Har du använt flera, i såfall vilka och varför fastnade du för just det du använder.
Tänkte att alla kunde skriva nåt i stil med vad jag skrivit nedan.
Själv använder jag orcad för att det är det som skolan använder. Tycker att det är kasst, men aldrig orkat lära mig nåt annat. Startar denna tråd för att jag är less på det och vill få lite tips på vad som är bra.
Varför anser jag att d är kasst? Jo det är onödigt krångligt gui och man måste förstå lowlevel spice och Cadences egna lösningar för ofta för min smak. Ett gui skall dölja undan allt lågnivå, vad ska man med guit till om det inte gör det? Så fort man skall ha en komponent som inte finns eller göra nåt lite speciellt tycker jag att det blir djidder. Ingenting är intuitivt (eller så är jag för trög

Dessutom krashar det för ofta för min smak

Edit: Som exempel på djidder kan jag ta när jag skulle skapa en transistor som inte fanns.
Första irritationsmomentet var att jag inte hittade några färdigritade komponentbilder, standardsymboler för en transistor. Jag fick trixa för att kopiera bilden från en annan då jag inte orkade rita om den själv. OK, inte hela värden, men det tar ju lite tid och tid är det en ingengör har minst av.
Sen visste jag inte hur man la in komponent parametrarna ur databladet. Fick dyka ner i manualen. Ok kanske lite utopiskt att anse att man _aldrig_ skall behöva den och till slut kom jag fram till att det var ett separat program man skulle använda. Tycker att det kunde ha funnits en knapp i krokarna där man höll på att rita komponenten som tog en till komponenteditorn, då hade jag sluppit dyka i manualen.
Okej nu hade jag lyckats koppla ihop bilden med modellen. När jag skulle simulera sa den NoPspiceTemplate... Jaha, vafan är det då. Ja inte hittade jag det i manualen ialafall (Kanske står där, jag kan vara blind, men hittade det banne mig inte när jag gick igenom deras lilla step by step butorial för att skapa en komponent). Efter en stund lessnade jag och kollade på en färdig transistor. Efter lite reverse engineerande kom jag fram till att det är PspiceTemplaten som gör mappningen mellan komponentbenen och argumenten till modellfunktionen. Denna nyckel PspiceTemplate, var en man var tvungen att skapa själv, stava rätt och tolka den kryptiska raden.
Ett gui med självaktning hade naturligtvis haft en liten wizard typ "Attatch Component to model..." trycker man där så ska man få upp alla komponentben och få mappa dem genom att klicka till de modell netnames man tryckt in tidigare. Man ska inte behöva hacka in sånt manuellt. Man borde inte FÅ hacka in sånt manuelt, det är så fel upstår.
Finns många liknande exempel. Man kan göra mkt med pspice, om man bara vet vilka fulhack man kan dra. Endel kanske gillar det och tycker att det är flexibelt. Jag tycker att det är krångligt arbetskrävande svårlärt och felbenäget...

Har inte tagut upp layout. Det funkar väl OK, litegrann gäller samma princip om brist på enkelhet, men har väl inget jättefel att klanka ner på där...
Men det är jag och med det ur systemet väntar jag nyfiket på vad ni har att säga om era cad program .