Hur mäta temperatur med Atmega88 + wheatstonebrygga?
-
Hur mäta temperatur med Atmega88 + wheatstonebrygga?
Hej..
Har en Wheatstonebrygga med en NTC 1Kohm termistor/givare..
Någon som har något tips hur man går till väga för att mäta och programmera den i C ?
vill mäta temperaturer mellan 0 och 30 grader
Vi använder oss av en atmega88..
Rubrik bör spegla innehållet.. (var: "ATmega88" / blueint
Har en Wheatstonebrygga med en NTC 1Kohm termistor/givare..
Någon som har något tips hur man går till väga för att mäta och programmera den i C ?
vill mäta temperaturer mellan 0 och 30 grader
Vi använder oss av en atmega88..
Rubrik bör spegla innehållet.. (var: "ATmega88" / blueint
- Schnegelwerfer
Re: Atmega88
Wheatstonebrygga->Instrumentförstärkare (ex AD623)->A/D-omvandlaringång på ATMEGA88.
Sedan får du linjärisera eller göra en tabell i mjukvaran för att omvandla A/D-värdet till en temperatur.
Sedan får du linjärisera eller göra en tabell i mjukvaran för att omvandla A/D-värdet till en temperatur.
Det finns en differentialförstärkare på ingången till ADC:n i ATMega88. Den har 1, 10 och 200 ggr förstärkning att välja mellan, har jag för mig. Kan den duga?
attiny45 och atmega32 har i alla fall.
Inte så att ni kan köra atmega32 istället?
Inte så att ni kan köra atmega32 istället?
-
Re: Hur mäta temperatur med Atmega88 + wheatstonebrygga?
nix, atmega88 blir det. Men vi använder en differentialförstärkare före AD ingången..
Vilken typ av differentialförstärkare? Säkerställ att ingångsimpedansen är tillräckligt hög..
-
Använd en instrumentförstärkare, så det blir riktigt på en gång.
Finns det något speciellt skäl att använda NTC. Visst går det att lägga in kalibreringstabeller och få det bra. Men använder man en brygga tycker jag man skulle ha en vettigare givare.
Nu kanske ni inte är ute efter något under i mätnogranhet och då räcker det kanske till och med med en halvbrygga och en vettig op för att nolla och skala mätvärdet.
Finns det något speciellt skäl att använda NTC. Visst går det att lägga in kalibreringstabeller och få det bra. Men använder man en brygga tycker jag man skulle ha en vettigare givare.
Nu kanske ni inte är ute efter något under i mätnogranhet och då räcker det kanske till och med med en halvbrygga och en vettig op för att nolla och skala mätvärdet.