Ytterliggare en cnc-tråd

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
ylle

Ytterliggare en cnc-tråd

Inlägg av ylle »

Håller på att skissa och planera för en egen liten cnc-maskin

Har länge funderat vilken som skulle bli bäst av posy eller lillasyster modellen. Har bestämt mig för lillasyster modellen då jag i framtiden troligen vill sätta dit en 4e axel horisontellt. Blir troligen cirka A4 storlek, kanske bygger en större version i framtiden när jag har lite mer utrymme.
Kommer bygga den helt eller delvis i Alu/järn, den ska kunna köra aluminium när den är färdigbyggd.

Skissar på en ide som skulle göra "linjärlagren" mycket stabilare, speciellt om man ska bygga en stor modell. Ska försöka få upp en bild lite senare idag på hur jag tänkt.
Kommer troligen använda 20mm axlar och trapets skruvar från brundin till drivningen.

Tänkte ställe några frågor om vilket som skulle bli bäst av stegmotorerna från brundin.biz eller mrmister, men brundin verkar ligga nere just nu.
Kom gärna med förslag på motorer/nätagg/drivsteg.

Edit
Ber om ursäkt för den usla bilden men jag hoppas den är förståbar.
det här är bara en ide, fördelen är att axeln får stöd längs hela sträckan. Utformningen på stöden kan säkert förbättras.
Bilden är ritad uppochner, det är tänkt att föreställa fräsbordet längst ner.

Bild
Larsson90

Re: Ytterliggare en cnc-tråd

Inlägg av Larsson90 »

Antar att du skall ha ett till kullager i toppen. Hur ska du ge lagret justerings möjligheter?
Användarvisningsbild
ylle

Inlägg av ylle »

Den u-formade delen kommer att göras lite för kort och spänna axeln mot motstående del. Kommer att hitta på nåt för att u-delen inte ska kunna röra sig.

Det blir ingen superprecision men den blir stadigare än att bara använda axlar om man vill bygga lite större fräs.
ove

Inlägg av ove »

Det är väldigt viktigt att axeln får stöd. Jag använde 25mm axelstål utan stöd och det svajar mer än jag vill på X och Y axeln som är 1 meter resp 1.2 meter.

Min nya CNC som är under planering kommer att ha stöd ungefär var 15:e centimeter och min prototyp visar att det blir väldigt mycket stabilare trots att jag använder ett rör istället för axelstål:

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=28015

Kul att det är fler som vågar testa nya varianter av linjärlager... bygg en prototyp och berätta om det blev bra.
Skriv svar