Nu har det ju gått några år, och han önskade en trippmätare. Detta har jag hållit på med i något år, kan inte säga hur länge (ni vet hur det är med projekt

Jag är ju såld på CAN-bus, så processorvalet var givet. AT90CAN128. Till att börja med blir det tre noder:
Tanknoden: Sitter monterad bak på hatthyllan, med en display som är läsbar bakifrån. Displayen visar bränslemängd, har en röd backlight som kan tändas manuellt vid tankning. Den här processorn har ju så lite att göra, så jag beslutade att lägga diverse tidtagning samt realtidsklocka här.
Frontnoden: Monterad på kardantunneln, mellan växelspaken och torpedväggen. Läser in tändpulser, ABS-givare, oljetryck, motortemp och styr shiftlighten. Den har en stor (0.3F) kondensator, för att kunna registrera pulser från ABS-givaren tillfälligt vid spänningsbortfall.
Displaynoden: Sitter ovanför handskfacket, rakt framför kartläsaren. Till den är några knappar och en pulsgivare inkopplad, för att navigera i menyer och inställningar. Den har åtta st. 3mm lysdioder för att kunna indikera varningar. Består av två st. grafiska OLED-displayer (128x64), uppdelade i totalt fyra indikatorer. Dom kan visa t.ex: Tripp, realtid, sträcktid, varvtal, hastighet, oljetryck, motortemp, bränslemängd, gränsvärden för olika larm och shiftligt, samt även justera nyss nämnda gränsvärden, plus en del annat.
Vill här passa på och tacka pagge och sm2wmv för deras hjälp.