trevligt om den inte byggde alltför mycket på djupet. Moderkortet behöver ha dubbla skärmutgångar, den ena med upplösningen 800x600 som går till skärmen och den andra går till en projektor. Det behöver också ha 4 kanalers ljud. Jag har kollat på lite olika ATOM bord men de bygger så mycket på djupet.
Har ni någon idé?
-
- Gildebrand
Re: Slimmat moderkort
Det behöver inte vara så litet egentligen, bara slimmat, och alla itx-kort jag kollat på är ganska så höga.
-
Kolla om du kan få tag på något moderkort till lätta/tuna klienter gärna med 12VDC matning till moderkortet.. då brukar de inte vara så höga och måtten känns som att det bör finnas nått passande. har själv ett fast bara en skärmutgång o sen så använderjag detlite till och från.
- Gildebrand
Funderar på om det skulle gå att få tag på laptop-moderkort och använda sig av de. Fast de brukar väl vara dyra som s*tan?
Tradera!
Man kan få tag i laptopmoderkort där ibland... en del funkar... många andra - inte!
Man kan få tag i laptopmoderkort där ibland... en del funkar... många andra - inte!

- Gildebrand
Det moderkortet såg ju väldigt trevligt ut. Nån aning om vad det kostar?
- Gildebrand
helt orelevant men passar på att fråga eftersom det är till samma projekt. Jag skulle vilja skapa virtuella com-portar i datorn som skickar ut det som de tar emot över ethernet. I andra ändan av kabeln sitter nån enhet som gör om det till rena COM-portar.
Köp en eeePC, tunt mobo, skärmutgång... du får t.om en skärm också på köpet.
- Gildebrand
Kontron kortet var snordyrt, och skulle gärna se att det fanns något alternativ till det.
Denna är mindre än 20 mm hög, matas med 12 V DC och kostar runt tusingen. Osäker på om man kan köra två skärmar, men den har i alla fall både dvi och vga.
- Gildebrand
Det såg ju väldigt intressant ut. Det hade stöd för dubbla skärmutgångar också, men förstod inte riktigt om det hade 4 kanals ljud.
- Gildebrand
Passar på och fråga om ni känner till någon slimmad DVD-läsare UTAN släde, alltså typ som på en macbook.
Varför ska den inte ha släde?
Finns det någon speciell anledning eller är det bara för att du inte tror att den blir slimmad då?
Det finns tunna DVD-läsare (ca 1cm) av den modell som sitter i laptops där man trycker på en knapp så poppar släden ut. Dessa har släde men är ändå tunna och fina. Tyvärr kan jag inte på rak arm länka till någon sån som säljes.
Finns det någon speciell anledning eller är det bara för att du inte tror att den blir slimmad då?
Det finns tunna DVD-läsare (ca 1cm) av den modell som sitter i laptops där man trycker på en knapp så poppar släden ut. Dessa har släde men är ändå tunna och fina. Tyvärr kan jag inte på rak arm länka till någon sån som säljes.