Hjälp med idéer till en hemmabyggd Cable
Hjälp med idéer till en hemmabyggd Cable
Hej!
Här kommer ett maffigt inlägg, hoppas ni orkar er igenom.
Jag blev sugen på att bygga en portabel ”Cable” (som det heter på engelska) till wakeboardåkning men kan i princip inget om el och elektronik, därför vill jag höra med er om lösningar och möjligheter för att sen ta hjälp av en elektriker när arbetet drar igång.
Funktionen jag vill ha hjälp med är i princip en el-motor med en remskiva på en 5m hög piedestal som står på ena sidan av ett vattendrag och en piedestal med bara en remskiva på andra sidan vattnet samt en wire däremellan.
Funktionen kan ses här: http://www.thewakeparkproject.com/systems/system2.php
(tryck igång filmen uppe till höger på sidan)
Nu till mina funderingar.
1. Hur kraftig elmotor kan behövas för att med god marginal dra en människa i upp till 40 km/h, räcker det med en enfasmotor? En enfasmotor är önskvärt eller snarare nästan ett måste för flexibiliteten.
Vad jag kan förstå så verkar wiren nå ett ändläge där motorn byter rotationsriktning och drar åkaren tillbaka om och om igen.
2. Behövs det en speciell motor för att klarar det (för mig känns det som det är ett typiskt fall för en trefasmotor men det vill jag som sagt helst slippa)?
3. Jag vill kunna bestämma exakt när motorn skall vända, hur löser jag det, med tidsinställning eller något gränsläge? Detta för att längden på wiren är konstant medan bredden på vattendragen kan variera.
4. Vad behövs för en hastighetsreglering, eller måste jag reglera det med diametern på remskivorna?
Jag är mycket tacksam för alla idéer och förslag till lösningar. Jag tar även gärna emot förslag på delar och prylar som löser uppgifterna.
Tack på förhand
Johan O
Här kommer ett maffigt inlägg, hoppas ni orkar er igenom.
Jag blev sugen på att bygga en portabel ”Cable” (som det heter på engelska) till wakeboardåkning men kan i princip inget om el och elektronik, därför vill jag höra med er om lösningar och möjligheter för att sen ta hjälp av en elektriker när arbetet drar igång.
Funktionen jag vill ha hjälp med är i princip en el-motor med en remskiva på en 5m hög piedestal som står på ena sidan av ett vattendrag och en piedestal med bara en remskiva på andra sidan vattnet samt en wire däremellan.
Funktionen kan ses här: http://www.thewakeparkproject.com/systems/system2.php
(tryck igång filmen uppe till höger på sidan)
Nu till mina funderingar.
1. Hur kraftig elmotor kan behövas för att med god marginal dra en människa i upp till 40 km/h, räcker det med en enfasmotor? En enfasmotor är önskvärt eller snarare nästan ett måste för flexibiliteten.
Vad jag kan förstå så verkar wiren nå ett ändläge där motorn byter rotationsriktning och drar åkaren tillbaka om och om igen.
2. Behövs det en speciell motor för att klarar det (för mig känns det som det är ett typiskt fall för en trefasmotor men det vill jag som sagt helst slippa)?
3. Jag vill kunna bestämma exakt när motorn skall vända, hur löser jag det, med tidsinställning eller något gränsläge? Detta för att längden på wiren är konstant medan bredden på vattendragen kan variera.
4. Vad behövs för en hastighetsreglering, eller måste jag reglera det med diametern på remskivorna?
Jag är mycket tacksam för alla idéer och förslag till lösningar. Jag tar även gärna emot förslag på delar och prylar som löser uppgifterna.
Tack på förhand
Johan O
Re: Hjälp med idéer till en hemmabyggd Cable
välkommen till forumet
den första frågan, vad har ni för kraft?
3fas i vägguttag eller elverk?
trefasmotor med frekvensomformare är det smidigaste
tid hadde jag inte litat på
men för löpande älg så finns det en smidig sak, man har brytare vid motorn, på utgående axel för linhjulet så sätter man en gängad stång och en mutter som gängas in och ut, med var sin strömbrytare för vändning på var sida
frågan för effeken är hur snabbt det skall gå igång?
den första frågan, vad har ni för kraft?
3fas i vägguttag eller elverk?
trefasmotor med frekvensomformare är det smidigaste
