Trippmätare i rallybil

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Trippmätare i rallybil

Inlägg av Stinrew »

För fyra år sedan började min lillebror med den 'billiga' sporten rally. Detta resulterade i att jag fick ännu en möjlighet att bygga rolig elektronik. Till att börja med blev det bara en liten shiftlight med tre st. 10mm röda lysdioder.

Nu har det ju gått några år, och han önskade en trippmätare. Detta har jag hållit på med i något år, kan inte säga hur länge (ni vet hur det är med projekt :wink: ). Jag har dock en ursäkt, hans tidigare bilar har saknat givare på roterande hjul. Men nu i höstas köpte han en 940, och sedan var det snart en givare monterad. Så, då var det bara att ta och färdigställa ett system. Någon kanske undrar varför en trippmätare är så viktigt. Om kartläsaren tappar bort sig i noterna på en sträcka, men har trippmätare slipper han mycket jobb. Varje notrad har nämligen en avståndsangivelse från sträckstarten, så då kan han lätt hitta rätt i noterna igen.

Jag är ju såld på CAN-bus, så processorvalet var givet. AT90CAN128. Till att börja med blir det tre noder:

Tanknoden: Sitter monterad bak på hatthyllan, med en display som är läsbar bakifrån. Displayen visar bränslemängd, har en röd backlight som kan tändas manuellt vid tankning. Den här processorn har ju så lite att göra, så jag beslutade att lägga diverse tidtagning samt realtidsklocka här.

Frontnoden: Monterad på kardantunneln, mellan växelspaken och torpedväggen. Läser in tändpulser, ABS-givare, oljetryck, motortemp och styr shiftlighten. Den har en stor (0.3F) kondensator, för att kunna registrera pulser från ABS-givaren tillfälligt vid spänningsbortfall.

Displaynoden: Sitter ovanför handskfacket, rakt framför kartläsaren. Till den är några knappar och en pulsgivare inkopplad, för att navigera i menyer och inställningar. Den har åtta st. 3mm lysdioder för att kunna indikera varningar. Består av två st. grafiska OLED-displayer (128x64), uppdelade i totalt fyra indikatorer. Dom kan visa t.ex: Tripp, realtid, sträcktid, varvtal, hastighet, oljetryck, motortemp, bränslemängd, gränsvärden för olika larm och shiftligt, samt även justera nyss nämnda gränsvärden, plus en del annat.

Vill här passa på och tacka pagge och sm2wmv för deras hjälp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Stinrew 15 juli 2013, 17:06:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fagge

Re: Trippmätare i rallybil

Inlägg av Fagge »

Snyggt som fan :tumupp: :)
Användarvisningsbild
callelj

Inlägg av callelj »

Snyggt var ordet! :)

Hur har du fått till den gröna färgen på korten?
Vad är det för displayer (de med svart bakgrund)?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Skoj att du tillslut gjorde en tråd Per :)

Lödstoppmasken är denna,
http://www.solectro.se/?Link=http://www ... tionId=913
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

:tumupp: Riktigt snyggt! Gillar dom där svarta displayerna. :bravo:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Sjukt snyggt!!! Ser extremt professionellt ut!

Se svarta displayerna va som sackt väldigt snygga! Varifrån kommer dem?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Infaller i lovsången, tänk om man själv kunde få till ett avslut någon gång nä bara mera mera mera. :roll:

Repsktingivande bild också med ELFA-kartonger gamla instrument och sortimentskåp i bakgrunden :tumupp:

Återigen ser bättre ut än köpt!
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Tackar för alla positiva ord :)

* Den gröna färgen är lödstoppmasken (lager TSTOP och BSTOP i Eagle). Det fungerar ungefär som med fotoresist. Man tvättar och rollar kortet med en speciel tvåkomponentslösning, torkar det i ugn. Sedan belyser man kortet med UV genom OH-film (utskrift av ovan nämnda lager), framkallar med pensel i ett bad (tvättar bort den gröna färgen från paddar och vior) och avslutar med en inbränning i ugnen.

* Displayerna är lika den jag använder i mitt studioprojekt. 128x64 OLED 2,7". Designad av OSRAM, och då inköpt från Silica/Avnet. Nu har någon annan tagit över produkten, jag köpte senast ett 10-pack från Scancraft display.

* Avslut och avslut, det här projektet är ju inte direkt avslutat. Det är ju bus-baserat, så det går ju att bygga ut i oändlighet. Och vem vet, om resultatet blir bra kanske man ska överväga att göra en kommersiell produkt av det. Jag har ett par till noder på G iaf.

* Bilden är ifrån XP-el, elektronikföreningen på universitetet här i stan.
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Jag var för ~1 månad sedan och installerade systemet, men hade aldrig någon vettig kamera med mig. Var ner igen i veckan, och trimmade in programmeringen. Kalibrerade motortemp, oljetryck och bränslenivå. Bilder på installationen:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Stinrew 15 juli 2013, 17:13:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Cnuut

Inlägg av Cnuut »

SUPER är ett konverteringsprogram jag använder (gratis), brukar funka till det mesta.
Väldigt mycket letande och klickande innan man hittar nerladdningslänken, java måste du ha aktiverat oxå...
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

exeqt

Inlägg av exeqt »

Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

eller:
http://media-convert.com/konverterar/
så slipper man ladda ner något :)
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

funkar det inte numera att lägga upp .mov på youtube?
HazzeMan

Inlägg av HazzeMan »

Riktigt fint bygge! är något liknande jag har tänk att ha i supran, men vart köper in bror sina kolfiber paneler eller "limmar" han dem själv?
Skriv svar