bygga om en mig/mag svets till pinnsvets?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
zorro_ac
Kontakt:

bygga om en mig/mag svets till pinnsvets?

Inlägg av zorro_ac »

hur är en enkel "normal" pinnsvets uppbyggd?

tanken slog mig om det går att använda transformator och likriktare från en gammal AGA mig svets.
den ger:
14-25v (tomgångsspänning vet ja ej)
160 @ 20%
100A @ 60%
70A @ 100%
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: bygga om en mig/mag svets till pinnsvets?

Inlägg av Mizzarrogh »

Mmm... I princip räcker det ju med en kraftig (och så klart "kortistålig") transformator för att det skall funka, finns en sådan gammal svetskub på jobbet, funkar fint men sömmarna ser ut som ja-ni-vet-vad pga växelströmmen.

Edit: Strömmen (på äldre MMA agg. med trafo) brukar regleras genom att flytta kärnan.

Så, ja det bör vara möjligt men tror inte den ger lika hög uteffekt.
Edit: runt 90-100A kommer man rätt långt med i de flesta normala sammanhang om det gäller stål.

(annars kan du säkert utan några problem alls byta MIGen mot en färdig "pinne" om den fungerar...)
Användarvisningsbild
zorro_ac
Kontakt:

Inlägg av zorro_ac »

nja. Grejjen är den att nånting e paj med styrkretsen och jag har stulit slangpaketet till min Migatronic.

Så ja tänkte om man kunde hitta på nåt vettigt av prylarna som e kvar..

Det blir dålig svets av växelströmmen säger du? Så det är DC i en pinnsvets..
Men det sitter ju en kraftig likriktare kvar i den också. Men de e klart, en mig reglerar spänningen medans de e strömmen som regleras på pinne va?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo,

1. Det går fint att svetsa med växelström, men pga polaritetsväxlingen blir sömmen ojämn. Likström ger en jämn fog.
Edit: En del enklare äldre svetsagg. ger växelström direkt ut från en stor trafo.

2. Japp, spänningen är nog mycket lägre (tror dock inte spänningen har så stor betydelse i detta sammanhang) men strömmen kan behöva vara upp mot 3-500A Men, som sagt, är det normal "bonnsvetsning" och inte några supergrejer såsom alu med 100 meter kabel så räcker 90-100A mycket väl och man behöver i princip nästan aldrig gå under 90A när det gäller vanliga "bonnsvetsning". Det är i allafall min erfarenhet. :)

Edit: Om jag missat något väsentligt beror det på att det går runt i min skalle just nu...
Norpan

Inlägg av Norpan »

Om det ska fungera för pinne lär det behövas en bra drossel på utgången.
Största skillnaden mellan mig/mag och mma är att migen är spänningsreglerad och mma, eller pinne, är strömreglerad och transformatorerna är gjorda därefter.
Användarvisningsbild
zorro_ac
Kontakt:

Inlägg av zorro_ac »

okej, det låter dock som att jag bör lägga ner den idén då.
tanken var att ha en kraftig pinne som tar vid där migen veknar.

kanske nåt annat kul man kan ha prylarna till?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Men, borde väl funka ändå om du sätter en stor barlast spole efter trafon, tycker man?
(finns säkert någon beggad här som du kan byta till dig, kanske tom finns någon typ av trafo man kan göra om?)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Borde redan finnan en ordentlig spole annars så lär dioderna ta stryk. Den MIGen jag har så är en del av sekundärkabeln lindad ett antal varv runt en del av trafons kärna som är speciellt utformad så att den bildar en ganska så stöddig induktans på utgången.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Skulle tro att det behövs mycket mer induktans till en pinne än till en mig, tittar man i en pinnasvets, eller tig som är samma sak som pinne, så brukar drosseln vara i nästan samma fysiska storlek som transformatorn, om de inte är nyare med switchad omvandling.
En stor anledning till att gamla roterande omformare är så bra att svetsa med är just induktansen.
Användarvisningsbild
cobree
Kontakt:

Inlägg av cobree »

Hej
Jag sitter precis och skall försöka bygga ihop min gamla migsvets med ett eget styrkort pga det gamla kass, det är en ESAB 500R, men jag har även en MMA/TIG av samma typ och om man jämför så i grunden ser dem lika ut med trafo och dioder, thyristorer och en stor spole som är lindad runt trafon, se schema

MIG
Bild

TIG/MMA
Bild

Om man kollar K1.52 som ger grundspänning och K1.51 som styr med thyristorer spänning jfr med K1sec2 och K2sec1(MIG)

Så det borde gå att bygga om och använda till MMA, jag håller precis på att läsa hur MIG fungerar om jag kan bygga ett styrkort till den....??

Hitta en bild på MIG trafon också, i manualen står det att uttag A har den lägsta induktansen ca halva induktorn inkopplad för svetsning klent matrial, bottensträngar eller aluminium, uttag B 3/4 av induktorn inkopplad ger varmare svetsförlopp än A, sedan uttag C är hela induktorn inkopplad för spraybågssvetsning ?? grovt matrial....

Bild

// Conny
Skriv svar