tid hadde jag inte litat på
men för löpande älg så finns det en smidig sak, man har brytare vid motorn, på utgående axel för linhjulet så sätter man en gängad stång och en mutter som gängas in och ut, med var sin strömbrytare för vändning på var sida
frågan för effeken är hur snabbt det skall gå igång?
Hej, tack!
Tanken är att kittet skall vara portabel och att strömkällan kan variera, precis som du nämner skulle ett elverk kunna vara aktuellt i vissa lägen. För att det skall kunna användas på så många ställen som möjligt hade det varit önskvärt att använda sig av enfas-utrustning, men om inte det är möjligt så sjunker flexibiliteten men den skulle ändå vara användbar, alltså trefas finns tillgängligt hemma men kanske inte om vi ska på utflykt.
Ok, gängad stång, jag förstår principen men ser inte hela konceptet framför mig. Kan man justera vändlägena enkelt? Det blir många vändningar på en timme, tror du det håller i längden?
Vad det gäller effekten så är jag novis men jag skulle tro att den bör komma upp i "driftfart" ganska omgående för att inte funktionen skall försämras.
Hoppas det svarade lite på frågorna.
Johan
Tanken är att kittet skall vara portabel och att strömkällan kan variera, precis som du nämner skulle ett elverk kunna vara aktuellt i vissa lägen. För att det skall kunna användas på så många ställen som möjligt hade det varit önskvärt att använda sig av enfas-utrustning, men om inte det är möjligt så sjunker flexibiliteten men den skulle ändå vara användbar, alltså trefas finns tillgängligt hemma men kanske inte om vi ska på utflykt.
Ok, gängad stång, jag förstår principen men ser inte hela konceptet framför mig. Kan man justera vändlägena enkelt? Det blir många vändningar på en timme, tror du det håller i längden?
Vad det gäller effekten så är jag novis men jag skulle tro att den bör komma upp i "driftfart" ganska omgående för att inte funktionen skall försämras.
Hoppas det svarade lite på frågorna.
Johan
mellan tummen och pekfingret fick jag effekten till 2kw om man ska ha upp 100 kg till 40 kmt på 3 sekunder
bäst någon anna kör en uträkning till
då kanske det skulle räcka med 10A trög säkring
troligen är det fortfarande enklast att köra med en frekvensomformare och en trefasmotor, om du inte har något bättre liggandes?
det går ju då det finns finns frekvensomformare med 230 enfas in och trefas ut
fördelen är att en standard trefasmotor är billig och bra
och lämplig för konternuerlig drift
får rita upp det med skruven om du inte kommer på funktionen, den håller länge och är billig att byta
enkel att justera och det håller på älgbanan där det är ungefär samma sak
bäst någon anna kör en uträkning till
då kanske det skulle räcka med 10A trög säkring
troligen är det fortfarande enklast att köra med en frekvensomformare och en trefasmotor, om du inte har något bättre liggandes?
det går ju då det finns finns frekvensomformare med 230 enfas in och trefas ut
fördelen är att en standard trefasmotor är billig och bra
och lämplig för konternuerlig drift
får rita upp det med skruven om du inte kommer på funktionen, den håller länge och är billig att byta
enkel att justera och det håller på älgbanan där det är ungefär samma sak
Ok, 3 sekunder kan nog vara en rimlig tid, åkaren kan lätt styra belastningen själv vid vändning genom att svänga med, för att underlätta, naturligtvis är det bra om inte säkringen går så fort någon gör en liten tabbe, utan att det finns lite marginal.
Jag förstår att att en trefaslösning är både billigast, enklast och det kan vi nog lösa utan större problem, men skulle vilja styra in diskussionen mot en enfaslösning.
Tack grym, det verkar vara en smart lösning med gängad stång.
Jag väntar spänt på fortsatta svar.
Johan
Jag förstår att att en trefaslösning är både billigast, enklast och det kan vi nog lösa utan större problem, men skulle vilja styra in diskussionen mot en enfaslösning.
Tack grym, det verkar vara en smart lösning med gängad stång.
Jag väntar spänt på fortsatta svar.

