enkel strömbegränsning som gått åt skogen...
enkel strömbegränsning som gått åt skogen...
Jag håller på med ett GPS projekt som mitt exjobb, och en del som ingår är att strömbegränsa matningsspänningen till de aktiva GPS antenner som jag använder (4st) Dessa ska strömbegränsas till 50mA och jag valde en max4766c (http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/4513) som är en programmerbar strömbegränsningsswitch. Vad jag missade var att den endast klarade 75mA som lägsta utström, så jag tänkte kolla med er som är mycket bättre än mig på analog elektronik, om det överhuvud taget är möjligt att göra någon form av strömdelning eller annat med den befintliga kretsen så jag inte måste cadda om kortet och vänta på tillverkning osv...
jag kör på 3,3V matning som nu är begränsad till 75mA, och vill alltså ha den begränsad till 50mA istället.
Om det nu är så att det inte går att göra om det befintliga schemat, så tar jag gärna emot förslag på andra komponenter som funkar!! (hittade en annan maxkrets max4995c som jag tror borde funka, men rätta mig gärna)
jag kör på 3,3V matning som nu är begränsad till 75mA, och vill alltså ha den begränsad till 50mA istället.
Om det nu är så att det inte går att göra om det befintliga schemat, så tar jag gärna emot förslag på andra komponenter som funkar!! (hittade en annan maxkrets max4995c som jag tror borde funka, men rätta mig gärna)
- Electricguy
Re: enkel strömbegränsning som gått åt skogen...
kjell säljer strömbegränsningar till power LEDs med en LM317, så en sådan borde ju fungera, men frågan är hur man räknar på det 

Med en LM317 kan man _inte_ lösa det!
Grejen är att mäta med en "high side current sense" och sedan styra en P-MOSFET enl. detta och sedan kommer frågan: ska det vara strömbegränsning eller ska den klippa vid överbelastning?
Eller kan det fungera med en polyswitch kanske?
Grejen är att mäta med en "high side current sense" och sedan styra en P-MOSFET enl. detta och sedan kommer frågan: ska det vara strömbegränsning eller ska den klippa vid överbelastning?
Eller kan det fungera med en polyswitch kanske?
- Schnegelwerfer
Varför vill du begränsa strömmen till de aktiva antennerna? I normaldrift drar de ju den ström de behöver.
Jag tror att du är ute efter att begränsa strömmen vid felfall, då är Polyswitch eller liknande rätt väg att gå.
Jag tror att du är ute efter att begränsa strömmen vid felfall, då är Polyswitch eller liknande rätt väg att gå.
Hm, detta är väldigt krångligt, för databladet är så svårt att tyda...Min första tanke var att jag behövde konstant begränsning, men nu börjar jag bli osäker:
Matningen till antennen går igenom GPS-mottagaren, och är skild från mottagarens egen matning. Enligt databladet för mottagaren skall en strömbegränsande matning användas, satt till 50mA. Jag tänkte då först att eftersom matningen läggs på mittledaren i koaxkabeln och således ochså går igenom RF-delen av mottagaren, så kunde saker gå sönder om strömmen blev för hög. Men när jag nu lite snabbt kollade på data för antenner så ligger de typiskt på ~30-35mA, så jag börjar luta mer åt att Schnegelwerfer har rätt i att begränsningen endast behövs om de råkar bli kortis eller nått i antennen...
Om man vill ha en kontinuerlig begränsning så borde väl alla LED-drivare eller en strömspegel kunna funka, men en polyswitch känns mer och mer intressant...
Om ni har tid och lust så kan ni kika i databladet för mottagaren och se om ni tolkar det hela annorlunda: http://novatel.com/Documents/Manuals/om-20000077.pdf
sök på ordet preamp
Matningen till antennen går igenom GPS-mottagaren, och är skild från mottagarens egen matning. Enligt databladet för mottagaren skall en strömbegränsande matning användas, satt till 50mA. Jag tänkte då först att eftersom matningen läggs på mittledaren i koaxkabeln och således ochså går igenom RF-delen av mottagaren, så kunde saker gå sönder om strömmen blev för hög. Men när jag nu lite snabbt kollade på data för antenner så ligger de typiskt på ~30-35mA, så jag börjar luta mer åt att Schnegelwerfer har rätt i att begränsningen endast behövs om de råkar bli kortis eller nått i antennen...
Om man vill ha en kontinuerlig begränsning så borde väl alla LED-drivare eller en strömspegel kunna funka, men en polyswitch känns mer och mer intressant...
