Step-Up 2-3.5V till 5V ca 2A
Step-Up 2-3.5V till 5V ca 2A
Hejsan!
Jag har lite funderingar över en DC-DC omvandlare för att omvandla 2-3,5V till 5V 2A.
Nu har jag inte sysslat med DC-DC speciellt mycket innan, och jag såg att det finns 100 tals IC till det jag vill göra.
Det är här jag behöver er hjälp.
IC, spolar, dioder, MOSFETAR, jag vet inte vad man ska välja när det finns så många olika.
(ok, lite överdrift där men spolar tycker jag är svårt att välja)
Sen kretskortet också, det kan ju inte se ut som vilket kråkbo somhelst med tanke på switchfrekvensen.
Hade det inte vart för den "höga" strömmen så hade det vart enklare...
Jag har lite funderingar över en DC-DC omvandlare för att omvandla 2-3,5V till 5V 2A.
Nu har jag inte sysslat med DC-DC speciellt mycket innan, och jag såg att det finns 100 tals IC till det jag vill göra.
Det är här jag behöver er hjälp.
IC, spolar, dioder, MOSFETAR, jag vet inte vad man ska välja när det finns så många olika.
(ok, lite överdrift där men spolar tycker jag är svårt att välja)
Sen kretskortet också, det kan ju inte se ut som vilket kråkbo somhelst med tanke på switchfrekvensen.
Hade det inte vart för den "höga" strömmen så hade det vart enklare...
Re: Step-Up 2-3.5V till 5V ca 2A
Som du sa så kan det finnas en hel del. Kolla hos något lämpligt företag ta tex Analog Devices och kolla på stepup. Se sedan vilken spänning du vill ha ut och se vilka inspänningar den kretsen klarar, klarar den inte något av det du vill ha så leta vidare hos dessa eller ta annat företag. När du hittat en med rätt in och ut spånningar leta sedan upp om den klarar den ström du vill ha har du tur får du träff på allt, 2V in är lite men kan finnas.
Många kan ha driv MOSFETar inbyggda i sig och ibland även scottky diod för back EMK från spolen, vet att ett antal step down jag har har detta vilket är väldigt smidigt då man slipper tänka på dessa delar plus att det sparar utrymme. Vilka spolar som behövs står som jag varit med om alltid utförligt i databladet och då är det bara att välja färdiga spolar som går att köpa med det värde som rekommenderas.
Många kan ha driv MOSFETar inbyggda i sig och ibland även scottky diod för back EMK från spolen, vet att ett antal step down jag har har detta vilket är väldigt smidigt då man slipper tänka på dessa delar plus att det sparar utrymme. Vilka spolar som behövs står som jag varit med om alltid utförligt i databladet och då är det bara att välja färdiga spolar som går att köpa med det värde som rekommenderas.
MAX1709 från Maxim verkar se fin ut...
Integrerad MOSFET också, ska titta lite mer på denna när klockan inte är mitt i natten.
Maxim's Parametric Search gjorde det lätt att hitta, bara att ställa in sina parametrar så listar den alla som passar in.
Integrerad MOSFET också, ska titta lite mer på denna när klockan inte är mitt i natten.
Maxim's Parametric Search gjorde det lätt att hitta, bara att ställa in sina parametrar så listar den alla som passar in.
Ja den såg ju vettig ut, ingen dålig låg minimum inspänning den hade. Vissa företag har bättre komponent sök än andra Maxims tillhör bland de bästa tycker jag.
Välj någon färdig krets från National, de har ett gott utbud. I databladen finns angivet vad du behöver för kringkomponenter.
Jag har tyvärr inte hunnit titta på detta så mycket nu, har blivit en del annat.
Jag tittade lite på Nationals Simple Switcher, och de kräver för hög lägsta inspänning
så det lutar fortfarande åt Maxim.
Sen är Maxim generösa med samples också...
Jag tittade lite på Nationals Simple Switcher, och de kräver för hög lägsta inspänning
så det lutar fortfarande åt Maxim.
Sen är Maxim generösa med samples också...
2 V skriver han ju? Och en snabb koll ger vid handen att simple switcher kräver minst 2,85 V.
LM2623 kanske fungerar, upptill 2A vid låg utspänning, hur låg bör du få ut från databladet. 0.8V inspänning.
För övrigt lätt att använda och finns hos elfa till ett inte allt för högt pris.
http://www.national.com/pf/LM/LM2623.html
För övrigt lätt att använda och finns hos elfa till ett inte allt för högt pris.
http://www.national.com/pf/LM/LM2623.html