Hej.
Grabben har en maskin med följande innehåll : http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=326294
Vi kör WinXP-SP3. Har fungerat OK sedan i vintras. Ljud i CS, Skype o.s.v via headset (mix+hörlurar)
Tidigare i dag hände något med ljudet, när man kör "Test Microphone" i en funktion under
"Options" i CS så låter det som en rundgång, ett pumpande dovt ljud som växer i styrka
under 4-5 sek och ligger sedan kvar.
Vi har installerat om "Realtek Function driver for Realtek Azalia audio chip" nerladdat
från Gigabyte utan att det gjorde någon skillnad.
Ett byte till ett annat headset gjorde inte heller någon skillnad. Jag tror inte att
det är något med den externa hårdvaran.
Lite i panik undrar jag bara om någon har upplevt något liknande...
Ljudproblem på grabbens dator...
Re: Ljudproblem på grabbens dator...
Tänk på att Skype har delay och undviker då rundgång vilket kanske uppkommer i CS?
EDIT: stavfel
EDIT: stavfel
Senast redigerad av psynoise 25 maj 2009, 10:17:55, redigerad totalt 1 gång.
Antar att du inte bara körde uppdatering utan verkligen tog bort allt som hade med ljudet att göra, bootade om och sen installerade nya drivers ?
Om inte skulle jag gjort så först.
Om inte skulle jag gjort så först.
- jonnorberg
Det där låter som en rundgång. Utgående ljud matas till ingående. Jag tycker det låter som en inställning nånstans. Sakerna fungerar ju iochmed att de låter. Sen vette tusan hur det är på en pece.
OK, tack alla.
Vi har av- och om-installerat om följande från hemsidan :
1. Microsoft UAA (Universal Audio Architecture) Bus driver (Full Multi-language version )
2. Realtek Function driver for Realtek Azalia audio chip (Including Microsoft UAA Driver in English edition)
Det konstiga var att MS UAA fick installeras separat även om det står att den
ska vara inkl i kit "2" ovan. Men då hittades inte ljudhårdvaran alls. När vi även la in "1"
så fick vi i alla fall ut ljud och alla "nya hårdvara har hittats" slutade ploppa upp...
Ljud *ut* fungerar OK (går att spela musik och det är ljud i spel).
Micken är det som inte fungerar. Kommer inget ljud in alls...
NU har vi öppnat burken och anslutit kablarna till front-uttaget för
mic och hörlurar så får vi se, men det är ett long-shoot...
Vi har av- och om-installerat om följande från hemsidan :
1. Microsoft UAA (Universal Audio Architecture) Bus driver (Full Multi-language version )
2. Realtek Function driver for Realtek Azalia audio chip (Including Microsoft UAA Driver in English edition)
Det konstiga var att MS UAA fick installeras separat även om det står att den
ska vara inkl i kit "2" ovan. Men då hittades inte ljudhårdvaran alls. När vi även la in "1"
så fick vi i alla fall ut ljud och alla "nya hårdvara har hittats" slutade ploppa upp...
Ljud *ut* fungerar OK (går att spela musik och det är ljud i spel).
Micken är det som inte fungerar. Kommer inget ljud in alls...
NU har vi öppnat burken och anslutit kablarna till front-uttaget för
mic och hörlurar så får vi se, men det är ett long-shoot...
Öppnat windows inbyggda ljudmixer och kollat på input? Låter som du har "stereo mix" på..

Det finns ingen "Stereo Mix" i våran ljudkontroll (om den
inte heter något annat på engelska...)
inte heter något annat på engelska...)