Krets för brandlarm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ag
Inlägg: 29
Blev medlem: 9 juni 2003, 19:42:02

Krets för brandlarm

Inlägg av ag »

Jag skulle vilja göra mig ett brandlarm, dvs en rökdetektor. Problemet är att jag inte har någon aning om hur en lämplig krets bör se ut, enda indikering som krävs är att en lysdiod aktivers vid larm.
Har sökt runt en del utan att hitta.

Tack
Andreas
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26533
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

köp en brandvarnare ;-)
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1647
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Jag vet inte hur och var du ska använda brandlarmet men man skulle kunna mäta temperaturen eller derivatan av temperaturen. Om temperaturen t.ex. stiger över 50 grader eller temperaturen stiger >5 grader/min så är det något som är fel.

Fungerar kanske dåligt i stora utrymmen, men i en bil, husvagn skulle det nog fungera.

Annars kan du använda en gassensor och mäta CO-halten. Jag har inga siffror på hur CO-halten minskar vid brand men jag skulle tro att sen minskar så pass att man kan mäta den.
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

De flesta larm agerar på rök, inte värme.
Har det blivit varmt, så är det nog redan försent att släcka...

T.ex vid sängrökning så är det gaserna som dödar, inte värmen.

Jag skulle inte våga lita på ett hembyggt larm !
Däremot finns färdiga larm som har utgång för indikering.
dangraf
Inlägg: 530
Blev medlem: 9 juni 2003, 15:30:56
Ort: göteborg

Inlägg av dangraf »

exakt vad är du ute efter? en hel krets för för en brandvarnare bara för att varna för brand? eller vill du göra nån egen modifikation som inte stämmer överens med de man kan köpa i affären?

om varnaren skal detektera rök är nog en radioaktiv varnare att föredra. den känner av hur mycket strålining som det aktiva ämnet avger. om det är nått i vägen så blir stråliningen mindre.

man kan även använda en diod och en fotoresistor. men problemet brukar vara att de drar mer ström så att batterierna inte räcker lika länge.

själv har jag funderat på en varnare ung som en uppladdningsbar telefon i en lampa. laddas upp när lampan är på så att battisarna alldrig tar slut. o så slipper man en ful varnare i taket
ag
Inlägg: 29
Blev medlem: 9 juni 2003, 19:42:02

Inlägg av ag »

Nja brandvarnare har jag flera stycken.
Har även köpt labbset, då är de dock värmekänsliga, dvs reagerar på värme.
Och som någon skrev är det som bekant brandgaserna som är de farliga, tex vid Göteborgsbranden dog samliga av brandgaserna.

Det är därför en röklarm jag är ute efter.

Dangraf hur är din idé med diod och fotoresistor?

Andreas
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26533
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

om du bara vill göra en brandvarnare enligt egen spes är det nog bässt att anpassa en befintlig. de radioaktiva är bra. varför ska du bygga en egen?
Skriv svar