C-kompilator till Atmel AVR ATmegaXX. Vad att välja?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Remote

C-kompilator till Atmel AVR ATmegaXX. Vad att välja?

Inlägg av Remote »

Det finns ett antal C-kompilator till ATmega. tex:
IAR, Rowley, Imagecraft eller HP info Tech allt enlig Atmels hemsida.
Behöver en hyggligt bra gärna med länkare men inte ett krav. Ska inte ha den till hobby.
Någon som har erfarenhet av ovan C-komp?

IAR tycker jag inte är kostandseffektiv. En C-komp ska inte behöva kosta 30.000SEK som förr i tiden, där även debug systemen kostade minst 50.000. Idag får man ju från många tillverkare c-komp (ofta kodbegränsad men ändå) och debug för några tusenlappar.
thepirateboy
EF Sponsor

Re: C-kompilator till Atmel AVR ATmegaXX. Vad att välja?

Inlägg av thepirateboy »

Använder IAR nästan dagligen. Finns inga fancy funktioner men gör alltid det den ska och skapar kompakt kod. Jag är nöjd trots det höga priset.
Användarvisningsbild
Remote

Inlägg av Remote »

IAR är ett bra val. Har varit med i projekt med IAR och den funkar perfekt. Men idag tänker jag inte betala 30k De som kostar 5-15k är troligtvis ok.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Är inte GCC OK då?
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Jag har använt ICCAVR från Imagecraft mycket och tycker att den fungerat mycket bra. För enbart hobbybruk hade jag dock valt AVR-GCC iom att den är gratis och öppen, även denna tycker jag fungerar bra. Om man kör MS så heter paketet med AVR-GCC Win-AVR så kolla på det i första hand tycker jag.
Användarvisningsbild
Remote

Inlägg av Remote »

ICCAVR från Imagecraft... Är den försedd med länkare dvs går att kompilera moduler till .obj som därefter kan länkas ihop till ett komplett program eller måste alla moduler ligga i källkod för att kompileras till ett komplett progam?

Finessen med en länkare är om det är flera personer i samma projekt som tar fram programmoduler (eller funktioner), då är det en fördel att var en kan komplerade dem till .obj moduler som senare kan länkas ihop till ett komplett program. Många kompilatorer saknar länkare. Vanligtvis är de avancerade (dyrare) kompilatorerna som har len änkare.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Någon bra instruktion om hur man riggar en GCC/linux setup för AVR?
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

blueint:
"sudo apt-get install gcc-avr avr-libc avrdude" ungefär (på ubuntu i detta fallet).
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Verkar mao dessa man ska hålla utkick efter: gcc-avr avr-libc avrdude
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Remote skrev:Många kompilatorer saknar länkare. Vanligtvis är de avancerade (dyrare) kompilatorerna som har len änkare.
Min erfarenhet är precis tvärtom. Dom flesta assemblers och kompilatorer har länkare. Annars skulle det vara tämligen oanvändbart, utom för väldigt enkla projekt. Om länkare saknas, så måste det vara riktigt enkla budgetgrejor.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Remote skrev:ICCAVR från Imagecraft... Är den försedd med länkare dvs går att kompilera moduler till .obj som därefter kan länkas ihop till ett komplett program eller måste alla moduler ligga i källkod för att kompileras till ett komplett progam?

Finessen med en länkare är om det är flera personer i samma projekt som tar fram programmoduler (eller funktioner), då är det en fördel att var en kan komplerade dem till .obj moduler som senare kan länkas ihop till ett komplett program. Många kompilatorer saknar länkare. Vanligtvis är de avancerade (dyrare) kompilatorerna som har len änkare.
Ja, länkare finns med i ICCAVR.
Skriv svar