Radiosignal till lysdiod
Radiosignal till lysdiod
Hej
Jag har testat att koppla en lysdiod istället för högtalaren i en transistorradio och då blinkade leden helt slumpmässigt. Precis den funktionen vill jag ha utan att använda en klumpig radio.
Nu till min fråga: Hur får jag lättast en radiosignal att driva en led?
Behöver alltså en modulerad signal, vilken kanal, språk, tal eller musik har ingen betydelse bara leden blinkar slumpmässigt.
Någon som har några enkla ideér?
Fender
Jag har testat att koppla en lysdiod istället för högtalaren i en transistorradio och då blinkade leden helt slumpmässigt. Precis den funktionen vill jag ha utan att använda en klumpig radio.
Nu till min fråga: Hur får jag lättast en radiosignal att driva en led?
Behöver alltså en modulerad signal, vilken kanal, språk, tal eller musik har ingen betydelse bara leden blinkar slumpmässigt.
Någon som har några enkla ideér?
Fender
Claes Ohlsson
Till jul köpte jag en liten obs liten FM radio i deras pryllåda 29:-
den kan väl duga ?
den kan väl duga ?
-
- Kontakt:
Fast förståss. Vill man ha det ultimat litet (8 pinnar) och billigt (17 kr) så tar man en PIC12F629 och hänger på 1 till 5 lysdioer direkt på utgångarna och ansluter nånstans mellan 2.2 och 5.5 volt till den och vips så har man en fin blinkande lägereld.
Kräver förståss ett litet program, men det tar inte många minuter att få till.
Man kan tillochmed offra några av pinnarna på kretsen för att kunna ändra på hur den ska blinka. (svag/starkt, snabbt, falnande osv...)
Kräver förståss ett litet program, men det tar inte många minuter att få till.
Man kan tillochmed offra några av pinnarna på kretsen för att kunna ändra på hur den ska blinka. (svag/starkt, snabbt, falnande osv...)
Nu har jag fått loss tummen...
Läs mer om mitt projekt "stearinljussimulator":
http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic.php?t=3568
Läs mer om mitt projekt "stearinljussimulator":
http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic.php?t=3568