Gymnasiearbete Robotarm

Berätta om dina pågående projekt.
Jesper K

Gymnasiearbete Robotarm

Inlägg av Jesper K »

Håller på och bygger en robotarm som projektarbete i gymnasiet. 3mm aluminium är materialvalet, har köpt in rc servon, (MG995) de rycker och har sig såklart (för det låga priset) men de är starka så det imponerar. Har även köpt en servokontroller från Lynxmotion, en SSC-32. Skulle hellre vilja bygga en egen för ca åtta servon, så om ni sitter på något bra schema får ni hojta till!
Bild

Tanken är väl att man ska kunna spela tre i rad mot den, har gjort ett program i Visual Basic där kan klicka i rutor och så via lite AI (njaaa, snarare programmerat in alla möjliga fall) så gör programmet ett motdrag och sänder kommandon till SSC-32 via en serieport.
Bild

Har även monterat upp en webbkamera så att man kan lägga markörer på ett spelbräde. Programmet Roborealm tolkar bilden och klickar sedan med musin i mitt program där man lagt markören. Sen är tanken att robotarmen ska lägga sin markör.
Bild
Bild
Bild

Om ni inte tröttnat redan får ni en youtube film :)
http://www.youtube.com/watch?v=PjugwcJp9iQ
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Gymnasiearbete Robotarm

Inlägg av Glenn »

Det där var ju lite coolt, har du inga bilder på själva robotarmen ?

En servokontroller bygger man ju lätt med en pic, fast då måste ju den programmeras också.

Tror till och med det finns färdigkonstruerade med schema och kod..
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Det där ser ju riktigt bra ut! Har ni gjort programmet som läser av kameran helt själva? Vad använder ni för bibliotek till det?

Bygg bara robotarmen nu med så kommer detta ju bli riktigt coolt! :mrgreen:
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Glenn skrev: Tror till och med det finns färdigkonstruerade med schema och kod..
Som detta: http://www.icecap.se/Freebies_se.html
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Inte helt olik min arm: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=27330
Ska bli kul tråd att följa!
bauhaus har fina natureloxerade aluminiumbitar, 2mm räcker bra.

Bild
Jesper K

Inlägg av Jesper K »

Glenn - Har inte skurit ut den ännu, då jag var dum nog att flytta 90 mil bort från min vattenskärare. :roll:
squiz3r - Nej det har jag tyvärr inte, det är http://www.roborealm.com/ Väldigt mångsidigt program som man kan göra mycket coolt med.
MicaelKarlsson - Om icecap vet var de brutna länkarna tagit vägen så jag kan läsa mig in på kommunikationsprotokollet så är det ett alternativ. :)
POS - Har haft din fina arm som en stor inspirationskälla. Vet att du nångång tidigare sa till mig att 2mm räcker, men har så mkt eloxerad 3mm hemma så det får bli det.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Bara en fundering.. Om man lägger dit motvikter så att servona inte behöver lyfta chassit kanske man kan få lite mer styrka?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Jesper K: MikroElektronika finns här: http://www.mikroe.com/ och här MikroC: http://www.mikroe.com/en/compilers/mikroc/pro/pic/

Lycka till! :tumupp:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

blueint: Eller en fjäder i bakre ändan.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag skulle inte gå på vad jag hade hemma utan satsa en hundring på lämpligare material, och så skulle jag göra axelavståndet lite kortare än vad jag gjorde, vad har du för axelavstånd. (jag har 125mm)
Materialets vikt och axelavståndet kan vara skilnaden mellan succe & fiasko.
Jag gjorde handleden och gripklon i 0.7mm alu för att hålla ner vikten där, din konstruktion ser tung ut där det är viktigast att den är lätt.

Min arm är på gränsen till för tung men det funkar, om dina servon inte är avsevärt starkare än mina så kommer din arm kanske inte orka med sig själv.

Utan en fungerande hårdvara så har du ju ingen större nytta av din fina mjukvara.

Jag vill bara dela med min av vad jag lärde mig på mitt bygge, jag hoppas ju att din arm blir ett steg bättre!! :)
Användarvisningsbild
Tripp
Kontakt:

Inlägg av Tripp »

En USB-servokontroller kaske skulle vara bra till en robotarm.
Se denna tråd: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =3&t=33807
Bild
Användarvisningsbild
RRacer

Inlägg av RRacer »

squiz3r skrev:blueint: Eller en fjäder i bakre ändan.
Jag fick en märklig syn för mitt inre! :wink:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Såja RRacer, gör ingen höna av en fjäder nu. :mrgreen:
Jesper K

Inlägg av Jesper K »

Tiden har gått och vissa framsteg har gjorts :)
Vattenskar ut delarna, gick hem och försökte montera ihop allt. Passformen på vissa delar sög tyvärr, fick fila för att kunna få in servona. Har tummen mitt i handen så varken aluminiumen eller mitt blödande pekfinger som jag filade i blev snyggt. Så satte mig och ritade om vissa bitar och skar ut dem en gång till istället. :vissla:
Bild
NC-kod genererad och läst in i maskinen. I övre vänstra hörnet kan man se två kugghjul som ska användas till gripklon.

Bild
Vatten trycksatt till 4000 bar och sand skär fram mina delar. Kommer nog aldrig sluta tycka det är coolt!

Bild
Tändning! Måste ju ha någon på/av knapp och hittade denna nyckel, samt två lysdioder för att kunna signalera nåt viktigt, vad får jag komma på sen.

Bild
Slängde in en fläkt också, den kanske blir alldeles varm och svettig när den möter svåra motståndare!

Bild
Och så här ser den ut monterad, servona vid basplattan är fastsatta i fula träbitar. Hade skurit ut liknande bitar i 30mms aluminium, men klantade mig så fick bli en provisorisk lösning.

Bild
Närbild på gripklon där jag la in ett tre i rad spelbräde för syns skull. Designdetalj! :wink:

Bild
Bakre delen följer ju bara med och behövde avlagras, i alubiten närmast servot har jag försänkt in en M4 skruv, sen gängade jag ett hål i alubiten utanför där jag skruvade i skruven. Funkar jättebra! Inget glapp :bravo:

Första gången jag kopplade in all ström och skulle köra den så centrerade sig alla servon, armen slog i bordet och jag fick panik! :shock: Allt höll dock, så jag körde lite fram och tillbaka, servona rycker endel, just nu tycker jag såklart det är hur coolt som helst, men kommer tröttna på det.
Hade bara ett servo inkopplat längst ner vid armens axel, ändå kunde hela armen stå rakt ut i 90 grader och hålla där. Så deras styrka är det inget fel på iaf!
En dag regnade det så då svängde jag ihop ett program så jag kan styra den via blåtand från mobilen.

Ha det super duper!
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

just nu tycker jag såklart det är hur coolt som helst, men kommer tröttna på det.

När den är klar kommer du inte vilja se den igen, har varit i liknande situationer :wink:

Hur fungerar kuggarna i gripklon?

För övrigt, skitsnyggt :tumupp:
Skriv svar