Hjälp att skapa ett backupskript

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Exige

Hjälp att skapa ett backupskript

Inlägg av Exige »

Hej jag har under en tid gått i tankar på att skriva ett litet skript jag kan använda under Windows XP/Vista/7 för att göra backup på mappar. Jag har läst lite om batch-skripting men det verkar vara lite för kryptiskt för att förstå för en nybörjare.

Jag skulle vilja få tips på hur jag ska skriva en batch-fil som:
1. Tar emot en mapp genom kommandotolken eller genom att dra mappen över .bat-filen.
2. Komprimerar sedan mappen med 7-zip kommandolinje-program (http://www.7-zip.org/download.html).
3. Gör sedan en md5-hash på den komprimerade filen med md5sums (http://www.pc-tools.net/win32/md5sums/).
3. Sedan ska den komprimerade filen sparas med namnet "ordinare_mapp_namn.yyyy.mm.dd.md5_summa.7z" Där yyyy är året, mm är månaden med inledande nolla (Juni = 06) och dd är dag med inledande nolla.

Det jag finne svårt i det hela är hur jag tar emot parametrar (mappar eller dess adress som det borde bli) och skickar dessa som ingångsparametrar till tex 7-zip. Sen är det ju också den biten att ha ett dynamiskt namn, varav en del är en utkomma av ett annat program.

Om ni har tips på hur jag ska gå till väga eller rent av kan skriva skriptet så vore jag tacksam. :)

Det här skriptet hade jag sedan tänkt att det enkelt skulle schemaläggas och spara ner viktiga mappar till en annan plats, tex en extern hårddisk. Skriptet är ju också så allmänt att många lär ha nytta av det :)
Användarvisningsbild
nlinus

Re: Hjälp att skapa ett backupskript

Inlägg av nlinus »

Jag tycker att batchprogrammering är fruktansvärt.
Skulle nog antingen skriva en applikation för detta (ex. i .NET) eller göra ett VBScript.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Exempel:
Skapa en textfil med namnet test.vbs.

Klistra in följande innehåll:

Kod: Markera allt

set objArgs = WScript.Arguments
dim strFolder
if WScript.Arguments.Count > 0 then
  strFolder = objArgs(0)
  msgbox(strFolder)
else
  msgbox("No arguments")
end if
Spara.
Dubbelklicka på vbs-filen. Du borde få upp en ruta med texten "No arguments".
Dra och släpp en fil/mapp på din vbs-fil. Sökvägen till filen/mappen borde visas i en msgbox.
JanErik

Inlägg av JanErik »

Kolla på rsync eller rdiff-backup, nog måste det väl gå att få dem att funka i Windows.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

CwRsync fungerar alldeles utmärkt i Windows.
Skriv svar