Laboratorieaggregat :)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Laboratorieaggregat :)

Inlägg av MadModder »

Påbörjade för länge sedan ett bygge av ett labbagg. Fick med mig en hög med gamla batteriladdare från förrförra jobbet. Stora stadiga plåtlådor med hela baksidan i form av en kraftig kylfläns i aluminium.
Jag kom så långt att jag lackade en låda, monterade en ringkärnetrafo på 24V 120VA, likriktarbrygga, glättningskonding, relä för mjukstart, och alla prylar i fronten mm. Sen köpte jag en hög med L200 som jag tänkte parallellkoppla, men det sket sig. Sen har den här rackaren stått i skrubben i många år. Helt obelastad ger den ut 38V. Vid 5A borde den ge ut ca 32V.
Ströminställningsratten är en vridomkopplare med steg märkta 100mA, 500mA, 1A, 2A, 3A och 5A.
Nu är frågan, vet någon något passande schema för dessa parametrar?

Bild
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det här borde ju definitivt vara av intresse...
http://home.swipnet.se/herbalifeinfo/El ... ronik1.htm
evert2

Inlägg av evert2 »

MadModder:

32Volt*5A=160W å du skrev att trafon var specad till 120 VA. Jag misstänker att utströmmen MINSKAR med en faktor av "roten ur 2" efter glättning....då spänningen STIGER med en faktor av "roten ur 2". Eller....å då borde maxströmmen bli: 5/Rot(2) = ungefär 3,54 A! ...tänker jag rätt ? :roll:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Naturligtvis. :oops: Trafon ger oglättat 24V vid 5A. Det blir väl 3,5A vid 32V.
Men vid 24V borde jag kunna ta ut 5A? Eller kanske inte. En hel del lär ju bli till värme...
Nåja. Saken är den att jag vill helst ha från 0-24V, så det krävs lite mer trollerier med en enkel matningsspänning.
evert2

Inlägg av evert2 »

Om du vill ha ut 5A vid 24V DC så kan man ju switcha ner spänningen eller skaffa en annan trafo. "Tråkig" men bra lösning - inte gratis direkt. Om du ändå skall skaffa en annan trafo så kan du väll skaffa en med DELAD sekundärlindning. Om lindningen är uppdelad i 2 sektioner så skulle bara den ENA sekundärlidningen vara inkopplad då utspänningen vara 0-12V, å när utspänningen är högre så skall båda lindningssektionerna vara inkopplade.....kanske inte SÅ smidigt...men det kräver ju mindre kylning i allafall.. :)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> evert2

Bättre att parallellkoppla två identiska linningar vid låg spänning (hög ström) och seriekoppla dem för att få ut dubbel spänning (lägre ström).

Man får inte ut mer ström för att man switchar på sekundärsidan, det ger samma (ström)resultat som en linjär reglering.
evert2

Inlägg av evert2 »

Man får inte ut mer ström för att man switchar på sekundärsidan, det ger samma (ström)resultat som en linjär reglering.
Det tror jag inte på ! Hur kan man då uppnå typ 90% verkningsgrad vid spänningsomvandling från 12V till 5 Volt?
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Tyvärr $tiff det är som evert2 skriver, det är EFFEKTEN som inte kan bli högre, däremot kan strömmen ut mycket väl vara högre än vad den är in till en switch-regulator (om det är en step-down förståss)
Se bara på ett dator-agg, du lär kanppast kunna dra speciellt många ampere från vägguttaget... (mindre än 10A alla gånger) men likväl kan du få ut rejält med ström på de låga spänningar som finns ut från agget (30-talet ampere på både +3,3V och 5V är inte ovanligt...)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Ja, det stämmer ju. Jag tänkte inte längre än på vanlig PWM. Men spolen i en step-down-regulator ser ju till att strömmen kan öka vid en lägre spänning...
Hade varit mycket intressant om effekten ökat! :wink:

>> MadModder

Hur har du fixat texten på fronten? Kan man få en closeup?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är vanliga svarta gnuggbokstäver som jag köpte från Elfa förut. 2mm höga. Tyvärr har de inga gnuggisar alls kvar. :(

Och förresten ÄR det dubbla lindningar på min trafo. 2x24... :roll:
evert2

Inlägg av evert2 »

Ökar ju flexibiliteten med 2 sekundärlindingar (om de är separerade i alla fall) :)

Kul hemmsida du har föresten. Den "släpbara" datorn är SNYGG!

EDIT: Hade ju iofs varit bättre om trafon hade varit "konfigrerad" för 2*12V istället....
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Tack :)

Jo, det underlättar med två separata sekundärlindningar, och det är det. Men trafon är som sagt 2x24, och totalt 120VA. Det blir lite lite med bara 60...
Skriv svar