Johan
Det där såg ju riktigt roligt ut 
Tyvärr så räknade grym fel på en tiopotens (kanske glömde vattenmotståndet?), dom hade ju bra specifikationer på sidan:

Tyvärr så räknade grym fel på en tiopotens (kanske glömde vattenmotståndet?), dom hade ju bra specifikationer på sidan:
Det är alltså trefas som gäller, runt 32A.The driving motor is a 37kW motor and is capable of operating between 0 mph and 38 mph. The manufacturer estimates the electrical use at wakeboard speed to be about a 10 kw/hr average.
Hej igen.
Jag har också sett den informationen men jag tror att motorn på 37kW är motorn till de stora cabel-parkerna, system 2.0 är den lilla portabla attraktionen som är en rätt ny uppfinning, men jag är inte riktigt säker.
Jag har också sett den informationen men jag tror att motorn på 37kW är motorn till de stora cabel-parkerna, system 2.0 är den lilla portabla attraktionen som är en rätt ny uppfinning, men jag är inte riktigt säker.
mrfrenzy skrev:Det där såg ju riktigt roligt ut
Tyvärr så räknade grym fel på en tiopotens (kanske glömde vattenmotståndet?), dom hade ju bra specifikationer på sidan:Det är alltså trefas som gäller, runt 32A.The driving motor is a 37kW motor and is capable of operating between 0 mph and 38 mph. The manufacturer estimates the electrical use at wakeboard speed to be about a 10 kw/hr average.
Och sedan var det forumets regel #1 som du helt tydligt inte har läst. Kanske det var dags nu?
Som grym nämnde så kanske en trefasmotor med frekvensomformare är bästa lösningen. Rent tekniskt sett skulle du kunna mata en frekvensomriktare med vad du vill trefas, enfas eller likström. Sen har jag ingen aning om vad det finns för några att köpa.wakejohan skrev: Jag förstår att att en trefaslösning är både billigast, enklast och det kan vi nog lösa utan större problem, men skulle vilja styra in diskussionen mot en enfaslösning.
Ytterligare en vinst med frekvensomformare är att du lätt mjukstartar motorn efter att du vänt riktning, vilket förmodligen sparar dig en och annan säkring.
Vill dock påpeka att min erfarenhet av asynkronmaskiner och frekvensomriktare enbart är akademisk, så det finns säkert andra här på forumet som kan hjälpa dig betydligt mer.
jag bara räknade lätt på rörelseenergin för 100kg och 11m/s
6000w/s
det startades en tråd till om nästan exakt samma sak idag
där var det bensinmotorer från 6 hk
frekvensomformarna har stora fördelar i mjukvändningar och variabel hastighet
allternativen är ?
stor servomotor, men då är motorn och styrningen dyrare om man inte har det liggandes
6000w/s
det startades en tråd till om nästan exakt samma sak idag
frekvensomformarna har stora fördelar i mjukvändningar och variabel hastighet
allternativen är ?
stor servomotor, men då är motorn och styrningen dyrare om man inte har det liggandes
Tja dom hade lite andra motorer på sina bilder som var betydligt maffigare. Enklast är kanske att skicka ett mail och fråga vad deras 2.0 kräver för effekt, vad den väger osv så har man fått en del tips.
i och för sig så skulle man ju bara för skojsskull fundera på vilken minsta motoreffekt det behövs för en båt att få upp en person i planing på en sådan där planka, gissar runt 15 hk, och då har man ju båt och en person till
allternativt, om någon kör med båt och har med sig en våg man mäter kraften i linan så är det klart bättre
men att fråga tillverkaren är ju int fel

allternativt, om någon kör med båt och har med sig en våg man mäter kraften i linan så är det klart bättre
men att fråga tillverkaren är ju int fel

Japp, jag får ta och göra det (maila, alltså), så får vi se om de är villiga att dela med sig.
Som 15-åring drog jag en gång i tiden upp en kompis pappa med en 15 hk och 325cm lång båt så det är nog däromkring

Jag får återkomma när jag fått svar.
Tack så länge
Johan
Som 15-åring drog jag en gång i tiden upp en kompis pappa med en 15 hk och 325cm lång båt så det är nog däromkring
Wakeboard-Sverige invaderar Elektronik-Sverigegrym skrev: det startades en tråd till om nästan exakt samma sak idag

Som ny i forum-branchen ber jag om ursäkt för att jag inte hade hunnit läsa reglerna, dock tycker jag du har tråkig attityd i ditt inlägg, jag upplever nog det som ett brott mot forumets regel #5 under kategorin "påhopp"Icecap skrev:Och sedan var det forumets regel #1 som du helt tydligt inte har läst. Kanske det var dags nu?
Jag får återkomma när jag fått svar.
Tack så länge
Johan
>jag upplever nog det som ett brott mot forumets regel #5 under kategorin "påhopp"
Då är det nog dags att du skaffar lite hårdare hud, för Icecaps inlägg var så långt från ett påhopp man kan komma.
Regeln som åsyftas syns i röd text och med nummer 2 precis ovanför rutan där du skriver dina forumtexter.
Då är det nog dags att du skaffar lite hårdare hud, för Icecaps inlägg var så långt från ett påhopp man kan komma.
Regeln som åsyftas syns i röd text och med nummer 2 precis ovanför rutan där du skriver dina forumtexter.