Hur bygger man en ljuddämpare till sin rörförstärkare?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
cosmox
EF Sponsor

Hur bygger man en ljuddämpare till sin rörförstärkare?

Inlägg av cosmox »

Hej på er

Jag har lurat ett tag på att köpa en sk power soak. Det är en liten magisk låda som man ansluter till utgången på sin rörförstärkare och därmed dämpar ljudet till högtalarna. Poängen med detta är att vissa förstärkare ofta låter bättre när de får jobba lite.

Ett enkelt sätt att fixa detta kunde ju vara att hänga på en effektresistor på utgången men jag tror att det finns ett bättre sätt, även om jag inte har en aning om hur detta skulle gå till.

De som säljs kostar ofta en hel del och innehåller finesser som E.Q och balanserade utgångar etc. Sen har jag fått för mig att själva dämparen i dessa är mer avancerad än just en effektresistor, men jag kan ha fel.

Hur lurar man en förstärkare att arbeta som om den hade en högtalare på utgången? Är det någon av våra rör-gurus här på forumet som har något förslag?
cosmox
EF Sponsor

Re: Hur bygger man en ljuddämpare till sin rörförstärkare?

Inlägg av cosmox »

Jag hittade just en sida med ganska mycket info om ämnet.
http://www.amptone.com/index.html#poweratten
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

cosmox skrev:Hur lurar man en förstärkare att arbeta som om den hade en högtalare på utgången?
Ett högtalarelement där du tar bort konen och sätter dit en liten vikt i mitten, sen sätter du in det hela i en ljudisolerad låda?

Borde väl bli så nära ett högtalarelement man kan komma? :)
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Jo, jag har lurat på det. fast jag skulle vilja ta den elektroniska vägen så långt det går.

Jag hittade detta schema på en dämpare från Marshall.
Powerbrake
Vad kan det vara för olika spolar som är anslutna till S1b?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det finns, som du redan noterat konstlaster att häkta på. Enklast är att köra med ett effektmotstånd på 8 eller 4 Ohm. Man kan ju trixa och labba med att sätta dit någon spole och någon kapacitans för att få en lagom komplex last.

Just när det gärrler rörförstärkare och pushpull-förstärkare specifikt gäller att kopplingen mellan transformorlindningarna är enormt stor när man inte har någon last; utgångslastens impedans transformeras ju på rören. Oändlig lastimpedans innebär ju oändlig last för rörens anoder. Att ett PP-steg börjar självsvänga och haverera är mer regel än undantag. Och ofta brukar såväl rör som utgångstrafo gå åt fanders.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Tack för svaret!

Jag hade inte tänkt på att lasten transformeras, men det verkar ju logiskt nu när du säger det.

Min plan är nu att försöka svänga ihop något som liknar det i Marshall schemat. Jag tänkte försöka få tag i några gamla kollegor som pysslat mycket med den här typen av prylar och se om de kanske vet vad det är för typ av spolar på S1b.

Det är ju någon sorts spänningsdelare byggd av vad som i alla fall ser ut som spolar. Det borde ju vara hyfsat enkelt att linda ihop själv (kanske).
xxargs

Inlägg av xxargs »

hmm - har inte simulerat det

men lindningen kopplad till S1b är inga spolar utan en spartrafo med olika uttag för att ta ut den dämpade signalen till din högtalare när komplexa lasten/dumpen är inkopplade så att den är dominerande lasten - det är lite extra omkoppling med parallell/trafo-koppling mm .vid dom första 0-3-6 dB stegen och därefter är det bara signaltapp till din riktiga högtalare utan påverka impedansen så mycket från 6 dB och högre och det mesta effekten hamnar i dumpen

Tänk på att impedansen ändrar sig kvadratiskt med omsättningen i trafon och i tex. läget 9% så kommer din riktiga 8 Ohm högtalare att visa sig som en 987 Ohms högtalare mot slutsteget - dvs. påverkan är minimalt gentemot konstlasten på 8 Ohm komplext.

SW2 kan vara en 8/16 Ohm omkopplare vilket gör att spartrafon måste kunna hantera _hela_ effekten kontinuerligt som du tänker dumpa.

det är troligen en utmaning att linda sparttrafon själv och måste göras på en stor stabil bladad/bandad järnkärna avsedd att klara höga frekvenser också - och måste lindas med så många varv att sparttrafon är rejält induktiv även vid låga frekvenser som bit under 20 Hz samt hantera hela effekten som förstärkaren kan ge ut kontinuerligt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sitter och funderar, en rörförstärkare tycker inte om alla sorts laster. Tror de ogillar kapacitiva laster, alltså undvik så långt möjligt kapacitanser i lastkretsen.
xxargs

Inlägg av xxargs »

En högtalare uppvisar både kapacitiv och induktiv egenskap men vid olika frekvenser och det hela blir ännu mera komplext när man har passiva delningsfilter i högtalaren. - det är därför som högtalarkonstlasterna ser så konstiga ut med både induktanser och kapacitanser i serie och parallellkopplingar. - man gör detta för att ljudet inte skall ändra sig när man kopplar in dessa konstlaster mer eller mindre hårt gentemot när högtalaren är inkopplad ensam - rörförstärkare har relativt hög inre resistans vilket gör att dess utsignal påverkas beroende på inkopplad last och därmed ljudet.

(En paralellresonans som tex. bashögtalarens resonanspukel i området 30-60 Hz med mer eller mindre hög impedans, typ 2 - 8 ggr dess DC-resonans, är kapacitiv under resonansfrekvensen och induktiv över resonansfrekvensen.)

Har man inte dom kraven så kan man använda effektmotstånd som dump, och är man jättepetig så mäter man upp sin egen högtalare och justerar komponentvärdena så att den ger exakt samma impedanskurva och faskurva som din högtalare - det man hittar i dessa konstlaster på nätet är antingen gjord mot en speciell högtalare (en viss gitarrhögtalare i en viss kabinet) eller så är det en generisk typkoppling av högtalare.

Vad rörföstärkare inte gillar med sina trafo etc. är impedans som avviker förmycket mot sin beräknade normimpedans (dvs får inte vara för högt eller för lågt) - och visst påverkas det av när lasten är kraftigt induktiv eller kapacitivt - och är den rimligt designad så spelar det nog inte så stor roll vilket så länge dess belopp - vare sig det är induktivt eller kapacitivt är inom rimlig nivå.
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Det finns ju en annan lösning på problemet!

Köp andra högtalare med mycket låg känslighet så får förstärkaren jobba på lite! :D :D
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Tack för svaren mina herrar. Det ser ut som att man får köpa en burk istället.. :(

Variosboy: Det hjälper nog inte så mycket mot 400W marshall topp.
Skriv svar