Om ni har tid och lust så kan ni kika i databladet för mottagaren och se om ni tolkar det hela annorlunda: http://novatel.com/Documents/Manuals/om-20000077.pdf
sök på ordet preamp
>Jag tänkte då först att eftersom matningen läggs på mittledaren i koaxkabeln
Då borde max strömmenbegeänsnig var FÖRE koaxkabeln....
Och att koaxkabeln godkänd för denna max felström..
Då borde max strömmenbegeänsnig var FÖRE koaxkabeln....
Och att koaxkabeln godkänd för denna max felström..
Brukar det inte räcka med ett motstånd (ca100ohm) som strömbegränsare i såna här fall. Antennen drar så lite ström så spänningsfallet över motståndet blir obefintligt (eller i alla fall så pass litet att det inte gör nått). Men i fall ledarna skulle kortslutas så begränsas strömmen så inget brinner upp.
Om matningen är 3.3V och man vill begränsa till 50mA så skulle det innebära ett motstånd på 66 Ohm.ristomemo skrev:Brukar det inte räcka med ett motstånd (ca100ohm) som strömbegränsare i såna här fall. Antennen drar så lite ström så spänningsfallet över motståndet blir obefintligt (eller i alla fall så pass litet att det inte gör nått). Men i fall ledarna skulle kortslutas så begränsas strömmen så inget brinner upp.
Om man sen tänker sig att antennen drar 35mA från matningen så blir ju spänningen över motståndet 66*0.035 = 2.31V, dvs ett ganska ordentligen spänningsfall.
Jag röstar för polyswitch

- Electricguy
denna påstår iaf Kjell vara en strömbegränsning:
http://www.kjell.com/content/media/imag ... /87593.jpg
http://www.kjell.com/content/media/imag ... /87593.jpg
Rifakungen: Nje, det blir inte strömbegränsning, utan det blir en konstantströmsgenerator, dvs den kommer öka spänningen ända tills strömmen är vad den vill ha den till.
Men om inmatad spänningen är drivspänningen borde det väll fungera? det finns ju ingen stepupfunktion som ökar utspänningen över inspänningen.
Och det spänningsfall som är över den är inget problem?
Den behöver minst 3V spänningsfall över sig för att börja fungera och antennen fungerar sannolikt inte lika bra med 0,3V som matningsspänning...
Den behöver minst 3V spänningsfall över sig för att börja fungera och antennen fungerar sannolikt inte lika bra med 0,3V som matningsspänning...
Jo spänningsfallet ställer ju till det. I databladet www.national.com/ds/LM/LM117.pdf på sida 19 och 20 finns dessa 2 kopplingar. "Precision current limiter" och "Current limited voltage regulator" kommentarer om de?
Fast det verkar hur som helst som att strömbegränsningen inte kan ställas till så lågt som 50mA om jag tolkar databladet rätt.
Fast det verkar hur som helst som att strömbegränsningen inte kan ställas till så lågt som 50mA om jag tolkar databladet rätt.
Mindes lite fel, har pillat med en GPSmodul från ublox för bra länge sedan, där var det ett motstånd på 10ohm man satte mellan 2 pinnar, men då användes en intern strömbegränsning (eller om det var total avslagning) såg jag när jag läste djupare.frejo skrev:Om matningen är 3.3V och man vill begränsa till 50mA så skulle det innebära ett motstånd på 66 Ohm.ristomemo skrev:Brukar det inte räcka med ett motstånd (ca100ohm) som strömbegränsare i såna här fall. Antennen drar så lite ström så spänningsfallet över motståndet blir obefintligt (eller i alla fall så pass litet att det inte gör nått). Men i fall ledarna skulle kortslutas så begränsas strömmen så inget brinner upp.
Om man sen tänker sig att antennen drar 35mA från matningen så blir ju spänningen över motståndet 66*0.035 = 2.31V, dvs ett ganska ordentligen spänningsfall.
Jag röstar för polyswitch
- Schnegelwerfer
Det finns en annan stor nackdel med att lägga in ett seriemotstånd, om inte antennen är bra avkopplad internt riskerar man att få rippel på matningsspänningen till antennen.
Seriemotstånds-varianten fungerar ju bara bra om man vet att antennen drar hyfsat konstant ström...
Seriemotstånds-varianten fungerar ju bara bra om man vet att antennen drar hyfsat konstant ström...