Efter att i helgen ha lagt alltför många timmar på att skura min alltför täta glasfiberhusvagn insåg jag att någon form av automatisk ventilation vore på sin plats, både under sommaren men särskilt under vinterförvaringen. En enkel lösning vore en solcellsdriven Solarvent, men varför inte ta steget fullt ut när man ändå håller på?
Funderingen nu är alltså en solpanel i stil med http://solarlab.se/handla/catalog/produ ... cts_id=111 som inte bara kan driva fläkten utan även ladda batteriet (70Ah fritidsbatteri). Det finns inte särskilt många förbrukare i husvagnen och de används inte ofta, det finns tex inget kyl eller TV, bara några lampor. Det finns en kylbox, men den låter för mycket och kopplas sällan in.
På sidan jag länkar till ovan finns en hyfsat billig laddregulator med underspänningsskydd. Men en batterivakt har jag redan. Dock måste laddningen stängas av när batteriet är fullt, skulle man kunna ha nytta av den Ctekladdare som sitter i vagnen? Annars är det väl enkelt att bygga en laddregulator för blybatteri, räcker att bryta vid en viss spänning och slå på vid en lägre spänning (lämplig hysteres?)?
Var hittar man en billig fläkt/ventil? Bör sitta på taket, vara hyggligt effektiv och hindra regnet från att smita in.
Solpanel på husvagn
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Solpanel på husvagn
Finns ju färdiga båtventiler som har fläkt och är täta. Vi har en med egen solcell och den håller båten torr inuti.
Vi har en 25W naps panel på båten, med dito regulator. Om du är sugen på att bygga så har tex maxim färdiga designs på switchade laddare som ändrar spänningen i stället för att bränna överskottsenergin som värme.
Vi har en 25W naps panel på båten, med dito regulator. Om du är sugen på att bygga så har tex maxim färdiga designs på switchade laddare som ändrar spänningen i stället för att bränna överskottsenergin som värme.
Är det lämpligt att köpa solceller nu? Nu har ju ett svenskt företag börjat/nästan börjat tillverka dem där NanoSolar panelerna, dem skulle väll börja säljas i sommar/höst??
Dem cellerna är ju billigare, högre effektivitet (och alltså mindre), tunnare, helt böjbara och tåligare, samt väger mycket mindre.
Detta är anledningen till att jag inte köpt solceller på många år, men nu känns det nära när dom har börjat tillverkas i sverige och inte bara i USA!!
Dem cellerna är ju billigare, högre effektivitet (och alltså mindre), tunnare, helt böjbara och tåligare, samt väger mycket mindre.
Detta är anledningen till att jag inte köpt solceller på många år, men nu känns det nära när dom har börjat tillverkas i sverige och inte bara i USA!!

- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Hmm, ska man vänta på den optimala panelen får man nog vänta ett tag...
Frågan är om det inte får bli en sån där solcellsdriven separat fläkt ändå? Tänkte mig ett system med en solpanel som driver både fläkten och laddar batteriet, men att hitta en lämplig fläkt som kostar mindre än de 299:- en sådan fläkt kostar verkar svårt...
Frågan är om det inte får bli en sån där solcellsdriven separat fläkt ändå? Tänkte mig ett system med en solpanel som driver både fläkten och laddar batteriet, men att hitta en lämplig fläkt som kostar mindre än de 299:- en sådan fläkt kostar verkar svårt...