Problem i Eagle
- Gildebrand
Problem i Eagle
Hej!
När jag ska switcha från Schematic till Board, så får jag felet "Schematic and board are not conistent". När jag kollar i ERC i Schematic får jag upp en lång lista på massa komponenter som den inte hittar i Board. Kan exempelvis stå "Part IC4 not found in Board". Fast IC3 hittar den och det är exakt samma krets. Kört fast, snälla hjälp!
När jag ska switcha från Schematic till Board, så får jag felet "Schematic and board are not conistent". När jag kollar i ERC i Schematic får jag upp en lång lista på massa komponenter som den inte hittar i Board. Kan exempelvis stå "Part IC4 not found in Board". Fast IC3 hittar den och det är exakt samma krets. Kört fast, snälla hjälp!
Re: Problem i Eagle
Låter som du skapat board, men sen jobbat vidare bara med schematic utan att ha board öppen?
Vet tyvärr inte hur man fixar till det utan att börja om från början med board, men om det är OK så bör det bara vara att ta bort board-filen så skapas en ny nästa gång du växlar från schematic...
Vet tyvärr inte hur man fixar till det utan att börja om från början med board, men om det är OK så bör det bara vara att ta bort board-filen så skapas en ny nästa gång du växlar från schematic...
- Gildebrand
Har lyckats klanta mig på ett till sätt då. Jag la till en ic-krets som jag inte hade ritat nån symbol för. Så nu vill den inte exportera till Board när den ic-kretsen hänger löst, och jag har ingen aning om vart på schemat den ligger, då jag inte kan se den.
Du hittar kommandoraden va? Skriv "delete IC1" eller vad din mysko krets heter så deletar du den utan att behöva hitta den med musen.
- Gildebrand
- Gildebrand
Lyckades lösa det
Skapade nytt sheet, flyttade över allt i ritningen till det och tog bort det gamla.

- Gildebrand
Kan passa på att efterlysa lite kretsar till eagle då.
LMC7660IM
SN75176AP
L7805CD
Vore glad om någon sitter på filer till någon av dessa.
LMC7660IM
SN75176AP
L7805CD
Vore glad om någon sitter på filer till någon av dessa.
Sök efter 7805* och välj den med rätt kapsel.
ICL7660 är väl kompatibel med LCM så välj den, sök efter *7660*.
75ALS176 finns, den kanske funkar?
ICL7660 är väl kompatibel med LCM så välj den, sök efter *7660*.
75ALS176 finns, den kanske funkar?
- Gildebrand
Tack för all hjälp
Har lyckats få in allt i board nu. Min förhoppningsvis sista fråga då; Hur gör jag för att generera ett två-lagers (dubbelsidigt) kort?

Klicka på autoroute och se till att Top samt Bottom (under General) inte har N/A på sig. Klicka sen OK för att autorouta eller Select för att spara inställningen och sen routa manuellt.
- Gildebrand
Går det på något sätt att få Eagle att arrangera komponenterna själv? Tycker att det vart lite konstig nu. Tex, till en hålmonterad ic-krets så drar den till vissa ben fram i översta lagret och vissa ben drar den i undre lagret.
Du ville ju ha ett dubbelsidigt kort. Vad är problemet med att Eagle routar på båda lagren?
- Gildebrand
Jag bara fundera på hur en hålmonterad krets på ena benet kan ha routat i översta lagret och på andra i undre lagret.
Hålmonterade komponenter har sina ben genom båda lagren. Sen om komponenten löds fast på ovan- eller undersidan spelar ju ingen roll, eller hur?